Hon började föda 5,30 på morgonen i fredags, och det kom ungefär ett yngel var tjugonde minut. Jag tog ledigt en stund på morgonen, och lyckades plocka upp fem stycken till yngelakvariet. Igår hittade jag ett yngel till, så jag plockade upp den också, så sex stycken växer och frodas.
En del av ynglena såg ut att vara döda när dom kom, dom rörde i allfall inte på sig, och blev fiskmat rätt kvickt.
När jag kom hem på middagen, så födde hon fortfarande, men ingen av dom som föddes då verkade leva, och jag vet inte riktigt hur det brukar vara.
Då var det något fel. Jag har Odlad Endlers, alltså en blandning mellan guppy och endlers. Mina har de bra egenskaperna från endlers, de är inte lika känsliga, de jagar inte ihjäl sina honor och de äter inte upp sina yngel. Men när jag har suttit och kollat på en förlossning av min största och dominanta hona så har hon vänt om efter varje yngel har föds och nappat efter dem. Om de har sprätt iväg har hon låtit dem gå men
1 yngel gjorde inte det och då åt hon helt lugnt upp det och eftersom hon födde
40 st så tyckte jag att det var henne väl unt.
De ligger ju i ett ägg och de ska i samband med förlossningen sprätta sig loss och veckla ut sig, första minuterna ser de helt missformade ut med grotesk mage. Men om en vuxen fisk närmar sig så ska de sprätta iväg om de är friska.
Har du variation på maten? Lite flingor, lite frysmat, kanske nått annat flingfoder eller någon granulat..
Troligast är att något var fel på honan eller någon sjukdom. Men jag tror att maten är jätteviktig, speciellt på levandefödare som får så många, stora och täta kullar.