Hjälp!

#1 - 2 maj 2006 13:17
Hej!

På två dagar har tre fiskar dött och en fjärde är på väg ser det ut som. Jag vet inte vad det är. Det enda som är lite knepigt, är att vattenytan ser ut att ha någon beläggning/hinna på sig. Ibland kan jag se regnbågsfärger.

Kan också tillägga att vattentemperaturen har stigit lite på sistone. Den ligger runt 27-28 grader Celius. Vad kan det vara för fel?

Hjälp tack!
#2 - 2 maj 2006 13:32
Den oljiga hinnan brukar ibland komma i samband med ammoniak. Hur som helst, oljig hinna + högre temp innebär mindre syre i vattnet. Är det dessutom ammoniak i vattnet får fiskarna ännu svårare att ta upp syre från vattnet.

Är akvariet nystartat eller har du gjort rent filtret nyligen?

För att bli av med hinnan kan du rikta filtrets utblåst så det blir rörelsen på vattenytan. Skulle det även visa sig att det är ammoniak eller nitrit i vattnet måste du göra ett stort vattenbyte och kan även tillsätta Toxivec. Mata sen sparsamt under några veckor och tillsätt bakteriekultur.

Beträffande temperaturen, kan inte du bara sänka effekten på doppvärmaren? Vad har du för fiskar? För en del fiskar är 27-28 en helt ok temperatur.
#3 - 2 maj 2006 13:47
Tack för svaret batski.. Jag har fixat så att filtrets utblås skapar mycket rörelse vid ytan. jag har nyligen rengjort filtret. Kramade ur filtersvampen ( har innerfilter ) i det vatten som jag just sugit upp från karet med en slamhävert. Jag har tyvärr inga vattentester hemma. Tycker du att jag ska göra ett vattenbyte ändå?
#4 - 19 maj 2006 10:01
Oj, läste inte ditt svar förrän nu. Hoppas det har gått bra!

Annons