Hej alla proffs! Nu känner jag att jag behöver er hjälp! För exakt en vecka sedan startade jag upp mitt första akvarium, 205 liter. Jag följde uppstartsguiden här på forumet. Jag tyckte jag var jättenoggrann med att tvätta den engelska sjöstenen (2 mm), sköljde alla växterna, skrubbade & kokade stenarna och rötterna. Jag hällde Aqua Safe i vattnet enligt anvisningen. Nere i den engelska sjöstenen (flera centimeter ner) lade jag ett lager av långtidsverkande växtnäring. Jag har ett ytterfilter som filtrerar vattnet i karet tre gånger i timmen. Filtret och doppvärmaren går dygnet runt medan lysrören går 10 timmar per dag. Nu när akvariet har varit "igång" (utan fisk givetvis!) i exakt en vecka kan jag plötsligt se långa gröna trådar mellan växterna!!! Är detta trådalger??? Är detta mycket illa eller är det ett tecken på att akvariet börjar bli levande? Som första fiskar hade jag tänkt släppa i Siamesiska algätare nästa lördag, när akvariet har varit i gång ytterligare en vecka. Kan de äta trådalger, eller vad dessa gröna trådar nu är? Eller ska jag redan nu köpa någon typ av anti-alg-medel och hälla i? Hur påverkar detta medel i så fall vattenkvaliteten??? Man vill ju att fiskarna ska få det så bra som möjligt! Vad ska jag göra????? Dessutom, brukar ni andra göra vattentester innan ni släpper i de första fiskarna? Fast man tycker ju att när ingen mat kommer i karet och inga fiskar bajsar, så borde ju vattenvärdena vara OK. Tacksam för era råd så fort som möjligt!!! Säg bara inte att jag ska tömma akvariet och börja om från början igen..... Tusen tack på förhand! M v h Elliot