Hjälp att övertyga skeptisk make

#1 - 14 december 2006 13:43
Håller på att införskaffa ett större kar. Frågan är nu bara hur stort kar vi kan ta in i vårtat lösvrikeshus från sekelskiftet. Jag vill självklart ha ett riktigt stort akvarium utan att behöva placera det i källaren men min man hävdar med bestämdhet om att stoleken har ingen betydelse ;)
Han har nämligen hittat något inlägg angående akvarium och belastning av hus. Snälla finns det någon som vet hur jag kan ta reda på hur tungt ett kar får bli. Min man hävdar att 300 l är max finns det substans i hans påstående eller?

/Åsa
#2 - 14 december 2006 13:45
Du får väl övertyga honom om att bygga till ett nytt rum i marknivå för akvarierna, då får du ju stabil grund att ställa det på och kan dessutom bygga in avlopp och saker som minimerar skadorna vid läckage. Fast det kan bli dyrt.
#3 - 14 december 2006 13:56
300l väger ju 300kg + glas, bänk inredning osv.
När jag hade mitt 375l så gungade golvet. Det fixade vi med en ny balk i taket i källaren med 2 (eller var det 3?) stöttor som höll upp den... Akvariet ställde vi också på en golvspånskiva. Då blev det stabilt och bra.
#4 - 14 december 2006 14:05
Själv bor jag i ett hus byggt sekelskift, dock är golvet uppbrutet, tilläggissolerat osv. Dock är det fortf. inte guten grund, det är torpargrund. Har ett 540 l akvarium som jag måste göra mig av med pga. att golvet inte orkar (trägolv) till min stora förtvivlan. Vårt 200l hade vi stod på brädornas ändar, och det svajade när man gick förbi. 540 står med brädornas längd och vist svajar det lite med, men den har ju en anorlunda tyngd är 200l. Jag skulle inte rekomendera ett akvarium över 350l eftersom det tillkommer vikt med grus osv. Jag jagar nu ett akvarium på 250l, insett att min dröm på över 1000l aldrig kommer att uppfyllas i detta hus!!

//Camilla
#5 - 14 december 2006 14:07
Har inte du källare C.Ciklid för då kan du göra som vi gjorde..
#6 - 14 december 2006 14:10
Mitt 275l får oroväckande gugning ibland när vår rottis reser sig fort... han brukar ligga brevid mig när jag sitter där uppe vid datorn. Där går inte heller att stötta men det står vid en yttervägg och har golvspånskiva under sig.
Hörn 350 är inga problem, det gungar inte, det står "mitt i" huset vid skorstenen i hörnan, det också självklart golvspånskiva under...
#7 - 14 december 2006 14:19
Tack för svaren de hjälpte mig en hel del! Ok, det finns substans i det min man befarar en ett stort akvarium. Det är alltid dumt att ge sig ut på korståg om man antigen förlorar slaget eller om resultatet inte blir tillfredställande ;)

Jag har inte tänkt gjuta eller bygga om i källaren. Om jag väljer ett stort kar få det bo i källaren eller också acceptera 300 l s gränsen och fortsätta dröma om en jättetank. Måste fundera lite mer......
/Åsa
#8 - 14 december 2006 14:33
Det kan gå att fördela ut vikten över flera golvreglar (de grova plankor som golvet är lagt ovanpå) om akvariet står på tvärs gentemot reglarna. Exempelvis genom att bygga ett podium under akvariet som är mycket bredare än akvariets bredd eller t.o.m. över hela rummets bredd.

En spånskiva fördelar visserligen ut vikten lite, men är ju väldigt böjlig. Men genom att lägga ut reglar tvärs emot golvreglarnas riktning och ovanpå dessa göra en platta eller nytt golv att ställa karet på fördelas vikten ut.
#9 - 14 december 2006 14:38
solbacka skrev:
Har inte du källare C.Ciklid för då kan du göra som vi gjorde..

Nopp, under och övervåning, men där uppe ställs inget akvarium heller. Varken plats eller vettigt golv (+tjock heltäckningsmatta).

//Camilla
#10 - 14 december 2006 14:40
GOLVspånskiva böjer man inte så lätt;)
Annars kan man göra som när vi la klinkers i köket. Limma golvgips men speciellt svindyrt lim... ännu stabilare. (ovanpå det hade vi flytspackel till golvvärmen)
#11 - 14 december 2006 14:41
Det är ett litet h*****e att bo i trähus när man gillar akvarievärlden.
admin
Christian Alfredsson
#12 - 14 december 2006 14:49
Det är därför jag byggde ett nytt och ritade in alla akvarium från början.
#13 - 14 december 2006 15:08
admin skrev:

Så kan man ju också göra men det finns en charm i gamla hus man aldrig kan få i nya...
Vi brukar säga att vi lika gärna kunnat riva vårt hus och byggt nytt för vi har renoverat allt (själva)utifrån och in.. Förutom (trä)stommen i huset...
#14 - 18 december 2006 13:47
Vi har också renoverat en hel del. Vi är dock inte helt färdiga ännu men det är sant äldre hus har karaktär och charm. Bygger man nytt kan man anpassa huset efter sina egna behov vilket är toppen. Jag skall dock inte klaga jag har en stor källare så mitt akvarium dilemma är löst. Får dock avyttra yta från mitt målar rum i källaren.
#15 - 19 december 2006 19:24
admin skrev:

En fråga bara, hur många akvarien och hur stora rörde det sig om??

Och en tanke är att jag borde sälja och bygga ett hus, då kan man planera in dom stora tankarna. Vågar dock inte att föreslå det för min fru. :p

Annons