Hjälp

#1 - 25 februari 2003 18:02
Hej har haft bukvattenssot nu i 3 månader har haft medecin i två gånger men den hjälper inte jag vett inte vad jag ska göra.Kan det vara något man har i akvariet som gör att dom blir sjuka.
Medecinen jag har haft i vet jag inte vad den är men vattnet blir gul.Finns det någon som har haft samma problem vad ska jag gjöra???

Mvh Regado
#2 - 26 februari 2003 13:59
Det går ifrån fisk till fisk:
#3 - 27 februari 2003 19:27
kan det vara växter eller något som gör deta????
Hjälp tack!!

Mvh regado
#4 - 27 februari 2003 19:29
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Bukvattensot
Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet -metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk

Annons