Hjälp!

#1 - 20 mars 2007 15:52
Jag har 9 st röd turkos diskusar... och nu har ca 5 st fått vita prick sjukan xD vet inte vad sjukdomen heter men iallafall... och så har en diskus gälar blivit attackerad av nåt! gälarna ser förjävliga ut på den! behöver hjälp med vilken sorts medicin ja ska köpa o hur ja ska bota dem!
#2 - 20 mars 2007 18:37
Hej Kenny! Förjädra tråkigt att höra om dina fiskar:(
Jag är ingen expert på sjukdomar och kan bara säga att du måste ta dig ner till din zooaffär och köpa medicin, typ på momangen!
Vitaprick finns det ju säkra grejer emot, men gälarna där vet jag inte om jag kan råda dig om.
Hoppas någon svar snabbt, som har lite bättre kunskap.

Om du inte redan gjort det, kolla här på Zoopet ang. sjukdomar!
Hoppas det fixar sig! Lycka till!

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
Bilagor:
#4 - 20 mars 2007 19:00
Tack! får dra till affären och köpa vita prick preparat imon!
#5 - 20 mars 2007 19:34
Bra! Jag har varit ute och surfat lite på nätet ang. gälproblemet. Kan du beskriva hur det ser ut lite närmre? Om inte annat så kanske din handlare har koll på vad det kan vara för något!

/Max

#6 - 20 mars 2007 19:37
om det är gälparasiter kan det hjälpa med en rejäl saltkur och ett par grader varmare vatten, men det räcker inte med ett par matskedar salt utan det ska vara mycket, upp till ca 1kg salt till hundra liter vatten har jag hört att en del har.
#7 - 20 mars 2007 23:04
Jesus, Mary and JoJo the carpenter!!! 1 kilo - fookin´- gram till hundra liter... Kan det vara möjligt? Jag undrar fanimej om jag hade dratt i sex kilo salt i mitt kar...
Det måste ju bli Döda Havet, och hitta Nemo, typ...
Är du säker på att det inte finns nån lite slimmare lösning på gälproblemet?
:D

/Max

#8 - 21 mars 2007 07:47
Kenny, för absolut bäst hjälp segla in på ett annat specifikt diskusforum...

www.amazondiscus.se

Där har du speciell sökfunktion för sjukdomar//Annie
#9 - 21 mars 2007 10:50
om det är gälparasiter kan det hjälpa med en rejäl saltkur och ett par grader varmare vatten, men det räcker inte med ett par matskedar salt utan det ska vara mycket, upp till ca 1kg salt till hundra liter vatten har jag hört att en del har.

Detta tips kan du fetglomma.....inte en chans att du ska bada dina diskus i 1 kilo salt inte ,mojligtvis 1-2 dl salt utan jod till 100 liter vatten men det ar max.[B)]

Du kan ta en halv dl och blanda ut i 10 liter vatten i en spann och doppa fisken kort, max 15-20 sekunder har jag last pa ett internationellt diskusforum men sen ska fisken i akvarievatten direkt igen och kollas hela tiden sa att den inte dor. [:o]
#10 - 21 mars 2007 13:38
OJ jag ber så hemskt mycket om ursäkt, men ar givetvis 1dl per hundra liter vatten. skrev lite fel, du ska alltså inte salta in dina fiskar :D

det var tur att ni rättade mig så att han inte hällde i så mycket salt, fast han hade nog kommit på själv att det var lite väl mycket salt :D
#11 - 21 mars 2007 14:30
OJ jag ber så hemskt mycket om ursäkt, men ar givetvis 1dl per hundra liter vatten. skrev lite fel, du ska alltså inte salta in dina fiskar :D

det var tur att ni rättade mig så att han inte hällde i så mycket salt, fast han hade nog kommit på själv att det var lite väl mycket salt :D

Man vet aldrig :P

Hade i 1dl soja i en sås en gång i tiden, fast det skulle vara en msk...

Hoppas det löser sig med dina discus Kenny.... *håller tummarna*
#12 - 21 mars 2007 15:49
Tack för alla svar! nu har ja börjat på en 3 dagars kur! dom har vita prick sjukan och nån annan sjukdom. beskrev vad dom hade för han i affären så ringde han till en kille som odlat diskus länge o så. nu har ja fått rätt medicin! så nu får vi se om 3 dagar om dom blivit bättre! Hoppas Hoppas!
#13 - 21 mars 2007 17:21
Det finns en supermeducin som jag botade ett 10-tal supersjuka diskus med en gang som heter Huey Hung Supercin :)

Dom diskusarna som var daliga var helt kolsvarta och helt slemmiga med vitt grejs.
Tog 4 dagar sa var dom helt bra igen :)
#14 - 21 mars 2007 21:30
vart fick du tag i den medicinen? hehe den låter cool iallfall haha
#15 - 22 mars 2007 15:58
haha det visade sig att jag har General killer xD och det är gjort av Huey Hung haha så vi kör typ med samma medicin ;D
#16 - 22 mars 2007 20:57
Kopte du medicinen fran BL diskus i hgb ?

Han har varsta lagret pa alla huey´s meduciner .
#17 - 23 mars 2007 05:56
jag köpte det här i laholm (=
#18 - 23 mars 2007 06:13
hur mår diskusarna i dag då?
#19 - 23 mars 2007 15:49
Dom vita prickarna e borta! fast dom är fortfarande mörka :/ jag ska byta vatten och medicinera dom sista gången idag. Tror att en av dom kommer att dö :/ den minsta ser rätt klen ut... fast dom andra ser ut att klara sig (=
#20 - 24 mars 2007 11:30
Diskusarna har inte vita prick... men det har mina kardenaler och 2 malar....................... xD Hata Vita Prick!!!!!!!!!!!

Annons