Hjälp!!!!!!

#1 - 26 augusti 2005 10:17
Hej!
Var o köpte JBL nitrit test idag o testade alla mina kar o till min förskräckning hade jag nitrit i ett av dem. Min fråga är hur skadligt är det...hade 0,1 mg/l ppm.
behöver jag göra mer än att byta vatten? Har kol i filtret(kanske byta det)?
lite fakta:
Kar ca 60l
invånare: guppys, mollys, neontetror och en ancistrus
innerfilter
ca 25-26 grader
#2 - 26 augusti 2005 10:39
0,1 ppm är inte särskilt mycket, men gör ett vattenbyte. Nolltolerans är att rekommendera när det gäller nitrit. Är det ett nystartat akvarium kan du skvimpa i lite nitrivec. Fortsätt håll koll på nitriten. Om akvariet inte är nystartat kanske du har för mycket fisk eller matar för mycket. Nitrit kan också komma om en växt ruttnar eller någon fisk har dött och ligger kvar i akvariet.
Kol behöver du inte ha, det används främst för att filtrera bort medicinrester.
#3 - 26 augusti 2005 20:38
Skulle säga att aktivt kol SKA man INTE ha, förutom möjligtvis efter medicinering. Det aktiva kolet neutraliserar även bra saker i karet. Det där med kol är en kvarleva från svunna tider/länder med mycket sämre karnvatten än vad vi har i sverige nuförtiden.
#4 - 27 augusti 2005 00:00
[QUOTE=heeke]Skulle säga att aktivt kol SKA man INTE ha, förutom möjligtvis efter medicinering. Det aktiva kolet neutraliserar även bra saker i karet. Det där med kol är en kvarleva från svunna tider/länder med mycket sämre karnvatten än vad vi har i sverige nuförtiden.[/QUOTE]
Skulle nog säga tvärtom. Det är bara så att det ät ett jäv..la meck med aktivt kol o så kostar det osså. Men det tar bort lukt o färg från vattnet.
Det bidrar även som stöd för nitrifikationsprocessen, m.m.
+Om man har ork så går det att "härda" kolet igen. Man kan ånga ur porerna igen genom att : lägga dem på en plåt över öppen eld , eller i ugn(rek ej , då det bildas mycket rök). Alltså: Det går även att återvinna kolet om man är flitig! -Geezer-
#5 - 27 augusti 2005 18:42
inget kol alltså????

Så jag ska alltså inte ha i kol i karet. Hjälper inte det att sänka nitrit på lång sikt??? är rätt ny på det här med akvarium så alla tips är välkomna...
#6 - 27 augusti 2005 18:48
nitrit sänks genom att bakterier omvandlar det till nitrat
#7 - 3 september 2005 00:58
Det fungerar inte så tyvärr Raven. ..I en syrerik miljö med pH emellan 6-10, så
skall det normalt ske så här : Urea-Amoniak-Nitrat, liten del nitrit
MEN om det råder syrebrist: Urea-Amoniak-Nitrit. För att förtydliga : det är inte samma bakterier , som ger Nitrat, som Nitrit! -geezer-
#8 - 3 september 2005 07:55
[QUOTE=zickan]Hej!
Var o köpte JBL nitrit test idag o testade alla mina kar o till min förskräckning hade jag nitrit i ett av dem. Min fråga är hur skadligt är det...hade 0,1 mg/l ppm.
behöver jag göra mer än att byta vatten? Har kol i filtret(kanske byta det)?
lite fakta:
Kar ca 60l
invånare: guppys, mollys, neontetror och en ancistrus
innerfilter
ca 25-26 grader[/QUOTE]

Gör som Idanajad redan har föreslagit. Gör ett rejält delvattenbyte. Är akvariet nytt så hjälper ju nitrivec till. Men byt vatten och håll sedan koll på utvecklingen med nitrittestet. Det blir nog inga problem, inga hemska nivåer du hade hursomhelst :)

MVH
/Jens

Annons