[QUOTE=habob]hur vet du det jag tar hand om de väl men det enda problemet är att det är första gången jag skaffar oscar o det enda problemet är att jag har de i en liten kar o det ska jag fixa,har du råd om hur ska jag tar hand om mina fiskar bätre än o byta vatten 1 gång i veckan mata de varannan dag räkor,muslor,lax,dagmask mm?[/QUOTE]
Jag vet att du inte tar hand om dina djur eftersom du inte skaffat ett större akvarium åt dem trots att du fick rådet att snarast göra detta den 7/8. Att ta hand om djuren så bra man kan är inte samma sak som att ta hand om dem på ett bra sätt. Man kan ha den bästa viljan i världen att göra det bra för sina djur, och det är just att du inte snarast lämnar bort dina Oscars jag vänder mig mot. Du gör så gott du kan, men det hjälper inte, därför är du en djurplågare.
[QUOTE=scalara]Kan du lugna ner dej!!! Habob ber ju om hjälp hur han ska göra! Han har redan fattat att han ska köpa ett större kar ju! Han har skrivit att han ska skaffa ett 700-liters i en annan tråd nu. Det är visserligen befogat med kritik i detta fall men någonstans går gränsen.
Dessutom kan sjukdomar uppstå även om man tar god hand om sina fiskar! Det behöver inte alltid bero på dålig vattenkvalitet, fel miljö eller utfodring (även om det ofta är så). Det kan uppstå sjukdom vid inköp av fisk, eller pga att fiskarna mobbar varandra osv...stress alltså, och nedsatt immunförsvar till följd av det.
Jag kände mig helt misslyckad när mina fiskar fick VitaPrick tex, och hade någon sagt till mig då att det berodde på att jag misskötte fiskarna hade jag blivit ledsen. Nu var det inte så, VitaPrick-sjukan i mitt fall följde med inköp av två nya Corydoras. Alltså inte mitt fel! En annan gång fick fiskarna svamp i sår de fått när de slogs med varandra under lekperiod. Inte mitt fel då heller!
Så att säga att fiskar blir sjuka enbart pga att man missköter dem är fel!!!
Ursäkta min reaktion och för att jag lade mig i. Kunde inte hålla tyst bara.[/QUOTE]
Nej, så länge hans djur plågas tänker jag inte lugna ner mig. Det förvånar mig att du tycker att det är ok att han fortsätter med sin djurhållning. Jag tvivlar inte på hans intentioner, men han har faktiskt inte fattat huvudproblematiken. Hade han fattat den så hade han idag inte haft påfåglar, eller så hade han redan nu haft ett större kar! Du kan inte jämföra dina sjukdomsfall med hans, eftersom hans uppenbarligen trots den fantastiska omvårdnaden de får hos honom inte mår bra. Han är som en struts, stoppar huvudet i sanden, men det tycker du är ok?