hjälp!

#1 - 20 december 2004 20:26
jag ska resa bort på julen (3 vekor). har en liten kuli-ål i ett litet 40 liters tror ja det är. har ingen som kan ta hand om stackarn... frågan lyder; tror ni ålen överlever 3 veckor? kan jag mata han mycket så han klarar sig ett tag? vad kan jag göra? tips? det finns inga akvariebutiker där ja bor!

tack för hjälpen!
#2 - 20 december 2004 20:35
Har du ingen som ser efter post och krukväxter under tiden? Ingen som har en nyckel som kan lägga ner lite, lite mat ett par gånger?
#3 - 20 december 2004 21:08
tyvärr alla jag känner åker på julen! jag är i knipa!
#4 - 20 december 2004 21:27
Sonjas förslag är ju bra och enkelt!
Men om du saknar någon som kan titta till din bostad och ditt akvarium under bortvaron så finns det ju alltid foderautomater att köpa. Tyvärr överstiger priset på en foderautomat vida vad en kuhlii-ål kostar...

Men ett grundtips är att mata upp kuhlii-ålen ordentligt innan avresedagen och hoppas att den överlever resten av semestern, med största sannolikhet gör den det, då min erfarenhet av dessa är att de klarar sig länge i bortglömda akvarier.

I allmänhet så mår akvariefiskar bara bra av att fasta ett tag, men tre veckor låter som en tuff ramadan, en eller kanske två veckor kan tyckas vara max, också litet beroende på vad det är för slags fiskar man har, deras kostvanor och akvariets beskaffenhet.

Kuhlii-ålen är väl allätare i dess vida mening, så den tar väl också alger..? Och bottenlevande som den är så tar den ju fodertabletter.
Alger kanske redan finns i ditt akvarium? Fodertabletter är ypperliga att dosera för grannar, släktingar eller andra ovana akvarieskötare, en sådan varannan dag bör ju räcka (fodertablett alltså, för att undvika hänsyftningsfel, annars finns det ju många arter, företrädesvis bland hajarna, som gärna äter grannar, men såväl hajar som grannar är olämpliga att hålla i vanliga akvarium). Fodertabletter passar också jättebra i de flesta sorters foderautomater, där ofta vanligt flingfoder blir fuktigt och klibbar ihop sig.

Dessa fiskar tar ju också små foderdjur såsom "vattenloppor" etc, tyvärr är det ju inte säsong för sådana just nu, men annars hade du ju kunnat låta sådana foderdjur finnas i akvariet under tiden du är bortrest, iallafall några arter av cyklops överlever i tropisk värme någon vecka.

Ett annat tips kan vara att sänka temperaturen i akvariet en del, då blir fisken mindre aktiv och ämnesomsättningen minskar.
Detta har jag aldrig provat på kuhlii-ålar, men väl på mindre ciklider, tetror och Corydorasmalar, det kanske funkar...
Men 20 grader celsius borde de ju klara av.

Bj, (hade kuhlii-ålar en gång på 60-talet, då de var en sensation.)

Annons