Hjälp!!!

#1 - 28 oktober 2006 06:58
Nu har Purple Rain dött. Tyckte att han såg ofräsch ut igår och i morse låg han i flytväxterna. När jag skulle he ned honom i håven så simmade han iväg men efter ett tag låg han på botten. Samma procedur och samma resultat.. Lade över honom i yngelkassen och efter ett tag var han helt död :(

Har inte kvar dropptesterna. Har bytt lite drygt 1/4 vatten och gjorde ett mindre byte igår också då jag såg att Purple var risig..

Hjälp mig! Vill inte att alla mina fiskar ska dö :( [B)]

mvh Anna

-----
R.I.P
Reticulata
Cherokee
Purple Rain
Shark
Mandy
#2 - 28 oktober 2006 07:05
Känner mig så värdelös just nu :( Det känns som om jag inte kan ta hand om mina fiskar...De dör ju bara..Vad gör jag för fel :confused:

Purple misstänker jag kan ha haft bukvattensot.. Han wobblade en aning när han simmade igår, idag simmade han snett och var uppsvälld. Möjligen att fjällen stod ut litegrann, jag ser int så bra.. När han dog så stod ögonen ut rejält men de var inte utstående förrän precis innan dödsögonblicket... :(

mvh Anna
#3 - 28 oktober 2006 07:20
hur är dina andra fiskar? Visar dem märke av någon sjukdom? Om inte låt helst att byta vatten så åfta, de har redan nu svårt att vänja sig med det du har.
#4 - 28 oktober 2006 09:00
Är inte ditt akvarium ganska så nystartat..om jag inte minns fel :confused:
#5 - 28 oktober 2006 11:16
Jo, det är ju det... Jag har gjort de små vattenbytena då fiskarna inte har verkat helt fräscha senaste veckan. Efter vattenbyte så verkar fiskarna fräschare och pumpen går bättre.. Har tillsatt Nitrivec i vattnet då jag såg att fiskarna började se lite loja ut.. De har som sagt piggnat till men Purple Rain var förvisso inte helt fräsch halva första veckan, sen piggnade han till för att nu bli sämre igen :(

Tack för era svar :)

mvh Anna
#6 - 28 oktober 2006 14:05
Var "Purple" ett yngel??
TYVÄRR är det ju så att det är sällan ALLA yngel når vuxen ålder :(
Det behöver inte vara du som gjort något fel..men tråkigt är det!!
Nystartade akvarium är ju "svajjiga" i början!

Du har gjort rätt med vattenbyten & nitrivec!!
Kan mycket väl vara nitritspik du nu har - åk och fixa testgrejjor!
#7 - 28 oktober 2006 16:18
Gör ett lite större vattenbyte ist för små som du gjort dom mår bättre efter bytena tycker du ju. Är det nitrit är det inte konstigt att dom mår bättre efter vattenbyte. Låt helst bli filtret om det inte är väldigt dålig sprutt på det såhär i början. Pyttsa i nitrivec efter vattenbytet
#8 - 28 oktober 2006 18:08
Gjorde ett större vattenbyte imorse och tillsatte Nitrivec även idag.. Det blev rejält livat i karet igen :D Nu är hanarna i full fart med att jaga honorna och honorna simmar på som bara den.. Mätte nitrit och nitrat den 22/10 men det var ju ett tag sen... Då var nitriten: 0.02 mg/l och nitraten 5 mg/l..

Tack så jättemycket för era svar :)
mvh Anna
#9 - 28 oktober 2006 18:12
Purple Rain var en av mina hanar, han har som sagt inte verkat helt fräsch från första dagen men piggnade till efter några dagar. Ärligt talat så räknade jag bort honom 2:a dagen då han simmade konstigt och såg underligt blek ut. Sen piggnade han ju till och jag trodde att han hade repat sig...

Törs inte koppla av än.. Har ju tyckt att fiskarna har piggnat till vid tidigare vattenbyten men ändå har ju en till fisk dött nu.. Alltså Purple Rain..

mvh Anna
#10 - 28 oktober 2006 18:17
OM de bara var en fisk sån kan de faktisk varaså att simmblisån har sruckigt då lever dom men kan typ bara tumlarunt
#11 - 28 oktober 2006 19:08
eldhroka skrev:
Törs inte koppla av än.. Har ju tyckt att fiskarna har piggnat till vid tidigare vattenbyten men ändå har ju en till fisk dött nu.. Alltså Purple Rain..

mvh Anna

Det låter mer och mer som om du har "svajjiga" vattenvärden - och då troligtvis nitrit med i spelet! Största nitritspiken man riskerar - kommer oftast efter ett par veckor!!! Och är det då någon som från början är i halvtaskigt skick är risken stor att den stryker med! De svagaste går åt först!

SYND att du har slut på testgrejjor, men tills du kommer åt att köpa/skaffa:
- eftersom du märker markant förbättring på fiskarna efter vattenbyte, så fortsätt med dem!!! Gör ett varje dag, och tillsätt även nitrivec varje dag!
Alternativet är att du gör två mindre - ett på morgonen och ett på kvällen..det är lite skonsammare för firrarna. Det blir ett himla plaskande i några dagar - men det får man räkna med innan det vänder och det är det enda som hjälper ;)
Man ska ju eg. byta så lite som möjligt i början - men vid sånahär problem så MÅSTE man! Har du haft i någe salt än? Hjälper firrarna att stå emot nitritens verkan!
Men passa eventuella malar!!

När du kommer åt (så fort som möjligt) att köpa testgrejjor - passa även på att köpa sera's Toxivec! Det är effektivare mot nitrit och andra konstigheter än Nitrivec. Tyvärr inte så snällt mot växter, men man använder ju inte detta jämt utan endast när man har nitrit/annat sk#t!!

Håller tummar & [COLOR=blue]LYCKA TILL NU![/COLOR]
#12 - 29 oktober 2006 09:30
Oki.. Jag hann ju göra tre tester och då var testvärdena 0.02 mg/l vid alla tillfällen.. Fast det är klart, nu andra veckan så har det ju inte blivit något test. Var så glad när jag upptäckte att det gått två veckor sen jag startade akvariumet och inga fler fiskar hade dött. Anledningen till att jag gjorde det där första vattenbytet (bara 3 liter) var att pumpen hade så gott som stannat och det blev rejält skitigt efter det. Misstaget jag gjorde var väl att rengöra pump och byta de 3 litrarna samma dag. Fast jag kramade ur själva filterpatronen i akvariet och tillsatte även Nitrivec... Ja ja..man lär så länge man lever... Nu hoppas jag att resten av fiskarna överlever iaf....

Mvh Anna
#13 - 29 oktober 2006 10:15
Det är nu under "andra veckan" det hela brukar kunna bli kritiskt [:o]
#14 - 30 oktober 2006 07:49
Hej! Jag upptäckte att jag hade glömt att lägga ur grejerna ur bilen så jag hade testerna kvar... Ibland är det bra att vara tankspridd :D [:o] Gjorde ett test igår. Nitriten är fortfarande på 0.02 mg/l. Ska jag fortsätta att göra vattenbyten?

Känns lite pinsamt. När jag lånade testerna så tror jag att personen trodde att jag skulle göra ett test och nu har jag gjort fyra [:o] Ska dock köpa likadana dropptester så att jag kan bjuda igen senare :)

mvh Anna
#15 - 30 oktober 2006 08:18
Vad är det för fiskar du har???
#16 - 30 oktober 2006 10:46
Guppies :)
#17 - 30 oktober 2006 13:20
Hur många vattenbyten har du gjort?
Är värdena okej är det onödigt att plaska vidare. :p
#18 - 30 oktober 2006 13:37
Jag har gjort tre byten, två små och ett "stort" (ca 20-25%). Då avvaktar jag och ser vad som händer.

mvh Anna

Annons