Hjälp att starta malawi!

#1 - 23 augusti 2007 16:55
Har snart ett 150 l kar tomt o ja har länge funderat på malawi.. Men ja ä helt grön när det gäller detta. Kan någon tipsa mig om vad ja behöver? Bottenmaterial? Sand eller grus? Filter, bottenfilter, vanligt eller utombords o hur kraftigt?
Sen tar ja gärna mot förslag på bra "nybörjar-firrar":) Va kan ja ha för fiskar ihop mm
Tacksam för hjälp!
#2 - 23 augusti 2007 17:23
haj.
sand är la det som oftast används vid malawi, då dom ibland vill kunna gräva groppar i sanden eller under stenar osv. Du får nog ha ett filter som är 3-4 gånger kraftigare än vad volymen på karet är. I mitt 240liters kar har jag 2 pumpar som pumpar 1000liter var.
Karet är väl kanske lite lite litet, så om jag var du hade jag nog kört ett par Goldens i. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89
Hade du valt Tanganyika istället hade du kunnat ha mer olika fiskar;)
#3 - 23 augusti 2007 17:26
Malawi gillar sand, högt ph-värde (runt 8), strömt vatten och massor av grottor och skrevor att gömma sig i. Ett ytterfilter för renhållning av vattnet och ett powerhead för att få det strömt borde räcka. Lite osäker på om Malawi funkar särskilt bra i ett 150 liters kar dock, låter lite litet tyvärr. De blir ca 12-15cm som vuxna så med tumregeln 1 liter vatten /1 cm fisk så blir 10 st max i ditt kar. Jag skulle då satsa på 2 snälla arter och 5 av varje då jag tror att det kan bli problem med mer argsinta arter på den relativt lilla ytan. Golden känns som ett givet val, det är en vacker och färgglad fisk som är mycket snäll och beskedlig http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89. De skulle kunna vara mycket snygga tillsammans med t.e.x Demasoni http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=104 eller Socolofi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106 men det råder ganska delade meningar om ifall dessa 2 arter är snälla eller inte. Vi har Socolofi och de har vart rätt snälla hos oss men jag har hört andra som har helt andra erfarenheter.
#4 - 23 augusti 2007 17:44
Tack för era svar!
Jo jag vet att det är lite litet, men det var liksom för att ja skulle kunna prova mig fram innan ja ger mig i kast med nånting stort o ja inte har en aning om va ja sysslar med:)
Har sett golden förut men inte de två andra, de va fina :)
Ja hade inte tänkt trampa ner hur mycke fisk som helst i det heller utan bara börja med ett fåtal så får ja se om det går åt skogen eller om ja blir sugen på o fortsätta me större:) Förhoppningsvis går det bra!
#5 - 23 augusti 2007 17:52
Röd Zebra är kul och fin när man inte skall ha så många då det finns blåa hanar och oranga honor. Snäll och ynglar lätt. Blir dock stor...kanske för stor om du vill ha fler sorter i 150liter.
Har själv gjort missen med lite för mycket i mitt 180 liter. Skall nog försöka bli av med mina MariGold
#6 - 24 augusti 2007 15:28
Ja röd zebran ha ja tittat på här men aldrig sett att köpa. Skulle gärna ha kanske 5 av dem o 5 demasoni eller 5 golden. Skulle de funka i mitt kar? Till att börja me? Förslag på mal?
#7 - 24 augusti 2007 15:49
Rödzebra skulle säkert fungera alldeles utmärkt, det viktiga med ditt lilla kar är att du inte har för många och argsinta fiskar. Rödzebran är inte särskilt argsint utan skulle fungera bra på det sättet men var beredd på att de är yngelmaskiner utan like. Våra rödzebror är den största orsaken till att vi har så många yngel nu att vi får använda en del av dem som mat. Kul och vacker fisk dock, du skulle säkert gilla den eftersom den är en intressant nybörjar fisk.
#8 - 25 augusti 2007 17:30
Men det låter ju kul!:) Då blir det iaf ett gäng rödzebra när ja väl får karet iordning!
#9 - 25 augusti 2007 18:32
Försök att få en hane och fyra honor, kan bli mycket slagsmål om två hanar bestämmer sig för att bägge två vill bestämma på den lilla ytan. Du kommer så småningom att se vem som är chef av Rödzebrorna genom att den dominanta hanen blir mer rosa-aktig i färgen. Vår dominanta hane ser ut så, vi har valt att kalla honom Porr-Ove för han producerar yngel i en helt makalös takt.

Annons