Hjälp ang. Alu-benställning!!

#1 - 10 november 2004 10:48
Hej

Håller som bäst på att ställa upp mitt nya alu-kar på ett alu-stativ. Måtten är 160*65*50 och 6 ben.

När nu karet står tomt på stativet hänger "längderna" i luften och allt tryck är på de fyra hörnen! Är det helt normalt!? [:-117] Akvariet är helt i våg....

Man blir lite nojig... vill inte ha 520l vatten på golvet!!
#2 - 10 november 2004 11:04
Är det ställbara ben på det?
#3 - 10 november 2004 11:18
Brukar det inte finnas "utskruvbara" fötter för att få alla benen att gå i när underlaget inte är plant? Det viktiga är väl att alla benen når ner till backen och att överkanten ligger i våg.
#4 - 10 november 2004 11:26
ja det är ställbara fötter... ställningen är i våg, enda lilla parentesen är att ena mittenbenet tycks vara nån mm kortare än de andra. Nu när karet står på ställningen är det också i våg om man mäter med vattenpasset ovanpå karet. längs hela längderna är det pyttelite luft mellan ramen på karet och stativet, man kan dra ett papper mellan! Vid det benet som var väldigt lite kortare är det lite mer luft, men knappt så det märks!
#5 - 10 november 2004 11:37
Ställ fötterna så att glappet försvinner.
#6 - 10 november 2004 11:47
hur ska jag isf skruva upp glappet mellan bakre högra benet och främre högra benet?
#7 - 18 november 2004 16:11
hej jag monterade min ställning till mitt 540 kar i går det står att du ska lägga en tändsticka under mitten benen och skruva ner mot stickan sen ta bort den , så att det inte blir en förhöjning på mitten av karet . över spänning i glaset tror jag nog man undviker då .
#8 - 22 november 2004 13:57
Mittbenen skall ABSOLUT INTE skruvas ner.
Endast om man har en kraftig skiva mellan ställningen och karet.
Skruvar man upp mittbenen blir det spänningar i glaset så att botten spricker. Glaset i ramakvarium är beräknat att hålla med 4 stödpunkter i hörnen.
#9 - 22 november 2004 21:55
"Mittbenen skall ABSOLUT INTE skruvas ner.
Endast om man har en kraftig skiva mellan ställningen och karet.
Skruvar man upp mittbenen blir det spänningar i glaset så att botten spricker. Glaset i ramakvarium är beräknat att hålla med 4 stödpunkter i hörnen."

K49: Säger emot dig själv i detta inlägg??!! Eller jag som uppfattar galet?? Mvh Mattias
#10 - 22 november 2004 22:02
Hallå

Har precis slutfört operation montering och inställning av alu ställning.Jag ställde in den efter de 4 fötterna i hörnen.Sen skruvade jag ner mitt fötterna så att dom precis får stöd mot golvet.
Fredrik
#11 - 23 november 2004 09:19
Fick samma instruktioner och gjorde som snickarmicke nämner här ovan när jag satte upp mitt 375-liters. Det ska vara glapp på mittbenen. Glappet försvinner när vatten och inredning läggs i.
#12 - 23 november 2004 11:32
Gjorde på detta viset när jag satte ihop min aluställning: utgick från att benen i hörnen var lika höga (golvet var hyfsat jämnt) sen kollade jag med vattenpasset för säkerhets skull. Sen höjde jag mittenbenen sakta (var en springa mellan mitten och karet) tills springan nätt och jämnt hade försvunnit. På detta viset var det ingen fara att karet skulle lyftas i mitten (och knäckas där).

Annons