Hjälp att välja cirkulationspump

#1 - 24 april 2005 22:31
Hej!

Jag har ett "Guppy fiskhotell" på 45L där cirkulationspumpen låter riktigt illa. Det är som om det blir resonans i hela akvariet... Är det någon som kan tipsa mig om en ny pump som passar till detta? Skulle gissa att det räcker med 400-500L/h och måtten bör hålla sig inom 6-7 cm.
#2 - 24 april 2005 22:37
4-500 liter? i ett 45 liters kar? jo, det borde räcka... men borde du inte börja med att kolla om du inte kan få en ny på garantin, eller tips av handlaren på att bota det? (han vet säkert inte han heller, men han kan ju alltid kontakta sin grosist, som kanske råkar ha lite extra info)
Annars har jag haft bra erfarenhet av powerhead serien...

B!
#3 - 24 april 2005 22:48
köpte akvariet begagnat så jag har inget kvitto/garanti. Pumpen pumpar vatten för fullt så det kan hända att den faktiskt ska låta så mycket?! Hursomhelst så behöver jag en tystare så att jag kan sova på nätterna med pumpen igång. (Ja, så illa är det)
#4 - 24 april 2005 23:11
#5 - 25 april 2005 04:39
hej Zooo
Jag har oxå ett sånt där guppyhotell, som låter nått fruktansvärt ibland.
Det är när den stora filterkuben i början av filteranläggningen blir igensatt. Då pumpar det luft bara. Bara att dra ur kuben å göra rent så fixar det sig.
Ett annat problem jag hade i början med "hotellet" var att det sitter två fläktar i locket, som fick reflektorn att vibrera. Locket var som en resonanslåda så det ät inte så bra. Men det går att skruva åt skruvarna lite till, då slutar det. Hoppas det hjälper dig
#6 - 25 april 2005 04:50
Jag ska testa det där med att dra åt fläktarna lite också, Bosse.J. Min plan med dessa var att stänga av dessa helt, men det är kanske ingen bra ide? Jag har observerat att pumpen pumpar upp vatten genom det lilla röret också, det som är till för att dra ner luft.. någon som vet vad detta beror på? Det lutar åt en helt ny pump, så jag får ta en sväng till Hercules zoo eller något liknande och kolla.
#7 - 25 april 2005 05:02
Det lilla röret drar vatten för mej oxå. Det har det alltid gjort. Men det är reflektorn du ska dra åt. Och göra rent filterkuben i första facket.
#8 - 25 april 2005 05:10
Filterkuberna är rengjorda för någon dag sen. Bosse.J, då kanske du kan svara på i vilken ordning har man ska ha filtren? Jag har de två gröna filtren i fack ett från vänster, biobollarna och rören i tv och de gråa filtren i tre. I sista facket har jag pumpen. Kan detta stämma, eller ska jag byta switcha fack två och tre?

Kolet har jag inte i eftersom jag inte har medicinerat/det är inte ovanligt grumligt.

Jag har en 11W lampa (827) i, räcker detta?
#9 - 25 april 2005 05:38
det är samma ordning som jag har. Men du ser om det sista facket är tomt. på vatten då menar jag, då är filtrena igensatta. Det går ganska fort att få dom igensatta. Men är det vatten i sista facket så cirkulerar vattnet. Då har du nog något annat problem. Exempelvis som du misstänker att din pump helt enkelt låter förj*vla mycke.
#10 - 25 april 2005 16:17
Var på Hornbach och köpte lite plantor en liten Eheim-pump. Måste säga att jag blev imponerad av servicen och utbudet :-)

Eheim pumpen låter knappt nåt alls, så nu är det bara fläktarna kvar att göra nåt åt. Trodde nästan att pumpen inte gick alls först.. så tyst blev det..
#11 - 27 april 2005 03:41
Kul att det funkade då. Hornbach har ett stort utbud ja.

Annons