HJÄLP!

#1 - 3 november 2004 23:00
Har en slöjstjärt som jag tror har problem med simblåsan. Antingen så är han helt stilla uppe vid ytan eller så ligger han bara nere på botten. Enda gången han simmar omkring så är det när det nalkas mat. Då är det minsann fart på honom. Jag har en till slöjstjärt som det inte är några konstigheter med utan hon är lika aktiv som vanligt. Jag matar dem med pellets en gång om dagen.
Hur kan jag hjälpa den stackaren? Är det simblåsan över huvudaget?

Vore tacksam för svar så jag kan rädda honom från sitt lidande.
#2 - 3 november 2004 23:07
Berätta lite mer så underlättar det att svara på frågan.
storlek på akvariet?
hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?
finns det fler fiskar i karet?
har du några mätvärden på vattnet?
hur länge har fisken betett sig som du beskriver?
#3 - 4 november 2004 06:53
Akvariet är på 50l. Och tillsammans med honom så har jag en till slöja, ett stim tetror och 2 ansistrusmalar. Hans beteende har varat i ca 3-4 veckor. Jag gör delvattenbyten varannan vecka och då ca 2/3 av vattnet. Har tyvärr inga mätvärden men ska springa upp till zoo och handla det idag. Har även provat och göra vattenbyte varje vecka och då ca 1/3, men hans beteende har inte förändrats. Och om det vore vattenvärdena så borde väl de andra fiskarna oxå reagera. Eller åtminstone den andra slöjan? Han har inga vita prickar eller något annat som tyder på att han är sjuk utan är endast hängig under mestadelen utav dagen. Efter att jag matat så brukar han vaara alert ca 1-2 timmar för att sen hålla sig på botten eller uppe vid ytan.
Kanske ett saltbad hjälper?
#4 - 4 november 2004 07:43
Karet tycker jag är allderless för litet för att ha en slöjskärt... Skaffa nitrit test och pH test iaf det är det man absolut måste ha ...
Jag skulle börja fundera på att skaffa en annan fisk istället som faktiskt kan trivas i det karet du har ... Jag tror med 90% sannorlikhet att det har att göra med att karet är för litet för fisken att den beter sig på detta sättet ...
#5 - 4 november 2004 08:11
MEn samtidigt är inte mina slöjor större än 5 cm vardera och det trots att de är 1 år gamla. Så än så länge är det inte för litet för dem väl? Håller på att leta efter större akvarium men det är sååå dyrt alltihop. =((
#6 - 4 november 2004 08:16
Oftas så avtar växten kraftigt om dom känner att dom inte får plats vilket troligen är fallet hos dig... Så jag skulle starkt uppmana till att du skaffar ett bättre hem till dom ... Kolla lite på begangnade kar det brukar inte vara så dyrt iaf inte i närheten av nya :) ... tex på www.blocket.se

Lycka till
/Henrik
#7 - 4 november 2004 08:29
Tack för tipset. Har nu kontakt med en som säljer ett 160 l för 900:- och i mitt område också. Nu är bara problemet med fraken kvar. Jag har sjäv inget körkort =((
#8 - 4 november 2004 08:32
Du har inga snälla föräldrar eller vänner med körkort då :) Kolla efter stora repor och att silikonet inte känns tort och sprött ...

Lycka till
/Henrik
#9 - 4 november 2004 08:37
Mina föräldrar bor i norrland så det går tyvärr inte =/ Men jag håller på att kolla runt bland mina vänner om de har en större bil som tar akvariet. Jag frågade honom hur gammalt det var och det var från millenieskiftet och det har stått tomt i två veckor nu, så förhoppningsvis så ska det funka. Vad tror du om storleken på det då? Det borde väl räcka till mina fiskar va?
#10 - 4 november 2004 08:48
Jorå det är ju mycket bättre hem till dom jag tror dom blir nöjda iaf ett bra tag till... se bara till att du få stabila vattenvärden och så innan du flyttar dom... och kör gärna in den nya pumpen i det lilla karet så den kan sammla på sig bakterier ... men va noga med att rengör allt innan du börjar ge det kontakt med fiskar...

Lycka till
/Henrik
#11 - 4 november 2004 08:55
Jätte tack för all hjälp =))

Annons