Hjälp, akvariemöbeln ej i våg

#1 - 4 september 2004 09:44
Hej, har köpte ett begagnat 540l akvarium med tillhörande träbänk (Uppbyggd av spånskivor).
När jag ställde akvariebänken på den plats där det var tänkt att akvariet skulle stå, så upptäckte jag att hela bänken lutade, skillnaden är ungefär 6 mm mellan kortsidorna. När jag la vattenpasset på golvet upptäckte jag att även golvet lutade!

Vid närmare inspektion av bänken och golvet så upptäckte jag att ~80% av bänken långsida står på det snea golvet medan ~20% är uppe i luften. Dvs golvet har en bula, om jag nu trycker ner den del av bänken som är uppe i luften, så att resterande 80% är uppe i luften så står bänken i våg. Frågan är nu vad kan jag göra åt detta? Problemet är att den bärande delarna av akvariebänken är längs med kortsidorna och långsidorna. Dvs alla sidor skall stå plant mot golvet! Någon som har några idéer?
#2 - 4 september 2004 10:02
shimsa så att det blir i våg... med tex masonitbitar eller nåt annat tunnt material. Gärna nåt mer beständigt. Det är bara fantasin som säger stopp :D
#3 - 4 september 2004 14:58
Jag använde biltemas "hålplatta" när jag chimsade min bänk. Artnr: 20-513 ! (2x60x200mm) Dom finns i även i andra dimensioner !

Mvh/Janne
#4 - 4 september 2004 18:23
Jag använde biltemas "hålplatta" när jag chimsade min bänk. Artnr: 20-513 ! (2x60x200mm) Dom finns i även i andra dimensioner !

Mvh/Janne

Perfekt! Tack för tipset. Då kanske man kan lägga flera på varandra och eftersom jag behöver höja 6mm så blir 3 hålplattor perfekt.

Ursäkta mitt ordförråd men vad menar ni med "chimsade"?
Ett uttryck som jag inte riktigt förstår. [:-5]
#5 - 4 september 2004 19:04
Man chimsar ex i motorer för att minska ex glapp i en axel.Vet inte varifrån ordet kommer men man kan kanske översätta det till mellanlägg för att anpassa avstånd eller nått sånt.
Fredrik
#6 - 4 september 2004 19:11
Kan man använda plexiglas bitar för att bygga upp eller chimsa??
#7 - 4 september 2004 19:24
Vad som helst som håller.Jag sågade till masonite bitar
//FÅ
#8 - 4 september 2004 20:18
Glasspinnar, masonit, plexi, plywoodremsor, aluminium.
Någorlunda formfast är huvudsaken.
#9 - 4 september 2004 20:24
Skärbrädor i plast + 1mm plexi använde jag, fast jag hade 14mm att jämna ut.

Annons