Hej igen!
Jag kollade in på din zoon och nu är jag inte nån expert direkt. Vad jag undrar är om inte sanden kan ha en pH-höjande effekt och att det kan vara därför kardinaltetran dog? Har för mig att jag hört eller läst att ju vitare sanden är desto mer höjer den ph. Rätta mig gärna här alla zoopetare som vet bättre.
Vad jag framför allt tror så är det att ditt akvarium är lite litet för att ha så många sorter i. Kardinaltetror trivs bäst i stim och kan känna sig lite vilse om de inte har sällskap med fler likadana som de själva, likasamma gäller för pansarmalarna, de trivs också i stim med minst sex individer. Förmodligen så räcker det om du har en kamphane och en eller max två honor i det lilla karet. Eventuellt kan guppy fungera oxå men karet är verkligen i underkant.
Att slamsuga vid varje vattenbyte är onödigt, kanske bara göra det de gånger du tycker det samlats mycket skräp på botten. Om du skall ha så många fiskar i det bör du nog byta vatten lite oftare, kanske var fjärde dag eller så. Så skulle jag i alla fall gjort.
När jag tittade på din kampfisk så ser inte prognosen så jättebra ut, nu vet jag i och för sig inte om han verkar pigg och alert eller om han gömmer sig och vill vara lite ostörd. Jag hade nåt liknande på en kampfisk en gång och den dog tyvärr. Stora rosaaktiga hudförändringar verkar inte vara så bra.
Angående doppvärmaren, du måste väl kunna reglera själv vilken temperatur du vill ha? Har du tänt akvariet mer än 12 timmar per dag eller hur länge står lampan på? Den och pumpen har ju också en temperaturhöjande effekt. Kan du så försök att ha luckan öppen så att det kommer in lite luft från rummet i övrigt. Visserligen kommer det säkert dunsta bort lite vatten men omgivningen kanske har en temperatursänkande effekt?? (Ändra: Hmmm nu läste jag att du var säker på att den inte var på...) Någonting gör att du får så hög temperatur, vad tror du själv det kan vara?
Hur många fiskar har du totalt i akvariet?