Hjälp! Ancistrusmal med grå/blå fläckar på sig!?

#1 - 12 februari 2012 17:52
Hej!

Som rubriker lyder har min Ancistrus hane/hona fått som en stor grå/blå fläck på sig vid ena ögat och någon till mindre "fläck" vid munnen, fast som ser mer ut som "lös hud"!
http://s1088.photobucket.com/albums/i337/sofia_s/?action=view&current=Ancistrus.jpg
Jag märkte det idag och fisken äter sina algtabletter och suger på som vanligt på akvarieglaset och dekorationer, men något är antagligen fel.

Jag byter vatten varannan vecka 15% och temperaturen är 26 grader. Det är ingen ny fisk, har haft den i akvariet sedan jag startade vilket var för några år sedan, och den har aldrig visat symptom på att vara sjuk förr! :(

Skulle det kunna vara sammetssjuka eller någon svampsjukdom?

Är jättetacksam om jag får svar på vad som kan vara fel på min fisk!

//Sofia
#2 - 12 februari 2012 21:59
ser ut som en bakterieinfektion, du bör kanske överväga att byta mer vatten, typ 25-30% varje vecka för att undvika bakterieansamling i vattnet!
#3 - 13 februari 2012 16:59
tack för svaret! hur får jag infektionen att försvinna?, räcker det med att jag byter 25-30% vatten/vecka, eller ska jag hälla i salt eller något annat? är det en allvarlig sjukdom som kräver medicinering?
#4 - 13 februari 2012 19:36
water drop skrev:
tack för svaret! hur får jag infektionen att försvinna?, räcker det med att jag byter 25-30% vatten/vecka, eller ska jag hälla i salt eller något annat? är det en allvarlig sjukdom som kräver medicinering?
Medicinering ger så många negativa konsekvenser så avstå är mitt råd. Gör ett 50% vattenbyte med tillsats av vattenberedningsmedel och 1dl salt per 100L vatten (inte bara det vattnet du byter). Kan gå bra men det kan vara kört...
#5 - 14 februari 2012 14:46
ok, jag får pröva med det! men går det bra med grovt hushållssalt?
#6 - 16 februari 2012 07:12
Hej igen, tänkte bara säga att fläckarna har försvunnit! :)
#7 - 16 februari 2012 15:27
water drop skrev:
Hej igen, tänkte bara säga att fläckarna har försvunnit! :)
Wow kul:D Lät du det bara vara eller saltade du?
#8 - 22 februari 2012 08:51
Jag lät det bara vara!:)

Annons