hjälp!

#1 - 15 augusti 2006 19:18
ena av mina oscar fiskar har blivit av med en hel del av sina fenor andra oscar nafsar på hela tiden vad ska jag göra!?
#2 - 16 augusti 2006 10:08
Har du ett katantän-kar? Det kan vara bra för "den mobbade" att få bo där ett tag isåfall!
Annars så är det svårt det där! Vissa fiskar blir hackkycklingar bara, eller också blir det livat i samband med lekperioder. Men om inget fungerar och fiskar helt enkelt inte går ihop (de är ju individer precis som vi), så är det bättre att flytta isär dem.
#3 - 16 augusti 2006 10:49
[QUOTE=habob]ena av mina oscar fiskar har blivit av med en hel del av sina fenor andra oscar nafsar på hela tiden vad ska jag göra!?[/QUOTE]

6 st Oscar i 150 L har du skrivit att du har i andra inlägg... Kanske inte så konstigt att det går som det går? Kanske läge att lyssna på de råd du fått om färre fiskar/större kar???

Du är en djurplågare, du har i många trådar (för det är inte första gången du har problem) fått rådet att inte ha Oscar i ett 150 liters, ändå så fortsätter du och ändå frågar du vad du ska göra? Snälla, gör dig själv och dina Oscars en tjänst: Köp större akvarium eller gör dig av med fiskarna!
#4 - 16 augusti 2006 12:58
[quote=Fred fish]6 st Oscar i 150 L har du skrivit att du har i andra inlägg... Kanske inte så konstigt att det går som det går? Kanske läge att lyssna på de råd du fått om färre fiskar/större kar???

Du är en djurplågare, du har i många trådar (för det är inte första gången du har problem) fått rådet att inte ha Oscar i ett 150 liters, ändå så fortsätter du och ändå frågar du vad du ska göra? Snälla, gör dig själv och dina Oscars en tjänst: Köp större akvarium eller gör dig av med fiskarna![/quote]

Ojdå! Det visste inte jag! Är det därför? Ops, det var inte bra!
#5 - 18 augusti 2006 20:16
jag ska göra det lungt jag tar hand om mina fiskar väl men du har rätt jag behöver en större kar o det ska jag göra snart tackar
#6 - 18 augusti 2006 20:19
vad är det kanten akvarie kan du förklara bätre va snäll,tycker du att jag ska köpa en liten akvarie på 50 l för bara sjuka fiskar en tillfälle akvarie eller?
#7 - 18 augusti 2006 20:19
jag menar kantanten kar vad är det kan du förklara mer va snäll
#8 - 18 augusti 2006 20:56
Karantänakvarium för en sjuk Oscar är ett akvarie på ca 150L där man behandlar den sjuka fisken!
Guest
#9 - 18 augusti 2006 21:39
sånt händer salta vid vattenbyten bara så påskyndar du läkeprocessen....fast 6st i ett 150L får du nog räkna med det, dax att uppgradera till ett större kar.
#10 - 19 augusti 2006 08:05
[QUOTE=habob]jag ska göra det lungt jag tar hand om mina fiskar väl men du har rätt jag behöver en större kar o det ska jag göra snart tackar[/QUOTE]

Du har uppenbarligen inte fattat att du inte tar hand om dina fiskar på ett bra sätt, det är ju därför de blir sjuka!
#11 - 19 augusti 2006 12:59
hur vet du det jag tar hand om de väl men det enda problemet är att det är första gången jag skaffar oscar o det enda problemet är att jag har de i en liten kar o det ska jag fixa,har du råd om hur ska jag tar hand om mina fiskar bätre än o byta vatten 1 gång i veckan mata de varannan dag räkor,muslor,lax,dagmask mm?
#12 - 19 augusti 2006 13:04
ja jag få använda min nuvarande akvarie på 150 l som karanten akvarie tackar för det
#13 - 19 augusti 2006 13:56
[quote=Fred fish]Du har uppenbarligen inte fattat att du inte tar hand om dina fiskar på ett bra sätt, det är ju därför de blir sjuka![/quote]

Kan du lugna ner dej!!! Habob ber ju om hjälp hur han ska göra! Han har redan fattat att han ska köpa ett större kar ju! Han har skrivit att han ska skaffa ett 700-liters i en annan tråd nu. Det är visserligen befogat med kritik i detta fall men någonstans går gränsen.

Dessutom kan sjukdomar uppstå även om man tar god hand om sina fiskar! Det behöver inte alltid bero på dålig vattenkvalitet, fel miljö eller utfodring (även om det ofta är så). Det kan uppstå sjukdom vid inköp av fisk, eller pga att fiskarna mobbar varandra osv...stress alltså, och nedsatt immunförsvar till följd av det.
Jag kände mig helt misslyckad när mina fiskar fick VitaPrick tex, och hade någon sagt till mig då att det berodde på att jag misskötte fiskarna hade jag blivit ledsen. Nu var det inte så, VitaPrick-sjukan i mitt fall följde med inköp av två nya Corydoras. Alltså inte mitt fel! En annan gång fick fiskarna svamp i sår de fått när de slogs med varandra under lekperiod. Inte mitt fel då heller!
Så att säga att fiskar blir sjuka enbart pga att man missköter dem är fel!!!
Ursäkta min reaktion och för att jag lade mig i. Kunde inte hålla tyst bara.
#14 - 19 augusti 2006 14:02
[quote=habob]ja jag få använda min nuvarande akvarie på 150 l som karanten akvarie tackar för det[/quote]

Bra idé! Använd ditt nuvarande kar på 150 liter till karantän. Nu vet du ju i alla fall varför dina fiskar nafsar på varandra. De är stressade av för lite utrymme! Sen köper du ett på ca 700-750 liter till dina oscars, snarast. Om du inte redan gjort det efter all kritik :)
Då får du nog inga mer problem tror jag! Inte med stressigt nafsande på varandra åtminstone!
Lär dig av dina misstag, bit ihop och lycka till! :)

Scalara
#15 - 20 augusti 2006 15:24
[QUOTE=habob]hur vet du det jag tar hand om de väl men det enda problemet är att det är första gången jag skaffar oscar o det enda problemet är att jag har de i en liten kar o det ska jag fixa,har du råd om hur ska jag tar hand om mina fiskar bätre än o byta vatten 1 gång i veckan mata de varannan dag räkor,muslor,lax,dagmask mm?[/QUOTE]

Jag vet att du inte tar hand om dina djur eftersom du inte skaffat ett större akvarium åt dem trots att du fick rådet att snarast göra detta den 7/8. Att ta hand om djuren så bra man kan är inte samma sak som att ta hand om dem på ett bra sätt. Man kan ha den bästa viljan i världen att göra det bra för sina djur, och det är just att du inte snarast lämnar bort dina Oscars jag vänder mig mot. Du gör så gott du kan, men det hjälper inte, därför är du en djurplågare.

[QUOTE=scalara]Kan du lugna ner dej!!! Habob ber ju om hjälp hur han ska göra! Han har redan fattat att han ska köpa ett större kar ju! Han har skrivit att han ska skaffa ett 700-liters i en annan tråd nu. Det är visserligen befogat med kritik i detta fall men någonstans går gränsen.

Dessutom kan sjukdomar uppstå även om man tar god hand om sina fiskar! Det behöver inte alltid bero på dålig vattenkvalitet, fel miljö eller utfodring (även om det ofta är så). Det kan uppstå sjukdom vid inköp av fisk, eller pga att fiskarna mobbar varandra osv...stress alltså, och nedsatt immunförsvar till följd av det.
Jag kände mig helt misslyckad när mina fiskar fick VitaPrick tex, och hade någon sagt till mig då att det berodde på att jag misskötte fiskarna hade jag blivit ledsen. Nu var det inte så, VitaPrick-sjukan i mitt fall följde med inköp av två nya Corydoras. Alltså inte mitt fel! En annan gång fick fiskarna svamp i sår de fått när de slogs med varandra under lekperiod. Inte mitt fel då heller!
Så att säga att fiskar blir sjuka enbart pga att man missköter dem är fel!!!
Ursäkta min reaktion och för att jag lade mig i. Kunde inte hålla tyst bara.[/QUOTE]

Nej, så länge hans djur plågas tänker jag inte lugna ner mig. Det förvånar mig att du tycker att det är ok att han fortsätter med sin djurhållning. Jag tvivlar inte på hans intentioner, men han har faktiskt inte fattat huvudproblematiken. Hade han fattat den så hade han idag inte haft påfåglar, eller så hade han redan nu haft ett större kar! Du kan inte jämföra dina sjukdomsfall med hans, eftersom hans uppenbarligen trots den fantastiska omvårdnaden de får hos honom inte mår bra. Han är som en struts, stoppar huvudet i sanden, men det tycker du är ok?
#16 - 20 augusti 2006 17:55
du verka försto hur det käns när man blir anklagad för not som är inte sant för jag tar hand om mina fiskar för bra o verkligen jag behöver nya o bra ideer inte folk som klagar hela tiden alla gör fel o jag har lärt mig en läxa för livet när det gäller oscar ciklider vill tacka dig mycket
#17 - 20 augusti 2006 19:50
[quote=Fred fish]Jag vet att du inte tar hand om dina djur eftersom du inte skaffat ett större akvarium åt dem trots att du fick rådet att snarast göra detta den 7/8. Att ta hand om djuren så bra man kan är inte samma sak som att ta hand om dem på ett bra sätt. Man kan ha den bästa viljan i världen att göra det bra för sina djur, och det är just att du inte snarast lämnar bort dina Oscars jag vänder mig mot. Du gör så gott du kan, men det hjälper inte, därför är du en djurplågare.

Nej, så länge hans djur plågas tänker jag inte lugna ner mig. Det förvånar mig att du tycker att det är ok att han fortsätter med sin djurhållning. Jag tvivlar inte på hans intentioner, men han har faktiskt inte fattat huvudproblematiken. Hade han fattat den så hade han idag inte haft påfåglar, eller så hade han redan nu haft ett större kar! Du kan inte jämföra dina sjukdomsfall med hans, eftersom hans uppenbarligen trots den fantastiska omvårdnaden de får hos honom inte mår bra. Han är som en struts, stoppar huvudet i sanden, men det tycker du är ok?[/quote]

Äh! Jag jämförde inte mina sjukdomsfall med hans ju! Jag skrev som jag gjorde eftersom du menade på att ALLA sjukdomar uppstår pga att ÄGAREN GÖR FEL! Det stämmer inte! Jag var tvungen att säga min åsikt! Alltså hade det ingenting med skötseln av hans Oscars att göra, den är helt bedrövlig tycker jag med! Jag tog helt enkelt åt mig av att du skrev som du gjorde angående alla sjukdomar! Ok? Allra helst om det varit så sedan den 7/8! Men jag tror att han fattat poängen nu, och han lär väl göra något åt det ellerhur? Det är inte okej med hans djurhållning! Det tycker inte jag, någon annan, eller han heller hoppas jag! Så, ursäkta mig om jag brusade upp!
#18 - 20 augusti 2006 19:57
[quote=habob]du verka försto hur det käns när man blir anklagad för not som är inte sant för jag tar hand om mina fiskar för bra o verkligen jag behöver nya o bra ideer inte folk som klagar hela tiden alla gör fel o jag har lärt mig en läxa för livet när det gäller oscar ciklider vill tacka dig mycket[/quote]

Det är okej! Jag vet att du vill väl och försöker att lära dig mer. Det var därför jag försvarade dig. Man måste ge folk en chans att bättra sig ellerhur? För mycket kritik gör det bara värre!
Men det är VÄLDIGT viktigt att du skaffar dig ditt 700-liters kar som du lovat nu! Ok? Snarast! Annars måste du sälja dina Oscars, för de mår inte bra i ditt lilla kar! Det är därför andra blir upprörda härinne. Så ordna detta nu, och skriv sedan gärna igen, och skicka en bild på ditt större kar!
#19 - 21 augusti 2006 16:36
[QUOTE=Scalara]Äh! Jag jämförde inte mina sjukdomsfall med hans ju! Jag skrev som jag gjorde eftersom du menade på att ALLA sjukdomar uppstår pga att ÄGAREN GÖR FEL! Det stämmer inte! Jag var tvungen att säga min åsikt! Alltså hade det ingenting med skötseln av hans Oscars att göra, den är helt bedrövlig tycker jag med! Jag tog helt enkelt åt mig av att du skrev som du gjorde angående alla sjukdomar! Ok? Allra helst om det varit så sedan den 7/8! Men jag tror att han fattat poängen nu, och han lär väl göra något åt det ellerhur? Det är inte okej med hans djurhållning! Det tycker inte jag, någon annan, eller han heller hoppas jag! Så, ursäkta mig om jag brusade upp![/QUOTE]

Om du läser igen så ser du att jag inte sa att alla sjukdomar uppstår pga att ägaren gör fel, det jag skrev var att Habob får sjuka fiskar pga det sätt han håller sina fiskar. Han har tidigare fått rådet att skaffa större utan att lyda det. Tills dess att han skaffat större så kommer han vara en djurplågare, om han vill motbevisa mig så säljer han fiskarna eller köper nytt kar snarast.

Jag har inte anklagat dig för något, du verkar vara en schysst djurvän! :)

Annons