Hjälp angående aluställning!

#1 - 12 mars 2008 21:18
Ja, nu är det så här att jag har ett 375l ramakvarie med aluställning till. Men jag tycker att det verkar väldigt ostabilt... bara man trycker lite på akvariet ifram eller från sidan så vinglar hela skiten lite. Så ska de la inte va eller???? Kan det va så att jag inte ställt in fötterna på benen rätt eller vad? vattnet ligger rakt på alla håll så jag tror inte de heller men vad tror ni?

Man har ju hört mycket om ramakvarier hit och dit inga skivor under och så... men det borde väl gå fint att köpa en stabilare, och snyggare BÄNK att ha det på.

För ja är ute efter ett 720 oxå och det är ju inte så bra om det står lika ostadigt som det jag har nu... tacksam för svar...
#2 - 12 mars 2008 21:27
Vingligt är inte bra.. Låter som om det antingen är nåt knas med ställningen eller att det inte står helt rätt justerat.
Det ska inte vingla på det sättet du skriver.
Har du haft det fyllt länge?
#3 - 12 mars 2008 22:22
japp, snart ett år :p men benet längst till höger längst in är jättelite böjt... kan ju va anledningen....

men lite vingligt bör väl alla aluställningar vara med dom smala benen.
Kommer nämligen komma bebis snart som blir barn som tycker om att upptäcka saker och kanske ramla in i akvariet... inte bra om det välter då! :(

Får ta och skaffa nån snygg och stabil bänk som sagt är nog bäst! nån som vet nån bra sida med göööööööööööööööör bra möbler?
#4 - 13 mars 2008 04:24
Aluställningar är och ska vara stabila som satan, alltså om du kan få 400kg akvarium att vingla omkring så rekomenderar jag dig att tömma det på vatten nu med en gång..
#5 - 13 mars 2008 05:53
Mitt 450l på ställning med sex ben vinglade en hel del. Kanske berode på det dåliga trägolvet?
Nu har jag ett 720l på ställning med åtta ben och det är mycket stabilare. Står på plastmatta på betonggolv nu också.
#6 - 13 mars 2008 07:06
Jag förstår inte ditt resonemang riktigt, det aluminium som "normalt" används i aluminiumprofil är ett segt dural aluminium, det som kan ha hänt är att porsaknuten(den svarta samlingsleden) ger sig pga felaktig montering, stark exponering av sol eller värme eller helt enkelt ålder, knuten kommer då att glappa.

Det som sker är att aluminiumprofilen konstant utsätts för en knäck påfrestning av lasten uppifrån, denna påfrestning är väl utprovad och godsets tjocklek tillsammans med profilens utformning tar upp enorm vikt.

Om profilen tillåts röra sig mångdubblas knäcklasten samt att en utmattning av godset sker.

Förrutom att själva akvariet faktiskt riskerar att spricka riskerar även aluminiumprofilen att brytas och om benställningen ger sig får du knyta skurborstar på fötterna och göra som Pippi Långstrump...
#7 - 13 mars 2008 14:05
ja, akvariet och ställningen är ju inte nya direkt men tycker ändå det är konstigt. jaja, ska iaf tömma idag för säkerhets skull och kolla lite nogrannare på ställningen. Är den nu inte stum som fan när jag rycker och sliter i den då bör det vara fel på den. Kan man ställa akvariet på golvet med lite vatten i så fiskarna har nånstans att vara under tiden ifall jag ska köpa/beställa ny ställning/bänk? Jag har betonggolv och plastmatta....
#8 - 13 mars 2008 21:24
Ja, om golvet är helt plant. Eller ställ ramen på några liggande lika tjocka stadiga träklossar/träplankor.
Bilagor:
#9 - 13 mars 2008 21:49
Jaha, då kanske man ska få tummarna ur arslet och köpa ny ställning eller bygga en.
Har nämligen samma problem med mitt 720 liters.
#10 - 14 mars 2008 06:41
Vill absolut inte klandra porsa/aluminiumprofil konstruktionen för den är extremt hållbar och enda anledningen till att dom börjar ge sig måste vara handhavandefel vid montering och/eller användning.. men +900kg som står och vinglar, då hade jag blivit mörkrädd..

Annons