Hjälp att identifiera en mal!

#1 - 16 juli 2003 21:27
Köpte fyra okända malar för en tid sedan - handlaren hade ingen aning om vad det vad för sort, men jag kunde inte motstå deras charm och köpte dom i alla fall.

De är helsvarta och har typiska "malspröt" kring munnen. Formen är som en orm, tunna som en khuli ungefär och de är nu 8 - 10 cm långa. Mitt på kroppen sitter en mycket kort ryggfena och under buken har de en fena längst nästan hela kroppen och den fenan är avbruten på mitten. Jag ser dem bara vid matdags och då far de runt som skållade råttor och letar efter sin del av maten och de verkar äta allt - dafnier, räkmix och artemia bl a.

Har tyvärr inte lyckats fånga dem på bild, men de verkar i alla fall mycket sympatiska. Håller sig på sin kant och lämnar alla i fred. Är det någon som kan hjälpa mig med identifieringen efter denna beskrivning tro.
#2 - 20 juli 2003 09:30
kolla efter olika Clarias malar
det låter som sånna
#3 - 20 juli 2003 22:38
Hej

Ja, det låter som nå´n typ av Clarias, och jag vet inte hur stora alla arterna blir, men Clarias batrachus blir i alla fall ca en meter har jag för mig. Det vill säga, ingen lämplig akvariefisk, om man inte har ett mycket stort akvarium. Och glupsk är den.

MVH Micke

Annons