Hjälp !!

#1 - 27 februari 2007 12:00
Våra fiskar bara dör ! vi har 2 liknande ( Arius seemanni ) Har haft 3 st innan och dom bara dör !.. Har nu ett 240 l ( ska självklart nyta till större när fiskarna har vuxit lite ) det är rent , har hällt i Grejjer så att vattnet är friskt !
Vi har ger dom foder + räkor.. å dom bara dör !! varför ??:(
#2 - 27 februari 2007 12:27
Hur länge har ni haft akvariumet? hur ser vattenvärdena ut? berätta lite mer så är det lättare att svara :)
#3 - 27 februari 2007 12:32
Heej

Vi har haft akvariumet i 3 dagar, pratade nyss med en djuraffär och dom sa att vi kunde ha för rent, men saken är att vi frågade ca 3 ggr om det vi har är det ända vi behöver och det var dä.. men ändå dör dom... ( i d i o t e r )
Vi har oxå 2 scalare och 1 eldstjärt.. men dom mår prima.. tycker inte att vattnet ska vara dåligt efter 3 dagar `?
#4 - 27 februari 2007 13:01
du har nog för mycket fisk i för tidigt :(
#5 - 27 februari 2007 13:11
Tycker det låter som att ni dels har för mycket fisk och också haft i de alldeles för fort, 3 dagar är väldigt kort tid när det gäller uppstart av akvarium,kan naturligtvis gå bra.Ni har troligen fått nitrit i akvariumet efter att ha haft i dessa fiskar och matat de köp ett dropptest för att kolla vattenvärdena det är det enklaste sättet att kolla det.För att få bukt med det så gör vattenbyten och mata mindre men kolla först hur vattenvärdena ser ut.
#6 - 27 februari 2007 16:46
gizmogirl skrev:
Tycker det låter som att ni dels har för mycket fisk och också haft i de alldeles för fort, 3 dagar är väldigt kort tid när det gäller uppstart av akvarium,kan naturligtvis gå bra.Ni har troligen fått nitrit i akvariumet efter att ha haft i dessa fiskar och matat de köp ett dropptest för att kolla vattenvärdena det är det enklaste sättet att kolla det.För att få bukt med det så gör vattenbyten och mata mindre men kolla först hur vattenvärdena ser ut.

Inget löser sig med enabrt vattenbyte, i med Nitrivec så de bygger upp bakterieflora, byt mycket vatten om dagen och följ instruktionerna på nitrivecen, är de helt åt helsike höga värden så kör med Toxivec eller Ammovec som tar bort nitriten, de förebygger dock inte som nitrivec, men att enbart byta vatten löser oftast inte problemet om man inte samtidigt har i nyttobakterier.

men helt klart har du slängt i förmycket fisk på tok förtidigt och därmed fått hög nitrithalt och därför fiskarna dör, så dålig affär som inte berättat hur ni ska göra.
#7 - 27 februari 2007 16:48
Pumba skrev:
Inget löser sig med enabrt vattenbyte, i med Nitrivec så de bygger upp bakterieflora, byt mycket vatten om dagen och följ instruktionerna på nitrivecen, är de helt åt helsike höga värden så kör med Toxivec eller Ammovec som tar bort nitriten, de förebygger dock inte som nitrivec, men att enbart byta vatten löser oftast inte problemet om man inte samtidigt har i nyttobakterier.

men helt klart har du slängt i förmycket fisk på tok förtidigt och därmed fått hög nitrithalt och därför fiskarna dör, så dålig affär som inte berättat hur ni ska göra.
Jag har aldrig någonsin använt vattenberedningsmedel under de snart 10 år jag haft akvariumet och det går så bra så med enbart vattenbyten i några dagar vid höga nitritvärden t ex men visst alla har sina åsikter :)
#8 - 27 februari 2007 17:55
Men hur kan 6 fiskar vara för mycke i ett 240 l akvarium ??
#9 - 27 februari 2007 18:34
Nystartat akvarium OFTA = strul tyvärr :(
Vad är det för vattenmedel ni haft i - och hur mycket?

6 firrar i 240 liter borde funka utan fiskdöd efter 3 dagar!!
Kan nog faktiskt VARA så att ert vatten är för rent??? Kanske??
Eller har ni matat för mycket? Ligger det foderrester på botten???
Då KAN det vara nitrit! Gör hursomhelst vattenbyte!

Har ni nyttobakterier typ som tidigare nämnts nitrivec..eller denitrol??
Om inte - skaffa gärna det. Bakterierna behövs för att bryta ner matrester/fiskavföring. Känner ni någon med ett fungerande akvarium?
Låna i.sf gärna filterbakterier därifrån!

Vad har fiskarna haft för symptom innan de dött?

Vill hänga ut en varningsflagga för att ni skaffat eldstjärt!!
Eldstjärtar är oftast ena riktiga "huliganer" när de växer till sig!!!!
Och det är lotteri vilka fiskar den tolererar/bokstavligen jagar livet ur!
M.a.o är det ingen snäll liten fredlig firre ni skaffat - kanske nu i början om h*n är liten...men vänta bara när den växer till sig [B)]
Jag har en sådan bråkstake, men gillar honom! Här funkar det med tetror och malar bara i hans akvarium! Och han är på bra väg mot 15 cm i storlek!!
#10 - 27 februari 2007 19:42
Kolla tempen...

:p En tanke bara... jag trodde att jag hade 25 grader i mitt kar men det visade sig att både termometer och doppvärmare visade 3 grader för lite... jag hade alltså 28 grader i mitt kar :mad: Attans tur att alla klarade sig...

Koppade du in dem ordentligt... alltså lät dem ligga i påsen och tog i lite vatten i taget???
Kan du ha haft i något giftigt?? Typ nått rengöringsmedel på rutorna, mycket kalkrik sten eller vad ska man gissa på mer, använder du Aqua Safe??? Låter lite skumt med nitrit efter bara 3 dagar tycker jag... Dektektivarbete det här... Lycka till ;)

Annons