Man ska inte hålla på att småpytsa i salten på det sättet åheim, dessutom skriver du nog lite fel när du rekommendera 10 gram salt på 240 liter akvarievatten, det är bara vilseledande med tanke på att det krävs omk 1-5 gram upplöst salt per liter akvarievatten för att utjämna ett osmotiskt tryck i ett sötvattens akvarie, nitriväck kan man däremot nästa låta fiskarna simma i rent.
Bumerangeffekten säger jag ingenting emot men man får skilja på äpplen och päron, i väl ingångna akvarium gör ett större delvattenbyte mer rätt än i ett nystartat.
Jag skulle vilja se en bild på akvariet, är temperaturen lagom och har det ex en kraftig ytcirkulation?
Lås in fiskmaten nanko, det är där jag tror att du har den stora boven, mata ytterst sparsamt var tredje dag i några veckor framåt, gör ett stort delvattenbyte på 20-25% och häll i 2,5 dl upplöst salt, tillsätt startdos av nitrivec varje dag och mät nitriten med ett dropptest om du inte redan gör det.
Det är noga att du efter att akvariet stabiliserat sig följer en strikt matningsregim och inte slarvar med delvattenbytena.