Hjälp akvariet har spruckit!!

#1 - 17 juli 2006 05:55
Det hoppas jag aldrig få skriva på riktigt. Men vad gör man om det skulle hända? Det är ju inte till att ta fram hushållspappret när 540 liter vatten inte vill vara kvar i akvariet längre.
Jag tycker jag har varit noga med att ställa ytterbennen vid golvreglarna. Måttat noga med vattenpass åt alla håll. Kännt i hörnen så att det står jämt på diagonalen. Inte skruvat i mitten benen för långt utan bara som stöd. Mätt vattennivån i alla hörnen. Så jag borde väl kunna vara lugn??

Men lite nervöst är det allt att fylla ett stor akvarium för första gången. Tycker jag har läst för många trådar här om akvarier som sprungit läck.
Så ifall olyckan skulle vara framme: Vad gör man ? Samt hur vanligt är det? Hur mycket marginal har man om man tex skulle ha missat på någon mm när man kollat att diagonalen står i våg?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 juli 2006 06:22
Det är större chans att din diskmaskin börjar läcka och orsakar en vattnskada än ditt akvarium;)
#3 - 17 juli 2006 06:39
Skönt att höra! Nu kan jag andas ut lite :-)
#4 - 17 juli 2006 07:13
Fast man har sällan trägolv i köket, det har man ibland i stora rummet... Själv har jag bara plastmatta överallt, och igentligen är jag nog mer nervös att vattensängen ska läcka, än för akvariets skull.
B!
#5 - 18 juli 2006 20:19
Min flickväns pappa har jobbat som skadereglerare på Länsförsäkringar i Jönköping i 25 år och hade aldrig besiktigat skador efter ett sprucket akvarium. Han kunde inte heller minnas att någon av hans kollegor nämnt det heller.
#6 - 18 juli 2006 20:23
en polares 720L sprack efter att deras son dängt en trätoffel på framrutan. det var inget att göra eftersom det bokstavligen talat sprutade ut vatten.
sen var det i stort sett att slänga allt som legat på golvet.

det roliga var att de bodde på 7nde våningen, och det var vatten i hela trapphuset.
#7 - 18 juli 2006 20:33
bena, får man händelsevis fråga om sonen överlevde?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 18 juli 2006 20:48
[quote=bena]en polares 720L sprack efter att deras son dängt en trätoffel på framrutan. det var inget att göra eftersom det bokstavligen talat sprutade ut vatten.
sen var det i stort sett att slänga allt som legat på golvet.

det roliga var att de bodde på 7nde våningen, och det var vatten i hela trapphuset.[/quote]
Det är det jag alltid har sagt - trätofflar är inget att ha:p
#9 - 18 juli 2006 20:58
nää speciellt inte om akvarie glaset går sönder om man kastar dem på det.
#10 - 18 juli 2006 21:10
Då borde Glas gjorda aav glas heller inte vara något att ha. Skulle haft plast :)

Storyn om mitt 600liters: Efter att ha fått botten utbytt och dratt igång det igen, så kommer jag med ett glas vatten(?) i näven. Kort historia, tappar glaset, glaset studsar och gör hål ca 15 cm från botten i framrutan. Osis?? Tror att jag ingick en felaktig pakt med djävulen om det akvariet. Turligt blev det bara ett litet hål där. Men det akvariet finns ej mera och lika bra är väl det.
#11 - 18 juli 2006 21:15
fiddan:
lätt uppskakad, men ja, han överlevde.
#12 - 18 juli 2006 21:18
hahaha sicken busunge.

läste för ett tag sen att varje 10L vatten man får upp generellt sett minskar reparationskostnaden med 10.000kr.
våtdammsugare är nog inte helt fel, finns ju tillsatser man kan köpa till vanlig dammsugare som tillåter våtdammsugning.

en första åtgärd man kan göra är att slänga ut täcken kläder och liknande föremål.

nåt man också bör göra är att se till att alla skarvdosor och eluttag är skyddade och inte ligger på golvet samt använda sej av jordfelsrytare.
#13 - 18 juli 2006 21:23
Får man fråga du skriver att du mätt vatten nivån i alla hörnen är det viktigtatt dom är lika höga eller ?
Vet att mitt inte är det på grund av att vårat hus är så gamlat så det lutar lite.
Tur man har en liten ram ovanför så att vatten nivån inte syns utanpå.
men är de väldig viktigt.
#14 - 18 juli 2006 21:24
[quote=Tenkare]Då borde Glas gjorda aav glas heller inte vara något att ha.
[/quote]
hehe glas gjorda av glas.

Du så otur bör man inte få ha.

Själv är jag mäst rädd för att polarna kommer att hälla diverse alkohol haltiga vätskor i mitt akvarium.
#15 - 18 juli 2006 21:24
lutar akvariet jämt är de skitsamma typ, är mest ur estetisk synvinkel det kan va dåligt.

däremot om det lutar ojämnt så att bottenglaset vrids då kan man räkna med problem då det är en kraft glas har svårt att ta.
#16 - 18 juli 2006 21:27
bena, vad skönt att höra:rolleyes:
#17 - 18 juli 2006 21:28
Tur i oturen var att Jag bodde på botten och bara källarelokal under mig, Någon månad innan jag skulle flytta Gick det hål på en vattenledning i lägenheten ovanför, gissa om parketten reste sig av det.....[:-68]
#18 - 18 juli 2006 21:29
Tenkare, du verkar ha erfarenhet av vattenskador för ett helt kompani ;)
#19 - 18 juli 2006 21:34
Tenkare, vad hade du för golv då?

ett tipps kasnke men inte så praktiskt och fräsht är kasnke att köpa tillräkligt många disktrasor och spika dem på golvet så det blev en stor "disktrasheltäckningsmatta" sedan beroende på rummets storlek och akvariets volym så får man ta fler lager.
#20 - 18 juli 2006 21:35
Jag hoppas att få slippa dom, tycker att jag har fått min beskärda del av vattenskador, dags för någon annan. :)
Undrar Hur många liter det blev totalt i den lägenheten?? måste blitt ett par tusen det så ut som om det regnade in genom taket när röret sprack.
#21 - 18 juli 2006 21:36
Parkett (långa brädor). Mattan tog en del resten blev svabb och spann. En del hann nog träcka igenom.
#22 - 18 juli 2006 21:37
disktrasegolv låter inget vidare hahaha.
lite svårt å dammsuga för att inte tala om när golvet ska torkas av :rolleyes:
#23 - 18 juli 2006 21:42
Tenkare, är det sådant där gammel farars golv med ganska stora springor?

Raven, jag kasnke ska tänka om lite..
#24 - 19 juli 2006 00:18
häng inga tunga tavlor/speglar nära akvariet, samt möbler som kan vältas mot akvariet. en dominoreaktion orsakade kaos i mitt hem. som tur fick jag bara skador på 5% av parkettgolvet. :S
#25 - 19 juli 2006 04:57
[QUOTE='[xstream]']Min flickväns pappa har jobbat som skadereglerare på Länsförsäkringar i Jönköping i 25 år och hade aldrig besiktigat skador efter ett sprucket akvarium. Han kunde inte heller minnas att någon av hans kollegor nämnt det heller.[/QUOTE]
Det var precis vad jag ville höra. Tackar :-)
#26 - 19 juli 2006 08:15
Jo det var ett gammalt "farfars" golv
#27 - 7 augusti 2006 07:59
Det är bara några veckor sedan jag startade den här tråden. Lite kalla fötter hade man allt. Men jag blev lugn av svaren här och vi var ju så himla noga med att ställa ytterbennen vid golvreglarna. Inte ställa mittbenen vid någon golvregel. Måttat noga med vattenpass åt alla håll. Kännt i hörnen så att det står jämt på diagonalen. Inte skruvat i mitten benen för långt utan bara som stöd. Mätt vattennivån i alla hörnen innan vi fyllt på för mycket. Fyllt på i omgångar, mätt igen osv.

Men vad tror ni hände i fredags? Jo akvariet sprack och 540 liter vatten plaskade ut över hela parketten. Ja, hela lägenheten för den delen. Inte kul att jaga fiskar under soffan.
Sån himla tur att vi var hemma!! Vi hann få upp vattnet fort och tur att sambon precis lånat hem en AC med luftavfuktning från jobbet. Tur att bara ca 15% av gruset följde med. Vi hade ändå grus i hela lägenheten. Tänk då med 100kg grus. Tur att vi har så många handdukar, lakan och påslakan.
Tänk om det hämt när hunden varit hemma själv? Vatten, glassplitter och fiskar överallt.

Hur kunde det då hända som minsann inte skulle hända? Kan golvet ha gett efter så mycket på något ställe att det ändå blivit lutning på diagonalen? På bara 2,5 veckor?
En liten sten jag hade i akvariet var i två delar. Kan det ha spräckts med sådan kraft att den farit in i framrutan? Stenen var på 1x1x0,5dm ungefär. Köpt i akvariebutik. Jag har haft den i ett annat akvarium i ca 2 år.
Sen kan man ju givetvis tänka sig fabrikationsfel elelr transportskada...svårt att veta.

Hur gör man nu då? Vem kan hjälpa en byta frontglaset? Hur får man bort ramen för det första? Rakblad eller?
Inte för att jag vågar fylla akvariet en gång till medan vi bor kvar. Parketten klarar defenitivt inte en omgång till.
#28 - 7 augusti 2006 08:15
Det låter inte ett jäkla dugg kul, jag beklagar. Det troligaste är att golvet gett efter för den relativt massiva vikten av ett halvt ton akvarium.

Jag hade inte skämts, jag hade skurit ut siliconen med ett rakblad, och monterat ett nytt frontglas, för att omgående starta upp akvariet på nytt. Du ska inte "montera bort ramen" utan bara bara plocka ut glaset. Lite nyfiken dock, det låter som om ditt akvarium var helt nytt. Hör med försäljningsstället, eller tillverkaren om de är sugna på att ta och fixa frontglaset? Har du tur kan de tänka sig att ta det som goodwill, eftersom baljan är så ny?

B!
#29 - 7 augusti 2006 08:27
Jag har gjort en reklammation. Men jag förstår att det är svårt att veta vad som eg orsakat sprickan. Men vi får se vad de säger de har alltid varit så trevliga i alla annan kundservice så man kan ju hoppas.

Men om golvet gett efter så det stårr ojämt...borde det inte varit bottenglaset som spruckit då? Eller det kan väl ge spänningar överallt förstås.

Jag får ta bort mittstaget då och lirka i den nya rutan på diagonalen? Hur får jag då bort och dit mittstaget? Det är nitat tror jag. Man kanske ska kolla med tillverkaren.

Kan man lägga någonting under som fördelar vikten bättre? Vilken typ av material håller för punktbelastning på ca 133kg per ben, bättre än ett gammalt parkettgolv.

Sån himla tur för mig att parketten var vattenskadad redan innan. Det har rest sig lite på ett ställe, men det är inte mycket och det syns inte...men känns om man kliver på det. Inga skarvar har blivit fuktiga eller rest sig...än i alla fall. Har som sagt ev avfuktare och en golvfläkt står på och har gjort sedan vi fick upp vattnet.
#30 - 7 augusti 2006 08:49
Mitt 540 är ju ett alu kar med ställning. Jag köpte 2 tjocka reglar som jag la under benen. Då dom små justerbara fötterna är pytte små och mitt står på parkett med. Jag köpte 2 bitar på 160cm långa och la under fötterna på så sätt fördelas vikten. Har jobbat som sanerare och brytit upp vattenskadade golv och under många ligger det sand. Och sand flyttar på sig och skapar små fickor och där vill man inte ha sitt ben från akvariumet då spricker det.Fråga mig nu inte hur sanden flyttar på sig det har jag faktis inte en aning om men den gör det.
#31 - 7 augusti 2006 08:56
[QUOTE=zeke66]Mitt 540 är ju ett alu kar med ställning. Jag köpte 2 tjocka reglar som jag la under benen. [/QUOTE]
Vad ör det för material?

Ja golvet är som sagt gammalt, slitet och redan vattenskadat sedan tidigare...så det är ju inte så osannolikt att det gett efter för mycekt någonstans.

Jag vet i alla fall inte om jag vågar starta det igen....tänk om det spricker när hunden är hemma själv. Det är ju det som är värsta tänkbara. Både för hunden och givetvis fiskarna som säkert inte klarar sig länge på golvet. Nu får de stackarna bo i 54 liter....lite skillnad för dem. Men som tur var var det ju så nystartat så det var ju inte så mycekt fisk i.
#32 - 7 augusti 2006 09:17
Vanliga trä reglar på 2tum4 tror jag det heter. Man kan ju måla dom så att dom passar parkett golvet inte så snyggt med träfärgat.
#33 - 7 augusti 2006 10:21
Hunden klarar sig nog. Det kan tänkas att den ligger blöt, i soffan, eller så, men annars är det antagligen inget problem. Eventuella elproblem är väldigt tillfälliga, då säkringen, eller jordfelsbrytaren dödar elen omedelbart.

Vad det gäller mittstaget, så borrar man bort nitarna, och nitar tillbaka den med alunitar när man är färdig.

Parketen brukar faktiskt inte vara problemet. Har du "riktigt" trägolv under, vilket det verkar som, eftersom du måttade in akvariet ovanpå reglarna är risken för att det skulle vara betonglåda fyld med sand obefintlig, så när lufttorken gjort sitt jobb, borde det teoretiskt inte vara mer än att man plockar upp de bitarna parket som släppt från underlaget, och limmar ner nya bitar, slipar hela golvet, och oljar, eller lackar det, efter behag. Riktigt trägolv rör ju på sig, så det borde antagligen vara oljat från början, och då är det inte riktigt lika vattenkänsligt.

Hur som helst, är det ju trist, och jag tycker inte du ska låta det avskräcka dig från att ha akvarium. Möjligtvis bör du låta det påverka dig så att du kontrollerar så att karet står i lod nångång varje dag ett tag efter att du startar upp det igen. Jag är själv en så nervös och velig person att jag kollar mitt 375 lite då o då.

Lycka till.
B!
#34 - 7 augusti 2006 21:37
Eurydike,
Om jag hade haft 540 liter vatten på mitt golv skulle jag inte nöja med med en AC med avfuktare och en golvfläkt för att åtgärda det hela. En eller ett par ordentliga byggfläktar i några veckor behövs skulle jag tro.

Jag antar att du varit i kontakt med fastighetsägaren om händelsen i fråga. Om inte så rekommenderar jag att du gör det för att inte riskera att bli skadeståndsskyldig i framtiden om följdskador uppstår.

Nu vet jag ingenting om byggnaden ifråga men i lite äldre fastigheter ligger det reglar ovanpå betongplattan och mellan reglarna finns sågspån, sand etc. för att ljud- och värmeisolera lägenheten. Om det kommit ned vatten dit (vilket det helt säkert har) och inte får det ordentligt torrt sitter du på en tickande bomb av möggel och annat gosigt. Även om det handlar om en nyare fastighet med en betongplatta direkt under parketten lär det behövas bättre saker än de ovan nämnda "redskapen" för att få underlaget helt torrt.

Jag vill inte du ska ta detta som en pekpinne utan mer som ett tips för att klara dig helskinnad i framtiden...

// Johan
#35 - 7 augusti 2006 23:15
[quote=Eurydike]Jag har gjort en reklammation. Men jag förstår att det är svårt att veta vad som eg orsakat sprickan. Men vi får se vad de säger de har alltid varit så trevliga i alla annan kundservice så man kan ju hoppas.
[/quote]

Mitt akvarium 200 l började läcka ca15-20 cm ner i ett av dom bakre hörnen och när jag ringde till affären där jag köpte det så ville dom först inte tro mig.
För att gör en lång historia kort... jag fick ett nytt! Nu är det kanske inte riktigt samma sak, men om ditt också är nyinköpt så tycker jag att dom skulle kunna gå med på att det är ett fabrikationsfel...
#36 - 8 augusti 2006 05:15
Jag kommer få ett nytt akvarium eller pengarna tilbaka, vilket jag vill. Det var inget snack. Bra med sådana återförsäljare.

Jag har en ny teori om hur det kan ha hänt. Det har nämligen fastnat grus mellan ramen och frontglaset, så pass att ramen blivit knölig. Rejält fastkiladt alltså. Likadant mellan akvariet och benställningen. Torde inte det vara ett tecken på att siliconet släppt först? Smällen vi hörde var ju när rutan for i golvet. Hade den spruckit på mitten först och sedan vikit sig tycker inte jag att gruset skulle bli så fastkilat utan bara följt med vattenmassorna över kanten.
Jaja...lite funderingar bara. Jag tror inte golvet givit med sig i alla fall. Har varit där och knackat igen och benen står på reglarna så att ett av benen skulle sjunka mer än något annat är ju inte så troligt. Dessutom borde det ju i sådana fall varit bottenglaset som spruckit inte framrutan.

Jaja, hyresvärden kommer och kollar golvet idag så får vi se vad de säger. Det är 2 ställen det rest sig lite på men, man ser inte alls att golvet är vattenskadat om man inte tittar noga efter dessa två ställen. Så vi kan ju hoppas. Dessutom var det vattenskadat redan innan förr-förra hyresgästen och de frågade innan jag flyttade in om jag kunde tänka mig att ta golvet som det var eller om de skulle fixa det först...så det borde ju redan vara planerat för reparation ändå.
#37 - 8 augusti 2006 10:45
Jisses Eurydike, vilket missflyt!!! Men du måste väl ha nån sorts sjätte sinne, när du faktiskt kände det på dig innan det hände? Hoppas verkligen att du inte ger upp nu, det är ändå ganska ovanligt att akvarier spricker så totalt. Det händer ju att det blir läckage för en del, men inte mera än att man hinner ta reda på det innan det blivit någon större skada.

Hoppas att det går bra för dig! Ja, justja, hur gick det med snäckorna??? Hoppas att dom överlevde kraschen :-)

Med två kubik vatten i lägenheten så funderar man så klart på vad man skulle göra om det hände... Tror att det är bra att ha en plan, så att man i kaoset reflexmässigt hämtar allt löst bäddmaterial t ex. Jag har ju alltid en stor säck med papperspellets till Glorias låda, den skulle jag nog tömma ut först tror jag... Hur som helst så är jag mindre orolig för att ett akvarium skulle spricka än för att det skulle bli nåt strul med ytterfiltren. Kommer nog aldrig att lita på dem, även om det aldrig hänt nåt (peppar, peppar) ... Jag övergår mer och mer till filtermattor och poweheads, för att kunna ha hela filtreringen inne i karet.
#38 - 8 augusti 2006 11:20
[quote=Raven]

en första åtgärd man kan göra är att slänga ut täcken kläder och liknande föremål.

[/quote]
menar du ut från balkongen eller på gräsmattan, jaa nu förstår jag du vill inte att din snuttefilt ska bli våt förstås.;) :D
f´låt, kunde inte låta bli,
#39 - 8 augusti 2006 11:30
[QUOTE=Tant Nancy]Jisses Eurydike, vilket missflyt!!! [/QUOTE]
Ja jag har förstått att det inte är så vanligt att stora akvarier spricker så...eller spricker är fel ord halva framrutan for ju ut på golvet. Jag ska inte ge upp...jag börjar bli rätt säker på att det var fel på akvariet och inte på golvet. Och risken att jag skulle få två defekta akvarier är väl inte så stor hoppas jag. Jag har förstått att det inte var rätt att ramen buktade ut 2 cm i mitten när det var fyllt heller....Hrm...

Snäckorna bor i två mindre akvarier så de är i tryggt förvar. Liksom alla fiskar. Hann faktiskt rädda alla...om än chockade av att bli jagade under soffor och bord. Tur i oturen att det var så nystartat som sagt. Så man inte hade mer fisk. De bor trångt nu i 54 liter men de lever ju i alla fall. Förhoppningsvis får jag ett nytt stort hem åt dem snart.
Fast det kommer bli ännu mer nervöst att fylla.

Tror ni man kan smeta ett tunnt lager silicon över hela parketten? ;)
#40 - 8 augusti 2006 12:27
Båtlack, kanske? :D Hua, jag ryser när jag läser detta. KAN man ha sån otur?!
#41 - 8 augusti 2006 12:51
[QUOTE=Mamma Mia]Båtlack, kanske? :D Hua, jag ryser när jag läser detta. KAN man ha sån otur?![/QUOTE]
Tydligen. Borde vinna drömvinsten på Lotto nu som tröst. Tycker ni inte?
#42 - 8 augusti 2006 13:13
[quote=Eurydike]Jag har förstått att det inte var rätt att ramen buktade ut 2 cm i mitten när det var fyllt heller....Hrm...[/quote]

Nä, det låter inte riktigt rätt nä... Iofs är mitt största bara ett 375, men det buktar inte nånstans så att det är synligt. Antagligen buktar bottenglaset så att det är mätbart, men det är nog allt.
B!
#43 - 8 augusti 2006 13:17
[quote=Eurydike]Tydligen. Borde vinna drömvinsten på Lotto nu som tröst. Tycker ni inte?[/quote]

Det kanske man kan tycka, men så är det inte... för då borde jag också gjort det (läs sjuktåten)... Tyvärr verkar det inte finnas nåt rättvist system på det där... *kanske det skulle underlätta om man tog å lämnade in en lottorad* :p
#44 - 8 augusti 2006 14:43
Vi får väl ringa Svenska spel och påtala denna brist på rättvisa ;)

Vet ni vad!? Jag hade hyresvärden här nyss och de mätte med något instrument överallt på parketten. Inte fuktskadat någonstans. Helt otroligt.
Han var lite snopen, mätnissen. Han trodde parketten skulle stå i vågor när han hörde att 500 liter runnit ut. Det har rest sig lite på två ställen men det finns ingen fukt. Han mätte hos grannen under också, men inget där heller.
Helt normala värden överallt. Ibland får man säga att man har turen på sin sida. Iofs hade det blivit så man fått blanda in försäkringsbolaget hade man ju kunnat få ersättning för förstört grus (full med glassplitter) samt förstörda växter (nyplanterade...specialbeställda, sydamerikanska...som man i chocken inte tänkte på att rädda). Akvariet får man ju nytt på reklammation.
#45 - 9 augusti 2006 12:49
Jag måste säga att även jag är mycket överraskad att mätnisse inte upptäckte någon fukt men det är bara att säga grattis!

Skönt att det finns ett litet ljus mitt i allt mörker i alla fall! nu slipper du stora byggfläktar och annat trist.

Angående försäkringsersättning kan du kanske få det även fast akvariet går på reklamationen. Kan ju bero på hemförsäkringen men ofta täcks även apparatur, växter, fisk och annat av den. Sedan är det ju frågan om värdet på det förstörda överstiger hemförsäkringens självrisk. Kanske inte är så om det bara gäller gruset...

Hoppas det ordnar sig till det bästa i alla fall!

// Johan
#46 - 9 augusti 2006 12:58
[QUOTE=Draupner]Angående försäkringsersättning kan du kanske få det även fast akvariet går på reklamationen. Kan ju bero på hemförsäkringen men ofta täcks även apparatur, växter, fisk och annat av den. Sedan är det ju frågan om värdet på det förstörda överstiger hemförsäkringens självrisk. Kanske inte är så om det bara gäller gruset...[/QUOTE]
Nej det är ju just det att jag tror inte det lönar sig. Visserligen var gruset dyrt men allt är ju inte förstört. Det mesta ligger kvar på akvariebottnen och jag tror nog inte det är glassplitter mer än precis i frontkant. Kan jag nog gallra bort. Räcker att köpa till lite grus.
Så det är ju växter för 1000kr, sen är det två äkta mattor som inte ser ut som de borde längre. Men en kemtvätt fixar säkert det. Resten är ju bara småsaker. Beror ju på hur petig man är. Nederdelen på bokhyllorna har ju svällt lite, två skrivare fick bada men de var väl inte direkt nya.
Man får ju vara glad att man får ett nytt akvarium och att man inte behöver ersätta några sakdor på golvet och att grannen inte fått in någon fukt till sig. Kunde varit värre.
#47 - 9 augusti 2006 13:23
Om det är två äkta mattor känns det ändå som om värdet skulle överstiga självrisken trots allt. Om jag vore du så skulle jag skriva ned en liten lista på var som är förstört/möjligen förstört och sedan ringa försäkringsbolaget. Du har ju ingenting att förlora på det mer än kostnaden och tiden för ett telefonsamtal. Ring dem innan du skickar mattorna på tvätt för försäkringsbolag brukar vilja ha ett ord med i laget innan åtgärdervidtas.

// Johan
#48 - 6 november 2006 13:04
forts....

Jaha det var ju stört omöjligt att få tillverkaren att gå med på reklammation och försäkringsbolaget har efter flera kontakter bestämt sig för att försäkringen inte täcker något mer än golvet (som nu står som hela havet stormar) helt plötsligt har även äterförsäljaren bestämt sig för att inte han heller har råd att ersätta något som han lovat från början..... Jag ska aldrig mer ha akvarium!
#49 - 6 november 2006 15:20
Låter konstigt. Vet inte hur du bor, men bor man i en hyresrätt så är det inte din försäkring som ska täcka vattenskadan på golvet utan fastighetsägaren.
Akvariet + fuktskador på lösöre ska täckas av ditt föräkringsbolag (så länge dom inte tycker att det är du som orsakat skada dvs), med rätt försäkringsbolag kan man även få ersättning för innehållet i karet, dvs fiskar och växter.
#50 - 6 november 2006 15:43
Ja med rätt försäkringsbolag kanske men inte med Folksam. Då skulle man ha en extra försäkring till. Konstigt att man kan prata med dem om ärendet flera ggr innan de ens vet vilka villkor de har själva. Däremot sa de att den täckte golvskadorna....de vet ju att det gäller en hyresrätt. Verkar inte speciellt kunniga.
#51 - 6 november 2006 17:41
ge inte upp. Du har rätt, detta är bara tillverkarnas och försäkringsbolagens knep för att få dig förtvivlad och ge upp.

Försäkringsbolaget skall täcka detta om det inte var du som orsakade olyckan (och sen är det upp till försäkringsbolaget att driva in pengar från tillverkaren om det var ett fel från tillverkaren)

Kan bli jobbigt, men som sagt de kör utmattnings/uppgivningsmetoder
#52 - 6 november 2006 22:44
En vanlig hemförsäkring täcker inte skadorna på akvariet, för det måste man ha en allriskförsäkring ("drulleförsäkring"), dock ersätts inte fiskar och växter, i alla fall inte av Folksam.
#53 - 7 november 2006 06:53
Ja en allrisk/drulle/otur är alltid bra att ha som tillägg, specielln när man har barn ;)
Nu har jag inte längre Folksam, men när jag hade det så fick jag till svar när jag frågade att aven innehållet i karet skulle täckas vid ev. skada. Om det var något tillägg eller inte vet jag dock inte. Vilkoren kan ju ha ändrats också iofs.
#54 - 7 november 2006 07:30
Eller så träffade du på en överoptimistisk försäljare ;)
#55 - 7 november 2006 08:25
Folksam svarade ju oss det också men när sen äterförsäljaren pratade med dem så gällde plötsligt inte hemförsäkringen för det utan man skulle haft en allrisk också. Något irriterande att de inte ens kan sina egna villkor.
#56 - 15 december 2006 09:26
Forts igen.... I augusti havererade akvariet och nu i december är det äntligen löst.
Återförsäljaren betalade tillbaka hela inköpssumman för akvariet och var så snäll att han även köpte tillbaka lysramp och benställning till fullpris. Kanon! Som inte det var nog fick jag det hämtat hemma hos mig. Puss till Patrik på PWSS!!

Parkettgolvet som är allt annat än platt numer skulle ha bytts förra året så vi slipper ersätta något för det. Så det var ju verkligen tur i oturen.
#57 - 15 december 2006 12:31
hej..oerhört tråkigt det som hänt dig :(

2 frågor:

1) bor du i hyreslägenhet? jag tänkte på att du mätt var reglarna är.. jag bor själv i hyresrätt på 3e vån (snart 5e!) med mitt 450 l. Det står på två långa brädor precis som nån tidigare rekommenderade.
Jag har ingen koll var mina reglar går, men tanken är väl att de två brädorna ska avlasta fötterna en del, så att det inte blir punktbelastning.

2) varför krånglade återförsäljaren?
#58 - 15 december 2006 13:08
Ja jag bor i hyresrätt. Väldigt lätt att höra var reglarna är om man bara knackar på parketten. Blir ett väldigt stumt ljud precis där regeln är. jag hade inga brädor elelr skiva under, bara 6 ben från benställningen. Men det troligaste är ju att det är ett fabrikationsfel.

Därför att tillverkaren efter att ha sett bilderna säger sig se direkt att mitt benet fram sjunkit i golvet. De måtte haft många haverier på sina kar.... Alltså skulle det bli väldigt dyrt för återförsäljaren att betala mig men inte få ut något från tillverkaren i sin tur.
Men vi kom ju överens till slut och nu får han bråka med tillverkaren själv. Det borde gå lättare när de nu får själva karet och kan undersöka själva.
#59 - 20 december 2006 17:15
Får man fråga vilket märke det var på akvariet?
Vill du inte skriva det här, skicka gärna ett PM.
Ska själv köpa ett 540 snart så man är ju lite nyfiken...
#60 - 20 december 2006 19:05
Läste denna tråd just nu.
Själv är jag orolig över mitt 43l nyigång satta akvarium att det ska läcka.
Skulle själv vilja ha ett stort akvarium hemma. Men ska vänta tills jag kan köpa villa och inreda garaget.
#61 - 9 november 2007 22:56
Jag är inte inne här speciellt ofta längre. Så till JonasB ser jag att det är lite försent att svara att akvariet var av märket Ocean. 540 liters, köpt av PWSS...Känns det bekant?

Till Ophelia. Jag tror inte det är så stor risk att 43 liters akvarier spricker. Är inte alls lika stora krafter man har att göra med.
Jag var så lycklig över mitt stora akvarium. Men kommer aldrig mer att skaffa något. Jag har kvar mina små med räkor, snäckor och guppy. Men något mer stort akvarium blir det aldrig. Aldrig någonsin. En halv kubik vatten i vardagsrummet är ingen höjdare även om det för oss löste sig relativt bra ändå.
#62 - 9 november 2007 23:48
Hur många människor har skapat liknande trådar här på Zoopet?
Hur många har faktiskt fått ett kar som spruckigt och sprutat ut?

Du måste vara synsk!!! Om du får ångest några fler gånger som t ex för att flyga så låt bli att flyga då!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D
#63 - 10 november 2007 10:38
Hehe...Nu är jag väl eg inte så orolig utav mig. Så jag vågar nog fortsätta både flyga och åka bil. Men jag fick ju i alla fall svar på min ursprungliga fråga. Nu vet jag precis vad man gör när ett akvarium spricker. :-) Fram med ALLT du har i linneskåpet, valla in vattnet och ÖS. Fort som fan! Samt akta dig för att kliva på glassplittret...

Hur noga man än är med kontroll av golvreglar, måttning med benställningsskruvar, mätning med vattenpass, mått av vattennivån i olika delar av karet...så kan man i alla fall råka ut för ett kar med fabrikationsfel, med löst mittenstag och en kraftigt buktande framruta. NU vet jag ju att det inte ska vara så. Men vågar jag chansa igen? Nej!
Jag håller mig till små akvarier med små, små innevånare. Har ju sin charm det med, även om det är långt ifrån samma sak....
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 10 november 2007 10:48
Eurydike skrev:
Jag tror inte det är så stor risk att 43 liters akvarier spricker. Är inte alls lika stora krafter man har att göra med.

.

Nja, mindre akvarier har tunnare glas och dessutom är ju tunnare glas känsligare för stötar så risken är nog snarare större för mindre akvarier.
Däremot blir det inte lika vått på golvet om ett litet går sönder:D

Så om mitt 3.000 liters går sönder så blir det himla vått:p
#65 - 10 november 2007 10:49
Eurydike skrev:
Hehe...Nu är jag väl eg inte så orolig utav mig. Så jag vågar nog fortsätta både flyga och åka bil. Men jag fick ju i alla fall svar på min ursprungliga fråga. Nu vet jag precis vad man gör när ett akvarium spricker. :-) Fram med ALLT du har i linneskåpet, valla in vattnet och ÖS. Fort som fan! Samt akta dig för att kliva på glassplittret...

Hur noga man än är med kontroll av golvreglar, måttning med benställningsskruvar, mätning med vattenpass, mått av vattennivån i olika delar av karet...så kan man i alla fall råka ut för ett kar med fabrikationsfel, med löst mittenstag och en kraftigt buktande framruta. NU vet jag ju att det inte ska vara så. Men vågar jag chansa igen? Nej!

Jag håller mig till små akvarier med små, små innevånare. Har ju sin charm det med, även om det är långt ifrån samma sak....

Nej, det är det jag menar... Om du inte brukar oro dig och helt plötsligt gör det såhär igen... Lyssna på det då!!! :D :D
Bra för oss alla att läsa.. Jag skulle aldrig ha tänkt på linneskåpet innan jag läste den här tråden!!! ;)
#66 - 10 november 2007 11:06
Du har förstås rätt Kjell. Och säkert är akvarietillverkare generellt sett mer noga vid tillverkningen av större kar (Ocean hade väl en prao vid fabriksbandet just den dagen..). Kostar ju mer om de springer läck. Men det är väl vattenmängden som gör att jag trots allt vågar fortsätta med mina mindre kar, även om det iofs är drygt 200 liter totalt. Men de lär inte spricka alla samtidigt. (hoppas jag inte..) och har golvet en gång klarat 540 liter utan vatten skada så ska väl 50 liter inte vara något problem. Jag har ju tom redan fått hyressänkning för att jag gått med på att vänta med parkettbyte :-) (pga ålder på parketten) Den har förresten lagt sig igen, ifall någon ville veta, en och annan del är lös bara, men går väl att limma fast igen om man vill.

Katharina: Inte jag heller, men i "stundens hetta" bara vet man visst ändå. Man hann ju inte stanna upp och tänka precis. Vi hörde en smäll, hunden kom springandes från vardagsrummet och när vi rundade hörnet från köket (vilket var sekunder efter smällen) så möttes vi redan av en flodvåg. Halva framrutan släppte och for ut över golvet så på sekunder var allt vatten redan ute på golvet.
#67 - 10 november 2007 11:25
Eurydike skrev:
Katharina: Inte jag heller, men i "stundens hetta" bara vet man visst ändå. Man hann ju inte stanna upp och tänka precis. Vi hörde en smäll, hunden kom springandes från vardagsrummet och när vi rundade hörnet från köket (vilket var sekunder efter smällen) så möttes vi redan av en flodvåg. Halva framrutan släppte och for ut över golvet så på sekunder var allt vatten redan ute på golvet.

Helt otroligt... Vilken mardröm!!!
Känns dock lite bra att jag "bara" har ett 240 L och inga grannar under... Jag har även den där löjligt billiga tilläggsförsäkringen som gäller om man inte har haft anledning att misstänka att karet kan börja läcka.. Som t ex att karet är byggt på 1800-talet... :D
Men som sagt.. Jättebra att ha i bakhuvudet ett bra handlingssätt.. Att sätta på sig skor först kan ju vara en enkel "fotförsäkring" också.. ;)
#68 - 10 november 2007 11:53
Katharina skrev:
Att sätta på sig skor först kan ju vara en enkel "fotförsäkring" också.. ;)

Det missade jag. Blev blod överallt i vattnet och på alla handdukar. Fanns inte tid att plåstra om foten precis. Har inte för vana att gå med skor inne eller strumpor på sommaren och tänkte inte på att sätta på mig någon innan jag redan klivit på glaset...syntes inte så bra under allt vatten.
#69 - 10 november 2007 14:01
Eurydike skrev:
Det missade jag. Blev blod överallt i vattnet och på alla handdukar. Fanns inte tid att plåstra om foten precis. Har inte för vana att gå med skor inne eller strumpor på sommaren och tänkte inte på att sätta på mig någon innan jag redan klivit på glaset...syntes inte så bra under allt vatten.

Tur att du inte skar sönder något väsentligt under fötterna... Det är ju en massa smådelar i fötter och händer som ska fungera... Tur i oturen låter det som med hela historien... hunden och trägolvet... Hur gick det med fiskarna förresten?? ;)
#70 - 10 november 2007 14:34
Katharina skrev:
Hur gick det med fiskarna förresten?? ;)

Alla klarade själva kraschen. Men några dog senare. Säkerligen både av chocken av själva krascen och allt vad det innebar med simmande på parketten under soffor och fåtöljer, men också att jag inte hade något större kar än 42 liter igång då så där fick de lov att bo ett tag. Gav bort resten sen. Håller mig till små innevånare hädanefter :-)

Akvariet var ju ganska nystartat så jag hade ju inte så många fiskar i som tur var. 4 corydoras, ett sajicapar och en mal. Malen var ju för himla synd att den gick hädan. Var så snygg. En L134.
#71 - 26 oktober 2008 22:36
Usch man blir paranoid när man läser denna tråden :p Jag har mitt 160 liters akvarium i min hyresrätt på tredje våningen, ståendes på betonggolv med plastmatta som golv, karet står helt rakt på längden, men när det gäller bredden så är det dock aningen jämn lutning mot framrutan! :(
#72 - 26 oktober 2008 23:05
Fasiken ska du dra upp en sånhär gammal skräckscenario-tråd precis samtidigt som jag ska fylla upp mitt 540 :(
#73 - 27 oktober 2008 06:49
Johanski skrev:
Fasiken ska du dra upp en sånhär gammal skräckscenario-tråd precis samtidigt som jag ska fylla upp mitt 540 :(

Haha jag är ledsen :p
#74 - 27 oktober 2008 07:38
Ska hjälpa till att göra nojjiga akvariestartare ännu nojjigare;)
Köpte ett 720 för några år sen, limmade om det, blev kanon! Fyllde upp och kollade ev läckor, tätt som ett badkar. Lät det stå i ca 4 dagar innan jag slog på med grus för att sedan tippa i cikliderna. Precis när jag skulle lägga i en stor Hantel-hanne gick en del av botten, ca 0,5 m2, ur. Det var som att spola en hiskligt stor toalett... 700 liter vatten direkt ut på parketten. Självklart hade jag lagt grendosan under karet så jag fick en fin dans och rolig frisyr;)
Vet inte riktigt varför det sprack men jag misstänker en tung sten som la sig på bara några gruskorn...
Efter den smällen så är jag grymt noga med alla kar som startas här. Och nu när man har ett på 1200 l så var det grymt viktigt att allt blev rätt, låg faktiskt sömnlös dom första nätterna...
Tur att det finns bra försäkringsbolag som hoppar in om något sådant skulle inträffa.
Så, nu har jag åxå delat med mig, hoppas jag inte skrämde någon;)
#75 - 27 oktober 2008 16:40
Vet inte riktigt varför det sprack men jag misstänker en tung sten som la sig på bara några gruskorn..

Hur torkade du upp 700liter vatten?

Du skulle haft frigolit under dina stenar, Jag har dock inte det men jag har finkornig sand och en back to nature modul som inte väger så mycket så jag borde väll inte oroa mig för mitt 160liters akvarium?
#76 - 27 oktober 2008 17:08
Axelsson skrev:
Hur torkade du upp 700liter vatten?

Du skulle haft frigolit under dina stenar, Jag har dock inte det men jag har finkornig sand och en back to nature modul som inte väger så mycket så jag borde väll inte oroa mig för mitt 160liters akvarium?

Man kan nog inte torka upp 700 liter vatten;) Men för en gångs skull tänkte jag snabbt och slängde mig mot balkongdörren och kastade upp den så jag tror det mesta gick ut den vägen, fick visserligen tvätta grannens fönster som fick en del rinningar, hehe... Sen la jag ut alla handdukar och lakan jag ägde. Fick så klart riva upp hela golvet och lägga nytt men grannen under slapp vatten i taket iaf...
Tänkte inte så långt på den tiden med frigolit å så... Är däremot mycket mer noggrann nu, man kan aldrig vara nog försiktig med akvarium...
Tror inte du behöver oroa dig, moduler är så pass lätta.
#77 - 27 oktober 2008 19:39
Köpte hus 2003. Renoverade i princip hela huset, allt golv bort, konverterade till vattenburet (från el) och till bergvärme. (Man vill ju vara klimatsmart - och spara lite pengar på uppvärmningen - men tji fick man för det när taxeringsvärdet sköt i höjden - fast det är en annan historia).
Parkett i större delen av huset - mest Kährs 15 mm - men på de bägge kontoren la vi den billigaste parketten vi kunde hitta.

Jag hade haft akvarium ett antal omgångar tidigare men slutat i samband med att jag flyttat. Men med hus skulle det bli annorlunda och jag tänkte mig först ett 540 - som jag inte fick lov att ställa i vardagsrummet för att "aluminiumramar är så fult"...

Det minsta rummet i huset fick jag som kontor och där finns en liten nisch som är 160 cm lång och ca. 60 cm djup. Alltså perfekt för ett 540.

Eftersom det fanns lite pengar kvar på lånet skulle det inte snålas - så ut och handla akvarium, BTN-bakgrund, två Eheim ytterfilter osv osv. Akvariet stod väl klart någon gång i februari - efter konstens alla regler. Akvariet var sprillans nytt från en stor affär i stan.

Av en händelse kom jag hem på lunch en vårdag i april och när jag kom in i huset hörde jag ett underligt ljud. Det visade sig vara fiskar som sprattlade. Akvariet hade en stor diagonal spricka i framrutan och det var bara mindre pölar kvar i akvariet. De fiskar som fortfarande levde åkte ner i ett 40-liters så länge och lämnades sedan tillbaka till affären - tillsammans med det trasiga akvariet. Dom tog bara tillbaka akvariet. Ställningen fick jag behålla - tror jag slängde den senare. Ljusrampen gick på annons - och likaså BTN-bakgrunden.
Försäkringsbolaget stod för skadorna och det var först i augusti i år jag vågade skaffa ett nytt akvarium. Nu blev det ett Juwel och det känns klart mycket stadigare än aluminiumkaret på sina rangliga ben.

Men det vara några nervösa första dagar när vi hade fyllt akvariet - men vi hoppas och tror att inget skall bheöva hända denna gången. Det känns faktiskt stabilare med en hel möbel som akvariet vilar på.

Annons