Hjälp ang placering

#1 - 8 januari 2011 22:38
Nu har vi äntligen börjat komma i ordning i vårt nya stora hus! Det svåra nu är; var ska vi ställa alla våra saker? Det finns hur mkt plats som helst (till skillnad från vår lilla 2:a)

Har ett Juwel 450L på tillhörande bänk, och det är just det som är problemet, var sjutton ska det stå! :confused:
Från början vill jag ha det i källaren, hade en bra vägg att ställa det emot men nu när vi kommit in o uppdaterat minnet så sitter det ett element på väggen och även om vi skulle plocka bort elementet så skulle gången bli trång med det stora karet där..

Ett annat alternativ är att ställa det "under" trappen, men trappan är öppen och hur många nya svordomar kommer man inte att lära sej om man man tappar något bakom karet? Man flyttar ju inte bara på det hur som helst, det är ju lite tyngd på så att säga ;) För att inte tala om städningen, den kommer att vara lika med noll där bakom.

Mitt tredje alternativ är att ställa det på entréplanet i det stora vardagsrummet, och det är väl egentligen där som det passar allra bäst. man vill ju att karet ska stå så att det syns, inte undangömt för enkelhetens skull.

Men nu till problemet.. Håller golvet?
#2 - 8 januari 2011 22:52
nu skall vi se....450 liter...väger kanske då 6-700 beroende på inredning och möbel....

längd kanske 1,5 meter....djup cirka 50-60 cm.....eller ??

eller ungefär 0,75 kvm,,,,,give and take.....

så....du undrar om golvet håller....

hmmmm.....låt oss göra ett annat tankeexperiment....

du köper en billy bokhylla....mått = 0,8x0,3 meter = 0,25 kvm

i den bokhylln haar du inga som helst betänkligheter att trycka in böcker på
5-7 rader....som väger kanske då 20-40 kg...vi säger cirka 30 kg per rad...
vi säger 6 rader....= 180 kg....+ bokhyllan som väger 40 kg = 220 kg-----

vilket ger ungerfär 880 kg / kvadratmeter i belastning

det gör du förmodligen utan att blinka.....

men att trycka dit ett kar som ger ungefär samma belastning per kvardratmeter....

det gör dig orolig.......hmmmmm......

om huset inte är från andra sidan kriget så är det normalt inga probs.....

om du är lite nojjig....fördela vikten över en skiva....

.
#3 - 9 januari 2011 10:45
Lite nojjig måste man ju va [:o] Vill ju inte få ner karet i källaren rätt som det är ;)

Karet ska stå mot en vägg som även är vägg nere i källaren, i själva mitten på huset. Huset är byggt -74-75.
#4 - 9 januari 2011 18:28
om det skulle ramla ner i källaren, så skulle billy bokhylla oxå ramla ner.......

och då har du större problem med huset än så.......

för att göra det ännu mer säkert....leta upp reglarna och försök placera så att inget
ben på möbeln står i mitten av två reglar......

---och om den totala nojjan sätter in....12-15 st 95x95 reglar som stolpar under karet i källaren........

.
#5 - 12 januari 2011 21:56
Karet står ju inte på några "ben" utan en bänk som är platt i botten. Så det känns ju rätt så tryggt ialf, att man får ett jämt tryck under karet o inte utav 4-6punkter (ben)
#6 - 12 januari 2011 22:23
golvet håller.
jag jobbar som VVS-konsult o ritar mycket villor just nu. o vi sätter ju badkar där det är 600cc mellan bjälkarna i bjälklagret. så det håller.
#7 - 13 januari 2011 10:47
Då litar jag på er grabbar o flyttar upp karet till vardagsrummet :d
#8 - 13 januari 2011 11:03
hannesc skrev:
golvet håller.

jag jobbar som VVS-konsult o ritar mycket villor just nu. o vi sätter ju badkar där det är 600cc mellan bjälkarna i bjälklagret. så det håller.

Och i lägenheter...? Höghuset är byggt 2005...=) Parkettgolv..vet du nåt om dom..hahaha..passade på medans tråden är skapligt färsk...
#9 - 13 januari 2011 11:05
förmodligen ännu bättra golv. förmodligen betongbjälklag.
#10 - 13 januari 2011 11:51
Ja, det känns ju bra...Men det kan man ju titta upp med hyresvärden också..
Tack Hannes! =)
#11 - 13 januari 2011 12:26
inga problem
#12 - 13 januari 2011 12:50
Hos mig så står 300 karet längs en vägg i vardagsrummet, är även en murad vägg nere i källaren under den och ena kortsidan står mot ytterväggen. Det som hände för mig är att golvet satte sig lite efter att karet var vattenfyllt, så det hörnet som inte står mot någon vägg blev lägst. Ställde upp bänken och karet och lodade in det när det var tomt, men fick tömma det sen och göra om de för att höja upp de fötterna som behövdes.

Annons