Hjälp akvarium i nollgradit rum!?!?!?

#1 - 1 oktober 2004 07:03
Fönstren i min lägenhet skall målas vilket innebär att mitt akvarium kommer stå i ett nollgradit rum.
Akvariet är 540 liter och jag har en 250 watts jäger värmare.
Kommer jag kunna hålla vatten tempen vid ca 25 grader?
Oerhört tacksam för svar!
#2 - 1 oktober 2004 07:06
Kanske.
Jag skulle lägga filtar över akvariet om jag var du. Plus köpa en ute/inne termometer så du kan hålla koll på hur temperaturen ändras i akvariet - började det droppa under 18-19 grader skulle jag fånga ut fisken och ha dem i ett annat rum.
#3 - 1 oktober 2004 07:17
Ett lite jobbigare tips är att klä in sidorna av akvariet i 1 -2 cm breda frigolit väggar, eftersom friggo används som tätning och håller värmen väldigt bra. Har själv testat
#4 - 1 oktober 2004 07:18
Köp frigoltiskivor och fäst dem mot akvarierutorna. Det borde isolera såpass att det räcker. Gör också som Azur föreslår så du har koll på temperaturen.

//Poul
#5 - 1 oktober 2004 07:39
Är inte frigolit väldigt dyrt?
Kan det bli billigare o bättre att köpa en extra värmare?
#6 - 1 oktober 2004 07:42
Det blir nog billigare med frigolit,den är inte dyr,det räcker ju om du köper "femmor". (fem cm tjocka)

#7 - 1 oktober 2004 07:55
Jag anammar idén med innre och yttre termometer. tack för den.
När det gäller frigoliten är jag lite osäker. Ska jag ha frigoliten på innsidan eller utsidan av akvariet för att isolera på bästa sätt. Jag hoppas att utsidan är bästa alternativet.
Hur gör jag med ovan sidan?
#8 - 1 oktober 2004 08:01
Knyt fast frigoliten på utsidan. Ibland är det billigare med tunnare frigolit, det isolerar väldigt bra så jag tror inte att du behöver så tjockt som 5 cm. Köpte lite tunnare på en brädgård för 15 kr/kvm.
Men varför nollgradigt? Är det inte varmare än så utomhus?

Med en digital stektermometer så kan man sätta larm på en viss temperatur. Då kan man ställa in kanske 18 grader så piper termometern om det går under. Så slipper man oroa sig.

/olivia
#9 - 1 oktober 2004 08:02
Ja utsidan är nog bästa iden,om du inte vill tömma akvariet först och sedan limma fast skivorna på insidan [;)]

Nä skämt åtsido,du fäster ju skivorna naturligtvis på utsidan,ta bara någon sorts häftmassa och tryck dit skivorna,eftersom de väger så lite,så behöver du ju inte ha någon "värsting häftmassa" du skall ju bort med skivorna sen.Ovansidan kan ju vara ide och täcka över med filt,gör bara en liten distans ovanför lyset (om du nu har lyset mot akvariet),bara så du undviker brandrisken.

P.S Som Olivia sa så räcker det nog med lite tunnare skivor...typ 2:or eller 3:or.

#10 - 1 oktober 2004 08:10
Tack för alla tips o idéer. Detta ska nog gå vägen.
Simma lugnt!
#11 - 1 oktober 2004 08:39
Ett billigt sätt att få det varmt:

Klä alla rutor med aluminumfolie, gärna ugnsfolie eller något med lite stadga i... Sätt sen filtar av ull eller fleece eller så runt karet så har du en fantastisk isolation.. Folien reflekterar värmen från karet bra..
#12 - 1 oktober 2004 11:02
Alluminiumfolie och filtar etc. Då låter frigolit både billigare och bättre. Ta en bit frigolit och sätt dig på den ska du se vad gott den isolerar. Känns nästan som om den är uppvärmd.

10mm kostar ca 10kr skivan och en skiva är 60 x 120cm. För en 50lapp har du isolering så det räcker. Sen tar du lite ståltråd och binder fast de med precis som flera sagt tidigare.

Annons