Hjälp!!!

#1 - 4 mars 2007 22:19
Har en kompis som har fått väldiga problem med sitt akvarium.
Hon köpte en ny pump till sitt akvarium med syreslang.
När hon satte igång den nya pumpen med syre tillförsel blev alla fiskar efter en stund liggandes flämtande på botten och kunde ej simma.
Idag är alla hennes 22 fiskar döda.
Vad är det som hänt?
#2 - 4 mars 2007 23:08
du får gärna berätta lite mer..
vad är det för "pump" du pratar om med en syreslang?

var det en vanlig luftpump med en syresten?
#3 - 4 mars 2007 23:29
du får gärna berätta lite mer..

vad är det för "pump" du pratar om med en syreslang?

var det en vanlig luftpump med en syresten?

Detta var en filterpump helt ny av märket Ferplast Blumodular 01
Här nedan har du en länk
http://ferplast2006.prestoweb.it/sv/pagina_270778.html
#4 - 4 mars 2007 23:40
det låter ju konstigt. låter ju som det var nåt i filttret som fiskarna inte tålde men det låter ju också ganska konstigt.
#5 - 4 mars 2007 23:59
det låter ju konstigt. låter ju som det var nåt i filttret som fiskarna inte tålde men det låter ju också ganska konstigt.

Jo det verkar nästan så. Innan hade hon en pump utan syreslang.
Vet du om syret kan påverka vattnet negativt som t ex ändra pH värde?
#6 - 5 mars 2007 00:10
syret påverkar inte vattnet negativt nej, snarare tvärtom.
#7 - 5 mars 2007 00:28
Hur stort är hennes akvarium?
När satte hon i den nya pumpen?
Vilka fiskar hade hon?
Satte hon i den i samband med rengöring av akvariumet eller något?
#8 - 5 mars 2007 00:48
Glenn skrev:
Hur stort är hennes akvarium?

När satte hon i den nya pumpen?

Vilka fiskar hade hon?

Satte hon i den i samband med rengöring av akvariumet eller något?

Hennes akvarium är på 152 liter.
Satte i den nya pumpen i lördags, hon bytte 30 liter i måndags och hon bytte 20 liter i torsdags.

Fiskar: blackmolly, platy, scalarer, Siamesisk algätare, gurami, pingpong, slöjstjärt.
#9 - 5 mars 2007 21:35
sköljde hon ur filtermaterialet innan hon satte i pumpen?
#10 - 5 mars 2007 21:50
det kan vara så att karet kanske inte var i så bra biologisk balans från början och så satt hon i ett helt nytt filter som inte har byggt upp några nyttobakterier och därför fick en dödlig koncentration av ammoniak/nitrit!
#11 - 5 mars 2007 21:57
har en liknande pump till det nya 54:a karet

ska faktiskt skämmas och erkänna att jag glömde faktiskt tvätta av filtermassan *skäms*

men det var för att första karet var spräckt så när gubben dan efter åkt tio mil för att hämta det var jag så bannad att karet åkte upp och vatten i*ler* provtryckte inte, och tvättade inte mer än att jag torkade ur karet invändigt

men jag startade iofs karet med inkört vatten ur 110:an och har stenkoll på nitrit osv så just nu byter jag lite vatten varje dag

jag har en tendens att köpa kar när det är panik=)
nu var det 60 yngel som inte hade nånstans att ta vägen

inga förluster än iaf...inte ens på mina sex amanoräkor...(de verkar vara hur tåliga som helst)

andra 54:an har jag också köpt ny pump till med luftintag(som jag har på nästan noll då men men)
det filtret kramade jag bara ur i en hink med vatten från stora karet och sen fick det gå i...

men som sagt man får ha stenkoll på värdena när karen startas såhär...så mycket pyssel är det...
#12 - 6 mars 2007 13:52
Aquatan skrev:
Har en kompis som har fått väldiga problem med sitt akvarium.

Hon köpte en ny pump till sitt akvarium med syreslang.

När hon satte igång den nya pumpen med syre tillförsel blev alla fiskar efter en stund liggandes flämtande på botten och kunde ej simma.

Idag är alla hennes 22 fiskar döda.

Vad är det som hänt?

jag tror att det kan beror på att för det första hon har inte tvättat filter eller det är mycket möjligt att hon tog på nott med händerna o glömde o tvätta o hon stoppat inn de i karet för det är många glömmer att man ska tvätta händerna ordentlig innan man stoppa de i karet men jag är ganska säkert på den sista!
#13 - 7 mars 2007 12:46
ibra skrev:
jag tror att det kan beror på att för det första hon har inte tvättat filter eller det är mycket möjligt att hon tog på nott med händerna o glömde o tvätta o hon stoppat inn de i karet för det är många glömmer att man ska tvätta händerna ordentlig innan man stoppa de i karet men jag är ganska säkert på den sista!

Att doppa händerna i akvariet kan väl ändå inte vara något som gör att alla fiskarna dör. Då ska man ju ha doppat händerna i rent gift innan då eller något? Eller hållit på med några kemikalier, färg eller liknande. Vanliga bakterier som finns på händerna "naturligt" skadar inte fiskar eftersom dessa bakterier finns i stort sett överallt.
#14 - 7 mars 2007 13:58
blopp skrev:
Att doppa händerna i akvariet kan väl ändå inte vara något som gör att alla fiskarna dör. Då ska man ju ha doppat händerna i rent gift innan då eller något? Eller hållit på med några kemikalier, färg eller liknande. Vanliga bakterier som finns på händerna "naturligt" skadar inte fiskar eftersom dessa bakterier finns i stort sett överallt.

jo det är sant det du skrev men det va också väldigt konstigt att alla fiskar dog när hon instalerat den nya filter för det kan inte vara fron filtret även om hon har inte tvättat den och det kan inte beror på bakterierna i karet för hon skrev att hon har bytt nästan 30 procent av vatnet!!!!!!!!!!!
#15 - 7 mars 2007 14:00
kan pumpen möjligen varit defekt?

ström i vatten eller nåt?
#16 - 7 mars 2007 14:34
kan det ha vart ngt drit i hinken?
och 2 vattenbyten så tätt?

Annons