HJÄLP-AKUT!

#1 - 20 november 2003 18:20
Gjorde delbyte i mitt 540-kar och då råkade en utav mina kejsartetror följa med ner i toaletten! Jag har fiskat upp den och nu ligger den i en liten spann (med akvarievatten) och jag har tillsatt aquatan+ektozon. Jag har inget annat akvarium tyvärr...Så till frågan, kan jag sätta ner fisken nu i det stora (tänker på coli-bakterier o annat i toaletten) eller måste jag avliva den??
#2 - 20 november 2003 18:26
Det är nog lugnt. Låt han gå i det vattnet ett tag så han rensar systemet så att säga.
#3 - 20 november 2003 18:27
hundar dricker ur toaletten jämt å ständit? :)

kan inte tänka mig att det skulle vara några problem, ta upp den i näven å skölj av han under kran en snabbis innan du petar tillbaks honom i karet. kan tänka mig att det är värre att ta en tur med kommunala färdmedel och sen köra ner näven i karet utan att tvätta händerna :-P
#4 - 20 november 2003 18:32
åh tack! hur länge bör han gå i den lilla bunken? Bunken är ju pytteliten!?!?
#5 - 20 november 2003 18:46
Jag skulle nog göra som orm föreslår...

det är inget att oroa sej för...

#6 - 20 november 2003 18:58
Aaaa Släng i den direkt. Har du inte gjort Nr2 och glömt spola precis innan ska det inte vara några problem.
#7 - 21 november 2003 02:38
Fick lära mig på mikrobioligi-lektionerna att det är mer bakterier i en disktrasa än i en toalett-stol...
Det blir nog inte mer bakterier i akvariet efter hans lilla "Nemo-tripp" än om du glötar i akvariet utan att tvätta händerna först!
#8 - 21 november 2003 08:47
Det må vara FLER bakterier i disktrasan, men man får väl hoppas att det är ANDRA bakterier [:-38], men jag är helt överens med dem som tycker att det bara är att köra på.
Ibland är folk lite för rädda för för mycket.
Det är trots allt inte en bakteriefri värld vi lever i, och skall inte så vara heller.
Dock skall försiktig om man har sår på huden som utsätts för "nedsmittning", t.ex. skall man vara försiktig när man handskas med kött om man har sår på händerna och så skall man ju vara vaksam när man handskas med grönsaker/rotfrukter och kyckling vad gäller knivar och skärbräden (lite of topic kanske men ändock).

Annons