Hjälp ancistrus yngel

#1 - 4 juni 2007 16:06
Tja lite panik nu ,,, tyckte min hanne varit lite tillbakaragen sista tiden men tänkte inte på de

Nu när ja kollar ner simmar de massa ancistrus yngel .... Golden ....

Problemet är att dom går i ett malawi kar vad ska ja göra?
alldrig haft yngel på ancistrus innan

samt nån som har nått bra förslag på hur jag ska sätta igen insuget på mitt fx5
#2 - 6 juni 2007 11:51
Tror nog alla yngel blev mat.
inte sett till ett enda yngel nu sen ja skrev ,,,, jaja dom leker väll igen
synd bara för alla yngel va albino
HazelCR
#3 - 6 juni 2007 12:18
Så här gör jag när ett av mina guldancitruspar leker i ett Malawikar.
När jag anar att hanen fläktar rom, så låter jag det gå ca 10 dagar. Malynglen lämnar inte grottan direkt efter kläckning utan det brukar ta ca 14 dagar, då är det förmodligen dags för födosökande.
Hursomhelst efter 10 dagar tar jag upp grottan, ibland inklusive hanen, och låter hela grottan komma till ett nytt yngelkar. Efter någon dag ytterligare kan jag lyfta tillbaks grottan och hanen till Malawikaret.
Men det här går ju bara om hanen fläktar rom i en grotta som är portabel. :)
Kanske kan du ha nytta att detta tips eller iaf tidsangivelserna vid nästa lektillfälle.
#4 - 9 juni 2007 11:52
[ATTACH]5987[/ATTACH]Såg just några överlevande
2st vid filterinsuget
orkar inte sätta upp ett nytt akvarium nu i denna värme
samt mina ciklider är ungdjur så dom kanske låter ynglen vara i fred
dom är ca 1cm redan
#5 - 9 juni 2007 16:22
Man kan köpa yngelkar för under hundra lapp och då kan man ha yngel där tills de blir nog stor för att andra fiskar ska äta upp det.

PS. kanske inte samma sak med malar så rätta mig om jag har fel.
#6 - 9 juni 2007 18:19
vet att det fins yngelkassar dock e dom i plast så värdelösa då dom släpper in för lite färskvatten o fiskarna får ofta syrebrist.

nätkassar får jag inte tag på några har ett 100l yngelkar på vinden men har ingen bra bänk att ställa det på.

har redan satt upp ett filter i stora akvariumet för att få ett filter med bakteriekultur direkt om ja nu skulle sätta upp ett.

Annons