Hjälp !!!

#1 - 21 augusti 2007 13:50
jag har två slöjstjärtar, båda med cyklopögon.. och båda har blivit rejält ätna på av en Praktbotia.. och den ena är väldigt illa däran verkar det som , då han i princip slår i grusen med sitt lilla huvud hela tiden.. men med jämna mellanrum får han ett spratt, och rör sig livligt men bara en kort stund.. hur kan jag rädda honom ? jag har fört över honom i ett mindre akvarium där han får vara själv ihop med sin andra kompis, men han återhämtar inte sig.. komemr han överleva eller kan jag ge upp ?
#2 - 21 augusti 2007 14:42
Du kan möjligen tillföra lite salt (sök efter salt i sökfunktionen längst uppe till höger), och något bredverkande medel, som Tetra General Tonic.
Sedan får man se om han överlever pärsen. Låt honom vara helt ifred med sin kompis. Slöjstjärtar kan vara rätt sega!

Lycka till!
#3 - 22 augusti 2007 12:02
han klarade inte sig.. tyvärr.. men nu har jag ett annat problem..nu tycks fler och fler fiskar dö av okänd anledning.. de är inte ätna på eller nånting utan bara helt plötsligt simmar ryggsim.. jag är inte så kunnig vad´gäller akvarium så hjälp mig snälla ?
#4 - 22 augusti 2007 13:45
Läs på Zoopet första sida.
#5 - 22 augusti 2007 13:52
Hur stort är karet och vad har du för fisk i det?
Hur länge har det varit igång?
Vattenbyte?
Vad är det för fisk som dör?
Temperatur?
#6 - 22 augusti 2007 13:53
Kramfors skrev:
Läs på Zoopet första sida.

Det var ett bra svar till någon som söker hjälp;).
#7 - 22 augusti 2007 14:55
Låter som nitritförgiftning. Köp ett nitrittest, sök om nitrit härinne med sökfunktionen uppe till höger, och byt sedan vatten ofta.
#8 - 22 augusti 2007 16:14
ansjo skrev:
Hur stort är karet och vad har du för fisk i det?

Hur länge har det varit igång?

Vattenbyte?

Vad är det för fisk som dör?

Temperatur?

Karet är på 30 liter. Det har varit igång i ungefär en vecka nu.. två vattenbyten, eftersom jag köpte ny pump och nya fiskar.

Det är 2 neontetror som har dött, en pakistanbotia eller vad de heter och två guppysar.. så det e ganska olika ?!

temperaturen e på ungefär 25-26 gader

vad ska jag ta mig till för att få stopp på det ?
#9 - 22 augusti 2007 16:23
Fy fan vad du har fina akvarium... så avis jag e !
#10 - 22 augusti 2007 17:34
Tack för det;)!
Du har mer än ett problem är jag rädd.
Det som jag skriver nu är på inget sätt en anklagan på dig, utan vad som är problemet i ditt kar.
De flesta fiskarna du har i ett 30 liters kar lämpar sig inte då det är alldeles för litet. Tex Praktbotia ska ha 250 liter då de blir nästan lika långa som ditt nuvarande kar är, Pakistanbotian blir 12 cm, slöjstjärten blir 20 cm osv. Dessa mått är iofs måtten de blir som vuxna, men det är något som man bör tänka på.
Ett nystartat kar med så mycket fisk i, är att tigga om problem. Du har som Jens skriver antagligen fått nitrit i karet som tar död på fisk oavsett vilka fiskarna än är. Sedan är det svårare att få balans i ett kar av den storleken, och hitta fisk som kan trivas, och dessa kar brukar man oftast ha små rasboror, räkor, sniglar och liknande.
I ett nystartat kar tar det ungefär en månad innan det bildats en bakteriekultur som tar hand om avfall och öser man då på med fisk, gör vattenbyten så ruckas detta och man får obalans i karet.
Jag har inga konkreta förslag vad du ska göra annat än antingen byta upp dig i storlek på kar eller lämna tillbaka fisken till affären och ge expediten en fråga varför h*n sålde detta till dig. Säg vad som hänt, hur stort karet är och vad de tycker är den lämpligaste lösningen.

Annons