1. Skaplig fjutt? möjligen om jag sätter ett strilrör då och ev. riktar det lite nedåt borde ju funka kanske?
Ett strilrör lite diagonalt med bara det sista hålet (eller första?) över vattenytan kör jag med. Det fungerar alldeles lysande. Man får bra cirkulation i vattenmassan och en liten stråle som bryter vattenytan. Jag rekommenderar denna metod.
6.4 låter väl enligt tabellen riktigt men hur mår firrarna då?
Har du inga sjukdomar eller annat elände i karet kommer dom förmodligen må alldeles prima. Vid 6,4 har du 35 ppm CO2 vilket många växtakvarister har kört med många år.
Tyvärr tar det tid det här då jag fortfarande ligger så högt som 6.7 i pH. Kan det vara lagom med cirka 1 bubbla /sek eller jag kan höja lite eftersom det har tagit hela dagen för att sänka från 7.1 till nu 6.7 och det är ju inget jättekar.
Det låter väldigt försiktigt och dessvärre kan det trigga alger om man bara "frestar" med lite CO2. Att dra ner pH till rätt värde från exempelvis ett vattenbyte brukar bara ta några timmar. Ett kar på 190 l och styrd med pH-kontroller som du har kan du dra på en hel del till. Jag skulle prova med storleksordningen 5 bubblor/sek eller mer (när du fått ordning på cirkulationen). Ett riktmärke du kan köra med är att kontrollern ska slå ifrån/till ventilen ganska många gånger innan ljuset slås på. Under den ljusa perioden, och om du har en hel del välgödda växter kommer den bara slå ifrån/till några enstaka gånger.