Hjälp!

#1 - 1 juni 2008 22:06
Håller på att starta upp mitt fösta akvarium och var idag och köpte en rot på en djuraffär med växter på (plockad från ett akvarium).

Detta var för ca 10 timmar sedan. Skulle precis till att lägga ner roten i akvariet då jag upptäcker att det sprattlar i påsen och ser att jag fått med en liten pleco.

Har inte hunnit starta upp akvariet ännu med vatten och det är ca ½ dl i påsen den ligger i. Tror inte att den är död då jag har sett den sprattla lite.

Finns det någon chans för den att överleva? Skulle bli glad för alla tips jag kan få. Har börjat att fylla på med vatten nu i akvariet.
#2 - 1 juni 2008 22:10
Använd du Plecon som ingångsfisk. Tror att den kan ha chans att överleva faktiskt.
#3 - 1 juni 2008 22:13
Köpt växter till ett tomt akvarium och fyller på det nu? Hmmmm. Om du har i lite vatten från kran/akvariet då och då kan den kanske klara sig.
#4 - 1 juni 2008 23:24
Skaffat akvarium idag ja och köpt lite växter att starta upp det med innan vi sätter i några fiskar, hade ingen superbrådska tills vi upptäckte plecon, nu pumpar pumpen, doppvärmaren går och det är 24 grader, dock väldigt grumligt och så...plecon ligger och slöar i påsen en stund i vattnet för att få värmen till ungefär samma och sådär...får se hur det går...lite trist om den skulle kola ;X
#5 - 1 juni 2008 23:31
Nu får du bestämma dig.. Är du Aalfons eller Mobster :confused:
#6 - 1 juni 2008 23:38
Jag är Mobster och Aalfons är min sambo :)

Förlåt att vi postade om samma från olika konton men blev så när hon fick gå och lägga sig och sen hoppade jag in och skrev :P
#7 - 1 juni 2008 23:40
Mobster skrev:
Jag är Mobster och Aalfons är min sambo :)

Förlåt att vi postade om samma från olika konton men blev så när hon fick gå och lägga sig och sen hoppade jag in och skrev :P

Right.. Nu hänger jag med :D
#8 - 1 juni 2008 23:49
Har läst många gånger om sånt här, lycka till med plecon och håll oss uppdaterade ^^
#9 - 2 juni 2008 07:21
Varför inte ta en bakbunke eller annat större kärl med kranvatten och ha pecon i tills akvariet är färdiginrett och klarnat?
Ha också i växten den kom med eller nån annan, så tror jag det kommer gå fint.

förmodligen bättre än att stressa den när ni planterar, flyttar om etc
#10 - 2 juni 2008 15:13
Vi la ner den sist, inte rört om något efter att den kom ner, den lever fortfarande iaf.
blev klar 3 inatt och släppte ut den då efter en liten invänjning på temp och så.
#11 - 2 juni 2008 15:20
Mobster skrev:
Vi la ner den sist, inte rört om något efter att den kom ner, den lever fortfarande iaf.

blev klar 3 inatt och släppte ut den då efter en liten invänjning på temp och så.

Skönt att allt gått bra än så länge :)

Då kom vi i säng ungefär samtidigt inatt :p
#12 - 2 juni 2008 16:41
mm, lagom pigg nu efter att ha jobbat ;)

Håller fortsatt koll på den men den verkar inte ha några problem vad jag ser fast det kanske är svårt att se om den får problem innan den flytar omkring...just nu sitter den och putsar på ett rör :)
#13 - 3 juni 2008 00:00
Vore jag du så skulle jag köpa någon typ av bakteriekultur och hälla i karet.
#14 - 4 juni 2008 14:12
Kommer inte ihåg riktigt vad det var vi hällde i men det var något för att påskynda att det blev beboeligt så var säkert något med bakterier och så.
Plecon mår fortfarande bra och verkar pigg, gömmer sig men verkar inte stressad om man väl ska pyssla med något, fått fixa till utblåset från pumpen och hans favoritställe är precis i hörnet där vi satt det så han flyttade sig lite då :) satt på andra sidan akvariet idag när jag tände, på ett blad på en växt nära glaset, när jag blev för närgången så satte han sig bara på andra sidan bladet så jag inte kunde se honom...blyg rackare :)
#15 - 4 juni 2008 14:30
va roligt, har du en bild på han?
#16 - 4 juni 2008 20:23
Nej inte än, blir nog det senare för att få lite bättre koll på exakt vad han är för typ :) har ingen bra kamera och så och vill inte hålla på för mycket just nu :P

Annons