Hjälp!!

#1 - 22 oktober 2005 15:11
Min dalmatinermolly är gravid och jag tror hon ska föda nu. Öppningen är 2mm och nått ljusbrunt sticker ut. Hon ligger på sidan och ser jättetrött ut. Men inget händer. Har hon problem att föda, eller ska det va såhär?
#2 - 22 oktober 2005 15:17
Nu kom det ut två bollar med ögon på? missbildade yngel? Snälla hjälp!
#3 - 22 oktober 2005 15:40
Jag har tittat runt lite här på forumet. Molly yngel är tydligen rätt stora när dem föds ca 1 cm långa och så verkar det som om dem har rätt stora ögon. Och det kan mycket väl vara så att du har fått några missbildade yngel.
#4 - 22 oktober 2005 16:26
Inget mer har hänt, men hon ligger typ och flyter runt på sidan, nästan död tror jag. Ska jag avliva henne och försöka ta vara på något yngel? Behöver råd nu!
#5 - 22 oktober 2005 16:41
Molly och andra stackars levandefödande honor råkar tyvärr ofta ut för att ynglen fastnar, och honorna dör. En födande hona ska ju inte ligga ner utan brukar "stå" stilla
uppe vid vattenytan.
Mitt råd är att avliva henne. Vet inte hur du bäst ska kunna ta vara på några yngel. Jag har faktiskt hjälpa några honor lite på traven genom att massera dem försiktigt över magen. Men det är ju inte helt riskfritt, svårt att veta hur hårt man kan trycka. Men ska du ändå avliva din hona kan det ju vara värt ett försök.
Lycka till. Aldrig roligt när fiskarna lider.
Mvh Jeanette
#6 - 22 oktober 2005 16:44
Nu har jag avlivat henne, ville inte se henne lida mer. Tryckte sen försiktigt ut det som var i magen, men ynglen var döda. Tåkigt...
#7 - 22 oktober 2005 16:57
Ja, det är trist när det inte går så bra. En klen tröst kanske, men det är vanligt. Hoppas att det går bättre nästa gång.
#8 - 23 oktober 2005 06:51
[QUOTE=Lisaisa]Nu har jag avlivat henne, ville inte se henne lida mer. Tryckte sen försiktigt ut det som var i magen, men ynglen var döda. Tåkigt...[/QUOTE]

Oj då . Har aldrig hänt så för mig som tur e jag har bara ung.födare .
#9 - 23 oktober 2005 07:06
om fiskana är små så kan de väl lättare dö vid forlosningen jag hadde 2 st 10 sm molly somm aldrig hade några problem med och föda
#10 - 23 oktober 2005 13:46
Inget av ynglen i magen var färdigutvecklat, är det vanligt att de föder förtidigt? Funderar på om det kanske var därför allt gick så fel för henne.
#11 - 23 oktober 2005 14:09
Mycket möjligt att det var därför det gick så illa för henne. Precis samma sak hände med en av mina guppyhonor för någon vecka sedan. En stor klump med ofärdiga yngel hängde ut ur kroppen. Fick till slut hjälpa henne lite. Hon överlevde bara några dagar efter det.

Annons