Hjälp?

#1 - 24 augusti 2008 10:48
Har äntligen insett hur mycket jag saknade akvariet jag gjorde mig av med för ett par år sedan och vill nu skaffa mig ett lagom stort akvarium som inte tar allt för mycket plats men som ändå inte är för litet.

Eftersom att jag har begränsad bo-yta har jag övervägt att inhandla ett åttakantigt akvarium på cirka 48 liter. Frågan är nu hur mycket fisk jag egentligen kan ha i ett sådant?

Blev väldigt intresserade av Djurmagazinets Shubinkun - i butiken stod det nämligen 7-10 cm på informationslappen och det är ju inte vidare värst mycket.. läste därefter vidare om arten på internet och insåg att den egentligen kommer att bli mycket större? Bottenytan på ett 48-L är ju egentligen ingenting att skryta med, så frågan är ju om två stycken shubinkun/slöjstjärt eller annan art skulle trivas? Det bästa hade väl egentligen varit att köpa ett betydligt större akvarium, men nu är det som det är.

Har förut haft en hel del olika slags malar, tetror, olika mollys, ja någolunda lätthanterliga fiskar för mitt amatörhobbyintresse. Då har jag haft betydligt större akvarium på över 100 liter och det är därför jag blir aningen fundersam på det här inköpet.

Någon som har tips och idéer?
#2 - 24 augusti 2008 11:34
Har ingen aning om vad Shubinkun är, men en slöjstjärt kan du definitivt inte hålla i ett 48L akvarium. Det är väldigt begränsat med arter du kan hålla i ett så litet kar, dock finns det ju alltid räkor.. t.e.x. Körsbärsräkor är ju läckra saker, kanske vore en idé? :)

MVH Johan
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 augusti 2008 11:35
Tycker du skall glömma slöjstjärtar/shubunkin - eftersom de blir för stora och smutsar ner för mycket.

Du hittar en del fiskar som skulle funka i ett sådant akvarium om du går på Zoopets artbeskrivningssida och söker på de fiskar som man kan ha i den minsta akvariestorleken (0-40 cm)

Sedan funkar det också med räkor
#4 - 24 augusti 2008 12:29
Nej men precis, 48 liter är ju betydligt mindre än någonting jag haft förut så jag känner mig otroligt begränsad. Jag kanske ska vänta med mitt köp i några månader annars och inhandla ett betydligt större kar, men i samma utföring. Det åttakantiga är ju både snyggt och smidigt för mindre ytor, än vad ett rektangulärt skulle vara.

Tack för svaren :D

// Emilie
#5 - 24 augusti 2008 12:34
Räkor! Räkor! Räkor!;)

Det är ju det roligaste man kan ha:)
#6 - 24 augusti 2008 12:35
Problemet med det hela är att jag inte kan se några av de olika arterna för att alla är märkta med goldmembersymbol ... Lite smådrygt.
#7 - 24 augusti 2008 12:35
alg_oa1 skrev:
Räkor! Räkor! Räkor!;)

Det är ju det roligaste man kan ha:)

Är de verkligen så roliga? :O jag har alltid haft den uppfattningen om att de är trista?
#8 - 24 augusti 2008 12:46
Är de verkligen så roliga? :O jag har alltid haft den uppfattningen om att de är trista?

Nejdå, räkor verkar riktigt kul. =) Om ett tag ska jag göra om mitt 63 liters till yngel och räk akvarium, och skaffa ett större, storlek ej ännu bestämt.
#9 - 24 augusti 2008 12:50
Skulle det inte fungera att ha ett kampfiskpar i ett sådant akvarium? Såg att de behövde omkring 50 liter för att må bra/trivas, 48 är ju näästan där. Men två fiskar i ett kar är ju inte det mest ultimata.

Jag skulle vilja ha en stor bassäng som på kolmården!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 augusti 2008 14:08
Problemet med det hela är att jag inte kan se några av de olika arterna för att alla är märkta med goldmembersymbol ... Lite smådrygt.

Du kan se på alla i thumbnailformat - bara att klicka på "Se resultatet som bilder"
Bilagor:
#11 - 24 augusti 2008 14:13
Du kan se på alla i thumbnailformat - bara att klicka på "Se resultatet som bilder"

Det ska jag genast undersöka!

Annons