hjälp

#1 - 7 september 2008 11:58
Behöver råd och hjälp.

Jag märkte i morse att mitt akvarium på 200l läckte från höger hörn den främre.:(, jag har tömt allt inklusive grus, så man ser bara glaset och det är torrt.

Har silikon till akvarium hemma.
Nu är min fråga hur jag ska gå till väga nu för att akvariumet ska bli bra så att det inte läcker.
Hur länge man ska vänta för att få i fiskar, grus, växter.m.m

Behöver lite allmänt praktist hjälp om detta problem.

MVH: Elinj
#2 - 7 september 2008 12:06
Skulle det vara mitt kar skulle jag skurit bort all silikon som man kommer åt, tvättat rent med aceton och sedan silkionat om hela karet.
Du får vänta 3-4 dagar innan du kan släppa i fisk igen då silikonets tjocklek har en härdningstid på ca 2mm/dygn, lite då beroende på hur tjockt du lägger.

Lagar du bara där du tror det läcker så finns risken att det kommer att droppa från något annat ställe så småningom, och sedan är det ofta från något annat ställe vattnet kommer än där man tror;).
#3 - 7 september 2008 12:09
ansjo skrev:
Skulle det vara mitt kar skulle jag skurit bort all silikon som man kommer åt, tvättat rent med aceton och sedan silkionat om hela karet.

Du får vänta 3-4 dagar innan du kan släppa i fisk igen då silikonets tjocklek har en härdningstid på ca 2mm/dygn, lite då beroende på hur tjockt du lägger.

Lagar du bara där du tror det läcker så finns risken att det kommer att droppa från något annat ställe så småningom, och sedan är det ofta från något annat ställe vattnet kommer än där man tror;).

Men jag har ingen aceton hemma :(
#4 - 7 september 2008 14:11
Då är det bara att gå och handla;)....
Jag är inte säker, men kemisk ren bensin eller rödsprit borde nog funka det med.

Annons