Vet ej varför, men två av mina malawiciklider ligger alldeles "utmattade" i ena hörnet i mitt kar, vad kan detta bero på?
Är det sjukdom eller annan orsak? hjälp!
cikliderna i fråga är "golden".
Börja alltid med att kolla dina vattenvärden. Kan mycket väl vara nitrat i vattnet som är bland dom vanligaste anledningarna till att fiskar bli sjuka / dör.
om det inte är det kan du läsa sjukdomsavdelningen tex. här på zoopet och kolla om symtomen stämmer överens med någon sjukdom där.
Att bara säga att dom ligger på botten är tyvärr inte nog utan det kan vara i princip vad som helst, men som sagt nitrit är den vanligaste anledningen.
Dom ligger inte bara på bottnen, dom äter som vanligt, men dom verkar otroligt slöa, och dom färgar inte ut fullt så mycket som dom brukar, jag har tyvärr inget nitrit test hemma då dessa är utlånade. men du har ingen annan förklaring?
Sen kan ju nämnas att jag har hållt på mycket i akvariet de sista dagarna, har bytt filter, cirkulationspump mm. kan det helt enkelt vara så att dom e skärrade?
Jag är iof kass på afrikanska ciklider, speciellt dom från dom stora sjöarna men tippar nog fortfarande på nitrit. har du inget test hemma köp ett nytt (dom är väl inte så dyra? länge sen ja köpte *skryt* *skryt* ;) ) annars brukar zoo butikerna kunna testa åt en.
ett rejlät vattenbyte är medecinen för nitrit, så byt 50%, byt 20 - 25% dom två följande dagarna.
Skaffa dock endå ett test, nitrit är lätt att få bort med hjälp av vattenbyten men det gäller ochså att hitta anledningen. Övermating, nått skit som ligger nånstans som man inte ser (jag matar min tetraodon lineatus med räkor och rom har en fantastisk förmåga att åka in i javamossan och ligga där å ruttna), dålig filterering etc. etc.
Ja hur länge dom klarar sig, ja de e omöjligt å säga. Vissa fiskar är otroligt duktiga på å klara nitrit vissa kan tvärdö, sen handlar det ju självklart om hur mycket det är också. Vissa fiskar visar direkt om vattnet är dåligt så man hinner fixa det, vissa kanske håller ut och blir trötta mot slutet. Svårt å veta om man inte vet hur sin fisk är/reagerar.
ok, så om jag byter 25% i morgon och 25% i övermorgon så borde dom klara sig, men klarar dom sig över natten? är det så jävla farligt ändå?
Tackar för din svar.
Ja byter du 50% redan idag är nog det närmsta hotet borta.
Allt beror ju också på vad det är. Är ju inte säkert att det är nitrit det är ju bara min gissning. MEN ett vattenbyte brukar aldrig vara farligt snarare tvärtom i dommflesta fall.
tja igen. skaffade ett test idag som testar de flesta värdena. såg att nitrithalten inte var jättehög men att det helt klart fanns där. så jag körde ett vattenbytepå ca 20% och ska göra samma sak i morgon samt att jag tilsätter lite extra bakteriekultur. men dom har redan blivit piggare.
Tackar för dina bra svar.