Hjälp!!

#1 - 11 november 2004 10:48
Är lite konfunderad[:-56] Satte igår igång mitt 200l akvarium, men tyckte inte pumpen (Fluval 303) verkade göra någon större verkan, prövade en annan pump (Eneim, avsedd för 60l) och blev förvånad för den verkar genomlufta vattnet mycket bättre... Vad ska jag göra? Ha den lilla pumpen? Göra ett nytt försök med den andra? Köpa ny pump? Hjälp!!!
#2 - 11 november 2004 10:56
vad menar du med genomlufta? är trycket i pumpen dåligt så det inte rör ytan eller? har du kollat så det inte är luft i ytterfiltret då det inte fungerar bra då...
#3 - 11 november 2004 11:00
Det rör inte ytan nästan alls o det är ingen luft i ytterfiltret, det kollade jag först av allt...:(
#4 - 11 november 2004 11:07
Vad är det för filtermatrial i lådan ... om du skulle uppskatta flödet hur myckt skulle du säga att det är?
#5 - 11 november 2004 11:12
Det är någon form av keramikpellets längst ner o sedan typ skumplast eller vad det heter, flödet vet jag inte men det rör sig nästan inte alls i vattenytan, ytterst lite i ca halva akvariet o inget alls längst bort från pumpen...
#6 - 11 november 2004 12:07
hur pass nära ytan har du utblåset ... ju längre ner det är ju mindre rör sig ytan... ta upp det så långt att det precis inte skvalar... Prova rikta det lite snett uppåt ... experimentera lite... om det rör sig i hela karet men bara är vågor i lite över halva brukar detta vara rätt ok ... ha koll på fiskarn på morgonen om dom är uppe vid ytan behöver du göra något men annars är det som det ska ...
Själv ha jag en yta som bara rör sig yterst lite men jag har otroligt mycket växter som ger syre så det är inga problem... kolla behoven i ditt kar...
#7 - 12 november 2004 12:14
Håller på att starta upp mitt akvarium så det är inga fiskar i än. Får hålla på lite med det i kväll då:)

Annons