Hjälp!

#1 - 27 oktober 2007 13:37
Hmm, Hur ska jag börja..
Hade en stol framme och mitt brorsbarn kom till mitt 400 litersakvarium..
Hade fått tag på saltpaketet tydligen och sen hällt i mer än halva paketet i..
Fortfarande utan att vi sett..
Men sen på kvällen vaknade jag av att min pump lät som ett monster och sen kortslöts hela lägenheten..
Berodde detta på att den inte kunde rengöra saltet?
Jag driver ett sötvattens akvarium för sötvattens fiskar, Så när jag vaknade och kollade såg det normalt ut..
Men pumpen funkade inte längre, eftersom vi saknar djuraffär i stan här så fick jag inte tag på någon pump här utan var tvungen att beställa..
Några dagar senare led fiskarna av massdöd och blev gulaktigt vatten..
Så räddade dom få som var kvar och tog fram reservakvariumet (Hade tänkt på detta innan men hade ju en 100 fiskar så hade inte fått plats i det lilla på 60)
Så nu återstår 30-talet småfiskar som verkar må bra igen i nya akvariumet.

Så nu till frågan.
Hur ska jag rengöra?
Vad för pumpar passar bra för rengöring av ett 400 l akvarium?
Ska jag koka allt grus från det akvariumet, eller räcker det att jag tömmer vattnet?

Ja ni förstår nog, allt om hur jag ska rädda akvariumet för vill ha igång det stora fortast möjligen.
Dröjer fortfarande 3 dagar in på nästa vecka ungefär innan nya pumparna osv kommer..:(
#2 - 27 oktober 2007 14:00
Det var inte kul det där, men att barnsäkra akvarium är inte det lättaste;).

Hmm, Hur ska jag börja..

Hade en stol framme och mitt brorsbarn kom till mitt 400 litersakvarium..

Hade fått tag på saltpaketet tydligen och sen hällt i mer än halva paketet i..

Fortfarande utan att vi sett..

Men sen på kvällen vaknade jag av att min pump lät som ett monster och sen kortslöts hela lägenheten..

Berodde detta på att den inte kunde rengöra saltet?

Nej det gjorde det nog inte, då salt löser sig i vattnet.

Jag driver ett sötvattens akvarium för sötvattens fiskar, Så när jag vaknade och kollade såg det normalt ut..

Men pumpen funkade inte längre, eftersom vi saknar djuraffär i stan här så fick jag inte tag på någon pump här utan var tvungen att beställa..

Några dagar senare led fiskarna av massdöd och blev gulaktigt vatten..

Av ett halvt saltpaket, om det nu är de vanliga 0,5 kg:s paketen utspätt i 400 liter vatten tycker jag inte fiskarna skulle reagera som de gjorde, utan det är avsaknaden av pump som gjorde att de dog, antingen av förgiftning eller syrebrist.

Så räddade dom få som var kvar och tog fram reservakvariumet (Hade tänkt på detta innan men hade ju en 100 fiskar så hade inte fått plats i det lilla på 60)

Så nu återstår 30-talet småfiskar som verkar må bra igen i nya akvariumet.

Så nu till frågan.

Hur ska jag rengöra?

Tvätta ur sanden, gör helt vattenbyte på karet, rengör pumpen och starta om karet igen, och det blir samma risker med nitrit och andra barnsjukdomar igen, men det är nog den rätta vägen att gå.

Vad för pumpar passar bra för rengöring av ett 400 l akvarium?

Ytterfilter eller innerfilter, men till ditt kar skulle jag personligen ha ett ytterfilter som pumpar minst 1200 liter i timmen.
Ska jag koka allt grus från det akvariumet, eller räcker det att jag tömmer vattnet?
Det räcker att du sköljer ut gruset ordentligt och det gamla vattnet i karet häller du bort.

Ja ni förstår nog, allt om hur jag ska rädda akvariumet för vill ha igång det stora fortast möjligen.

Dröjer fortfarande 3 dagar in på nästa vecka ungefär innan nya pumparna osv kommer..:(

Hoppas att det går bättre nästa gång.
#3 - 27 oktober 2007 14:42
Tack för svaren :)
#4 - 27 oktober 2007 15:14
Kanske det kan vara bra att ha en liten reservpump hemma som åtminstone kan få fiskarna att överleva tills den nya kommer? Det är ju inte något man tänker på till vardags... Själv har jag en liten luftpump med filter som kan duga under en kortare tid om den vanliga skulle lägga av.
#5 - 27 oktober 2007 17:18
MattiasL skrev:
Kanske det kan vara bra att ha en liten reservpump hemma som åtminstone kan få fiskarna att överleva tills den nya kommer? Det är ju inte något man tänker på till vardags... Själv har jag en liten luftpump med filter som kan duga under en kortare tid om den vanliga skulle lägga av.

Trodde aldrig den skulle gå paj eftersom förra ägarna sa att den var nyköpt, men jag har tänkt på det nu och beställt 2 cirkulationspumpar och 2 ytterfilterpumpar så nu lär ingen olycka hända igen:)..

Annons