Hjälp ang. Saulosi och Röd zebra.

#1 - 23 mars 2003 20:53
Funderar på att köpa Saulosi och Röd zebra till mitt nystartade 250L akvarium (som också är mitt första ).
Har letat runt bland gamla inlägg, och det verkar ju kunna gå bra tillsamans. Har även försökt hitta hur många fiskar, antal hanar och honor jag bör ha, och där är det ju lite olika svar man hittar på.
Men jag har kommit fram till följande.

Antalet bör väl vara 15-20st.

Saulosi: 10st, 4 hanar 6 honor.
Röd zebra: 6st 2 hanar 4 honor.
+ de 2st Ancistrus som redan bor i akvariet.

Har jag fattat det rätt då eller skulle ni gjort anorlunda?

#2 - 23 mars 2003 20:55
Låter bra. Saulosi hanarna kan va ganska aggresiva mot varandra men rödzebrorna är lugna.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel
#3 - 23 mars 2003 20:57
Komben är okej !

jag skulle bara haft 2st hannar och 8st honor av Saulosi, ok om du vill ha det lugnare i karet så räcker det med en RödZebra hanne,men du kan ha 2st också fast det blir lite mer fighter då !!

Lycka till!!!

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#4 - 23 mars 2003 21:46
Vad jag läst av gamla inlägg så sas det att antingen 1st eller 3-4st hanar av Saulosi. Hade man 2st så skulle antagligen en av dom till slut stryka med pga att det den dominerande skulle attackera honom.

Och för att slippa fighter så tar jag bara 1 Röd zebra hane och 5 honor.
#5 - 23 mars 2003 21:51
Har ingen erfarenhet av saulosi men rödzebra hanarna bråkar inte mycket i alla fall.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel
#6 - 24 mars 2003 07:49
Antingen så har man 5 hanar eller en har jag hört. Har man 5 st så färgar de ickedominanta inte ut, så det blir inte så mycket fight av det hela. Har man däremot 2 st, så färgar troligtvis båda ut, eller så blir en jagad hela tiden. Har man 5 så sprids aggressionerna på ett annat sätt. I djuraffärerna häromkring är det inte lätt att få köpa en hane och en massa honor, men det kanske är annorlunda där du bor.
Lycka till!

//Helena
#7 - 24 mars 2003 12:44
Om man har 5 hanar, räcker det med 5 honor då eller måste man ha fler?
Måste jag ha fler blir det ju inte plats för så många Röd zebra.
Om 5+5 skulle funka så är ju det perfekt, lika delar svart/blå+gul och sen några röda det tror jag kommer bli väldigt fint färgmässigt:)

Jag vet inte var jag ska köpa dom någonstans, håller på och kollar runt lite på priser dyl. Men tänkte först reda ut hur många jag ska ha.
#8 - 24 mars 2003 16:47
Ja, 5 + 5 =)

//Helena
#9 - 25 mars 2003 21:44
Vad bra, då är det bara att försöka hitta någon som säljer dessa.
Vad får man räkna med för pris?
#10 - 26 mars 2003 20:27
Jag fick mina Saulosi gratis (endast ett par) och de har förökat sig som sjutton. Du får kanske räkna med 60 - 80 kronor styck i en djuraffär.

Rödzebror säljs i många olika storlekar och priser, oftast, beroende på hur stort utbud affären har.

Men oftast kan du hitta folk som har yngel efter dem, och få dem mycket billigt, då de är lättlekta. Men då får du oftast ganska små yngel.

//Helena
#11 - 26 mars 2003 23:17
Då får jag tacka så mycket för svaren. Nu är det bara att ge sig ut på jakt efter fisk.

Annons