Hmmm... ja det är ju dessvärre ganska så vanligt att fiskar går hädan i nystartade akvarier.
Akvarievattnet i ditt akvarium bör ju vara lätt surt för att de nämda arterna skall trivas bra. Om pH värdet har med avgångarna att göra är svårt att svara på... allarahelst som du inte talat om vad du har för vattenvärden eller temp.
vad har i för vattenvärden i den kungliga hufudstaden? går det att sänka pH genom att filtrera över torv? (det går nämligen inte längre här, jäkla VA-verk!)
Litet fler spekulationer...
Vitapricken anses av många som en relativt harmlös fisksjukdom, eller hellre angrepp. Men faktum är att vissa fiskar som kanske har haft nedsatt AT (allmäntillstånd) inte klarar ett vitaprickangrepp eller faktiskt inte klarar den farmakologiska terapin.
En sak är iallafall tämligen säker, dina kolade fiskar har iallafall inte drunknat. (Det finns faktisk fiskar som KAN drunkna!)
Så stora delvattenbyten som 30% hoppas jag du inte sysslar med annat än efter medicinering! bättre då att byta bara några liter var dag (själv fyller jag bara på det som dunstat bort...)
Hur såg magen på de avlidna ut? var de magra? hade det fått i sig någon föda? Eller hade de svullna bukar med utåtstående fjäll?
Jag kan väl kanske tycka att du matat med för ensidig kost (matar nästan bara själv med en sorts flingfoder...) levandeföda såsom mygglarver etc. är ju aldrig fel till mellanstora och stora ciklider, räka och torskfilé är ju också bra. Inget fel på spirulina eller ciklidpellets alls, men man skall ju variera både sin egen och sina husdjurs kost.
Böcker är väl bra, visst, men allt står inte däri, inte ens mellan raderna. Vi går ju alla en lång kurs hos LHS, livets hårda skola, dessvärre har man ju ingen nytta av "slutexamen"... Men det där med sjukdomar och fiskarnas trivsel bygger mycket på erfarenhet och det är svårt att konkret svara så här på ett internetforum, det blir gärna litet spekulationer.
Däremot tycker jag inte att du skall befolka ditt akvarium med fler ciklider, om ens några andra sorters fiskar!
Blåcilkiden lär ju snart annektera minst halva akvariet till sitt revir, de röda cilkiderna lär väl antagligen göra sammarlunda, och oscarna behöver ju väldigt mycket plats, då har jag inte nämnd dina stora tetror.
Ledsen, men jag tycker inte att din kombination av fiskar i detta akvarium, med den storleken, är något gott val. Fiskarna är ju väldans trevliga arterna var för sig, men tillsammans på knappt en kvarts kubikmeter är för tajt för dessa, då enligt min åsikt.
Även detta, artkombinationen, kan vara mortalt, inte säkert de trivdes ihop, kanske de blev ihjälmobbade, inte ovanligt bland ciklider, även inom samma art.
Så kan du ju då lätt räkna ut vad jag tycker om dina planer på att utöka ditt akvariums artrikedom med fler ciklider...
Nyclehål och kurvciklder däremot kan ju trivas tillsammans med några trevliga (större-) tetror och någon trevlig mal i detta akvarium, eller varför inte några par med dvärgciklider såsom fjärilar eller liknande... det tycker jag däremot låter som ett väldigt bra alternativ.
Nu har är jag ju "klar" med blåcikliden, tröttnat på de röda och osckar har jag alrig fallit för, så jag kanske inte är så där överdrivet objektiv angående dessa arter just nu. Men jag gillar ju däremot de mindre och något större cikliderna.
Du skriver att du gjort alla fel du kan göra... nejdå så illa är det ju inte. Du har ju faktiskt vatten i akvariet, du har matat, du har planterat växter och du har diverse inredningsmaterial i akvariet... :-)
Dykare, skeppsvrak, skattkistor och skelett bör däremot saknas (gärna i flera exemplar) i alla seriösa sällskapsakvarium! :-)
(Möjligen då kan man tänka sig ett "specialakvarum" för seådana effekter, men berätta inte för mig att om du staratat ett sådant) fler smilysar! :-)
Tålamod ger erfarenhet, och just det bygger nog akvaristiken mycket på.
Hoppas att du får fler svar här!
Mvh Björn J.
891mm@gothnet nu