Hjälp!

#1 - 2 november 2005 16:49
[font=Comic Sans MS]Hej.[/font]
[font=Comic Sans MS]
För en tid sedan köpte jag & min man ett akvarium på 150 liter inkl fiskar & allt.

De fiskar som finns i dagsläget är: 1 gurami, 1 slöjstjärt, 4 scalarer modelen större, 2 praktbotior, 2 silverhajar & 2 plecomalar modelen större.
Har pratat om att göra oss av med scalarerna & malarna pga deras storlek men har inte hittat nya hem.

Tycker väldigt mycket om ciklider & funderar på att införskaffa sådana vilket resulterar i lite frågor.

Vilka ciklider passar ihop med de redan existerande fiskarna eller måste vi "börja om från början"?

Hur inreder vi akvariet på bästa sätt med växter, grottor & öppna ytor?

Tips & råd tar vi gärna emot.

Mvh

Jessica.[/font]
#2 - 2 november 2005 16:57
om ni ska göra er av med fiskar är det först och främst scalarerna och slöjstjärtarna.
scalarerna är för stora och slöjstjärtarna blir/är för stora också..
sen kan ni göra er av med malarna då dom gör nytta..

inreda med grottor är lätt. man kan bygga grottor med stenar (rasrisk se till så att det är väldigt stablit). skiffer plattor (samma här), rötter är lättare att bygga grottor med. man kan också planera växterna på ett bra sätt så att det blir ett litet krypin bakom bakgrundsplantorna.
du märker om du har för lite grottor.. fiskar verkar nerviga eller gömmer sig bakom pumpen och doppvärmaren.

är dock inte inne på ciklider så kan inte hjälpa er.
när du har frågor om skaldjur, botior och malar kan du fråga mig lite om du har lust :].
silverhajarna och praktbotian blir för stora för det där karet med dock växer botiorna långsamt(...Ibland). det verkar som om den där killen/tjejen verkar ha planerat att uppgradera sin burk vart efter men sen kanske märkte att andra fiskar växte fortare än andra.
#3 - 2 november 2005 17:01
Hej de fiskar som är (blir) störst är utan någon konkurrens Silverhajarna (20 -35 cm) och lika stora blir praktbotian! Vad är det för malar du har! Scalarerna blir ca 16 cm, så dom är ju dvärgar i sammanhanget!
#4 - 2 november 2005 17:04
Vet ej med säkerhet med det är någon form av pleco. Ska kolla upp det så får jag återkomma.

Både silverhajarna, botiorna & slöjstjärten är änså länge relativt små så dom rymmer i tanken ett tag till. Scalarerna däremot är verkligen för stora för att bo kvar. Likaså malarna.
#5 - 2 november 2005 17:12
[QUOTE=laerni]Hej de fiskar som är (blir) störst är utan någon konkurrens Silverhajarna (20 -35 cm) och lika stora blir praktbotian! Vad är det för malar du har! Scalarerna blir ca 16 cm, så dom är ju dvärgar i sammanhanget![/QUOTE]

praktbotian har man hittat 50cmeters exemplar av i naturen medans största silverhajen vad jag vet var 35-40?

du (Tweety) har redan sagt att fiskarna är förstora och jag har skrivigt ett antal alternativ om du läste lite.

skaffa ett större kar så du i framtiden har plats att hålla alla fiskar (förslagvis 400-500 liter) eller gör dig av med dom. i en ordning som gör att balansen håller sig bra. tillexempel en dumm idé är att göra sig av med malarna först då dom har en viss nytta i akvariet.
#6 - 2 november 2005 17:13
Jaha beroende av vilken sort det är så kan den bli allt mellan 10 cm och en halv meter!!!!
Pansarmalar (Syd-och mellanamerika) som bara blir ca 6 cm vore nog bättre!
Då det gäller ciklidakvarium bör du bestämma vilken typ av biotrop du skall ha! En Sydamerikansk med växter? En Afrikansk med växter eller utan växter?
Dom fiskarna du har nu passar inte i någon av dessa biotroper (jag menar labyrintfiskarna) dom kommer ju från Asien!
#7 - 2 november 2005 17:25
laerni hon har en labyrintfisk :p.
beroende på vilken sort av praktbotia? alla praktbotior kan nå en sådan längd. om dom lever lite längre än den vanliga botian får rätt kost osv.
praktbotia är ingen mal som pansarmalar så det ska inte vara något problem med att ha dom tillsammans. kan tillägga att minna är överallt i akvariet.
dock är det här karet mer lutat åt asien än sydamerika så om hon vill ha ciklider skulle jag föreslå asiatiska ciklider eller ptja inte direkt ciklider men fler guramisar eller bettor.
afrikanska biotoper är ju inte nödvändigt att ens nämna i den här tråden då ingen av hennes fiskar kommer därifrån.
jag skulle dock föreslå en "mix" av sydamerikanskt svartvatten och en asiatisk flodbiotop. just pga att det finns en hel del fiskar från SA som också gillar strömt och att asiatiska fiskar också gillar svartvatten.
#8 - 2 november 2005 17:25
[QUOTE=Tastyfish][QUOTE=laerni]Hej de fiskar som är (blir) störst är utan någon konkurrens Silverhajarna (20 -35 cm) och lika stora blir praktbotian! Vad är det för malar du har! Scalarerna blir ca 16 cm, så dom är ju dvärgar i sammanhanget![/QUOTE]

praktbotian har man hittat 50cmeters exemplar av i naturen medans största silverhajen vad jag vet var 35-40? http://www.zpet.se/forum/images/smilies/confused.gif

du (Tweety) har redan sagt att fiskarna är förstora och jag har skrivigt ett antal alternativ om du läste lite.

skaffa ett större kar så du i framtiden har plats att hålla alla fiskar (förslagvis 400-500 liter) eller gör dig av med dom. i en ordning som gör att balansen håller sig bra. tillexempel en dumm idé är att göra sig av med malarna först då dom har en viss nytta i akvariet.[/QUOTE]

Uppskatter & tackar för dina alternativ. Men varför måste jag enbart lyssna på dig? Hade jag velat ha enbart dina råd så hade jag tagit kontakt med enbart dig & inte skrivigt här i forumet!
#9 - 2 november 2005 17:39
nej men tror inte att det är nån som säger att du kan hålla dom där för livet.
visst kan du långsamt upgradera dig och få flytta fiskar ofta osv men om scalarerna är så stora som du säger borde dom inte se särskilt fina ut i ett sånnt lågt akvarium.
för inrednings inspiration kan du kolla på aquascaping delen i forumet på http://www.aquaticplantcentral.com/

visst du kan behålla dom som dom är men det gör att fiskarna aldrig kommer må särskilt bra. samma sak som att stoppa ner 12 människor i ett rum och låsa in dom. och några människor som är högre måste böja sig ner helatiden då tack höjden är låg.

jag säger inte att du bara ska lyssna på mig men samtidigt vill jag att du ska få ett fint och välfungerande akvarium.. om det där akvariumet med fiskar osv är så fint och välfungerande varför sålde han det då? intresse brist? det är ju för att akvariumet kanske inte är så fint iallafall?
tycker bara att det är synd att vissa människor bara slänger ner några vackra fiskar och lite vattenpest i ett ölglas och hoppas det blir som ett amano akvarium.
#10 - 2 november 2005 17:50
[QUOTE=Tastyfish]laerni hon har en labyrintfisk :p.
[/QUOTE]

:oHi Hi läste slöjsjärten som slöjkamp!:o

Vad jag fattade ville hon ev. byta ut hela beståndet därför mina frågor om vilken biotrop! Afrikanska ciklider är ju i färg utan motsvarighet! OK det finns många färggranna på andra ställen också! Sedan finns det ju många som trots ett ciklidbestånd vill ha växter i sitt kar! De mindre cikliderna från Syd- och mellanamerika går ju inte så hårt åt växtbeståndet!
#11 - 2 november 2005 18:09
nej ioförsig.
men vad jag fattade det som gillade hon många av sinna fiskar och jag tycker inte att hon ska byta ut guramisen då den antagligen inte blir för stor.
med dom fiskar hon har antog jag också att hon har en del växter och personligen tycker jag det vore synd att slänga en massa växter i favör för några andra fiskar som skulle massakrerat dom. med hennes akvarie storlek antog jag också att hon syftade på dvärgciklider.
#12 - 2 november 2005 19:24
Visserligen så tycker jag om mina fiskar men kan som sagt inte ha alla pga deras & akvariets storlek.

Det var dv. ciklider jag syftade på & har fått råd av andra att skaffa dv. ciklider just pga akvariets storlek.
När det gäller växterna så har jag endast 3 st & de är inte speciellt stora.
#13 - 2 november 2005 19:31
ok!
men personligen tycker jag att du ska skaffa några rötter stenar och fler växter sen skaffa några fina dvärgciklider tetror och sånnt..

om du diggar samma saker som mig så kan du ju alltid köra på regnbågsfiskar och botior. måste vara dom roligaste fiskarna som finns!

Annons