Hjälp!

#1 - 17 september 2007 15:26
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=black]hej alla![/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Jag har en dum fråga: [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]I mitt akvarium bor:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]2 svärdbärare[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]4 platy[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]1 ansiduktus mal (vet ej hur det stavas)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]2 siamesiska algätare (små ska flytta när dom blir större)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]3 corydoras sterbai[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]10 kardinaltetror[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]1 segelfensmolly hona[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]jag vet att akvariumet är överbefolkat vet inte vad jag ska ta mig till! [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Vill värkligen att fiskarna ska må bra! Snälla bli glad över alla förslag och tillrättavisningar![/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
#2 - 17 september 2007 15:27
p.s akvariumet är på 102 liter och perfekta vattenvärden har dropptestat!
#3 - 17 september 2007 15:45
Du behöver inte göra så mycket än vattenbyte var vecka och hålla koll på dina vattenvärden då karet inte är så fruktansvärt överbefolkat.
Det är kanske siameserna som kunde få flytta lite tidigare än vad du tänkt, och skaffa ingen ny fisk till karet bara;).
#4 - 17 september 2007 16:22
Och malens namn stavas förmodligen Ancistrus, om det är den här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

lycka till!
#5 - 17 september 2007 16:36
ok. tack för svaren!
Men jag har en fråga till:
mår segelfensmolly honan dåligt av att vara ensam segelfensmolly?
#6 - 17 september 2007 16:39
Det är ingen nackdel för henne om hon har en beundrare;). Hon klarar att vara ensam ett tag men hur kul är det? Kanske du kan byta siameserna mot en hanne till henne?
#7 - 17 september 2007 16:44
Ansjo, du verkar vara mkt klok, vis & framförallt kunnig inom detta underbara akvaristiska vi alla här blivit beroende av :D

Lyssna på hans svar om att byta in siameserna till en karl & stackars segelfensmollyn ;) Du ska se att hon blir mkt gladare!

Mvh Eva
#8 - 18 september 2007 07:17
ok tack ansjo. jag ska prata med dom i affären om det:) Men jag hade problem med tofsalger för ca 1 halvårsedan och då inhandlades siameserna. men akvariumaffären sa att dom skulle bli förstora så småningom och att jag då kunde komma tillbaka och byta in dom mot små igen... Får se... kanske blir räkor någon gång i framtiden...

Jag ska lyda ditt råd och byta in dom om jag kan!
#9 - 18 september 2007 20:06
(vill återigen påpeka att det är bra om vi skriver "delvattenbyte" istället för "vattenbyte varje vecka" då många nybörjare som läser dessa trådar kan tro att man ska byta ut allt vatten, och det ska man ju inte! det var bara en liten parantes...)

men som ansjo sade så, byt in siameserna och gör ett regelbundet DELvattenbyte på 30% en gång i veckan, och gör INTE rent pumpen/filtret, så mår nog dina fiskar bra :)

lycka till!
#10 - 18 september 2007 21:53
Och om du nu vill göra rent pumpen så skölj endast ditt filter i vatten från ditt akvarium annars förstör du bakteriekulturen som finns i ditt filter
#11 - 23 september 2007 08:50
ok tack för svaren!

Annons