Hjälp!

#1 - 11 november 2007 20:44
Mina Papigoj cycklid la ägg i dag. NU har jag tömt akvariumet på överig fisk och behöver så mycket info om sködseln som möjligt! Är det någon som vet så skriv! tack
#2 - 11 november 2007 20:52
papegojciklider kan inte få ungar...de är inte fertila, tyvärr.
#3 - 11 november 2007 21:31
nehe :( men på zoo där jag köppte dom sa dom att dom är väligt svåra att få lek på men det går... och på andra forum på internet har ja set folk som fått en lyckad lek
#4 - 11 november 2007 21:54
Det sägs att alla hanar förut var sterila, men att tillverkarna nu börjat framställa en fertil modell.
Om rommen är obefruktad kommer den snart att vitna och mögla. Annars är det dags att kläcka artemia!
#5 - 11 november 2007 22:29
Om de är sterila eller inte kanske beror på hur stor missbildningen är? Jag har sett "papegojor" som gick tillsammans med sina mer missbildade syskon i en affär, men som mer såg ut som normala Amphilophus citrinellum/labiatus, bara kortare i kroppen, ungefär som den där konstiga framavlade varianten av kyssgurami, som kallas ballongkyssgurami. Jag kan tänka mig att "papegojorna" med den mildare graden av missbildning kanske kan vara fertila. Om man korsar tillbaka en papegoja med en normal Midas/Red Devil, kanske avkomman har större schans att bli fertil.

Naturen kanske stänger en säkerhetsventil, så att säga, om missbildningarna är såpass grava att naturen inte anser dem livsdugliga. En missbildning, som kräver inparning av individer utan missbildningen, för att ungarna ska bli livskraftiga, är genen som gör Manxkatter svanslösa. Om jag minns rätt så är det 50% dödlighet bland kattungarna om båda föräldrarna bär på den missbildningen. Har även hört att Manxkatter kan ha problem med ryggen, och de går tydligen ofta onaturligt.

Det kan nog vara därför många "papegojciklider" verkar vara sterila, naturen drar kanske helt enkelt i nödbromsen. Varför man avlar på så´na missbildningar, vare sig det är Manxkatter eller papegojciklider, övergår mitt förstånd en aning. Eller, att gissa vad det beror på är ju inte så svårt egentligen, pengar, och en svårbotad lust att pilla på allt, och skapa udda saker som sticker ut, även om det är levande varelser.
#6 - 11 november 2007 22:30
mycket svåra ord nu (för en nybörjare)

fertil modell.
-artemia!

förklara tack :)
#7 - 11 november 2007 22:32
min syfte är inte att avla. det bara hände!!?
#8 - 11 november 2007 22:37
Fertil = kan få ungar, steril = kan inte få ungar. Med modell syftar han nog på att de inte är en äkta art, utan skapad av människan, från förmodligen Midascikliden, eller Red Devil (Amphilophus citrinellum, labiatus).

Artemia är små kräftdjur, som i vuxen form säljs som fryst foder. Man kan köpa artemiaägg, som man kläcker i saltvatten, och matar t.ex ciklidyngel med.

Jag menar inte privatpersoner när jag säger att man inte bör avla på dem, utan jag syftar på de som ägnar sig åt att skapa dem, för att tjäna pengar, och leka med gener.
#9 - 11 november 2007 22:38
Artemia = ett litet kräftdjur som man kläcker och ger till fiskyngel (eller småfiskar). Ett enkelt sätt att göra detta finns beskrivet här.
#10 - 12 november 2007 01:32
tack för info. hoppas romen är befruktad bara, 4-5 dagar dröjer det stämmer de?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 12 november 2007 09:12
macke_fisk skrev:
papegojciklider kan inte få ungar...de är inte fertila, tyvärr.

Det där är en myt - de är fertila och har så varit hela tiden. De leker ganska lätt men däremot så verkar det mesta av kunskapen hur de skall ta hand om sin avkomma ha avlats bort, eller så hålls de inte rätt (felaktiga vattenvärden, för litet akvarium etc) så därför blir resultatet av leken oftast väldigt magert.
#12 - 12 november 2007 09:39
Det där är en myt - de är fertila och har så varit hela tiden. De leker ganska lätt men däremot så verkar det mesta av kunskapen hur de skall ta hand om sin avkomma ha avlats bort, eller så hålls de inte rätt (felaktiga vattenvärden, för litet akvarium etc) så därför blir resultatet av leken oftast väldigt magert.

då får jag ursäkta...har bara hört innan att de inte är fertila...som sagt, lär sig något nytt varje dag.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 12 november 2007 09:49
Zoopets artbeskrivning på denna fisk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845
#14 - 12 november 2007 14:57
Den troliga föräldraarten, Amphilophus citrinellum/labiatus, lyckas väl betydligt oftare med sina lekar, om jag har fattat rätt? De är väl inte särskilt känsliga för vattenvärden, och leker väl inte gång på gång utan nå´t resultat, som jag har fattat det som att många "papegojor" gör?

Annons