HJÄLP!!!

#1 - 26 oktober 2004 18:57
Hej! Jag har just börjat med ett nytt akvarium, som igentligen var menat för övervintring av mina guldfiskar från trädgårdsdammen. Dessa var dock i så dåligt skick när jag tog upp dem att jag var tvungen att skicka dem till de sälla jaktmarkerna. Efter detta åkte jag runt i Stockholmsområdet och letade nya, utan att lyckas. Hem kom jag i stället med 4st Oscar, 2st Blå ciklid, 4st Röd ciklid samt 10st Kongotetror. Till historien hör att jag ej haft akvarium sedan 10-års ålder. Burken är på 240l med doppvärmare samt ett Fluval 204 filter. Har inrett med 5st Java-ormbunkar samt 3st Röd lobelia, 3st rötter samt pärlsjösten från Bauhaus... Har kört i Aqua + samt Cycle plus hunnit med ett delvattenbyte på 30% i helgen. Dessutom har jag haft vitapricksjukan, vilket jag har medicinerat, (tog bort det aktiva kolet under tiden). Troligtvis har jag gjort alla fel man kan... Efter detta har jag lusläst 4 olika böcker, vilka skiljer sig drastiskt. Hittills har en Oscar samt en Kongociklid gått åt. Bäst har Rödcikliderna klarat sig. Matar med Spirulina samt Ciklid-pellets. Hjälp mig med goa råd. Vill gärna skapa bästa förutsättning för någon typ av ciklid, gärna sydamerikaner typ nyckelhål, blå, kurv samt band vilka jag fattat tycke för. Mvh Amatören
#2 - 27 oktober 2004 10:27
Hmmm... ja det är ju dessvärre ganska så vanligt att fiskar går hädan i nystartade akvarier.

Akvarievattnet i ditt akvarium bör ju vara lätt surt för att de nämda arterna skall trivas bra. Om pH värdet har med avgångarna att göra är svårt att svara på... allarahelst som du inte talat om vad du har för vattenvärden eller temp.
vad har i för vattenvärden i den kungliga hufudstaden? går det att sänka pH genom att filtrera över torv? (det går nämligen inte längre här, jäkla VA-verk!)

Litet fler spekulationer...
Vitapricken anses av många som en relativt harmlös fisksjukdom, eller hellre angrepp. Men faktum är att vissa fiskar som kanske har haft nedsatt AT (allmäntillstånd) inte klarar ett vitaprickangrepp eller faktiskt inte klarar den farmakologiska terapin.

En sak är iallafall tämligen säker, dina kolade fiskar har iallafall inte drunknat. (Det finns faktisk fiskar som KAN drunkna!)

Så stora delvattenbyten som 30% hoppas jag du inte sysslar med annat än efter medicinering! bättre då att byta bara några liter var dag (själv fyller jag bara på det som dunstat bort...)

Hur såg magen på de avlidna ut? var de magra? hade det fått i sig någon föda? Eller hade de svullna bukar med utåtstående fjäll?

Jag kan väl kanske tycka att du matat med för ensidig kost (matar nästan bara själv med en sorts flingfoder...) levandeföda såsom mygglarver etc. är ju aldrig fel till mellanstora och stora ciklider, räka och torskfilé är ju också bra. Inget fel på spirulina eller ciklidpellets alls, men man skall ju variera både sin egen och sina husdjurs kost.

Böcker är väl bra, visst, men allt står inte däri, inte ens mellan raderna. Vi går ju alla en lång kurs hos LHS, livets hårda skola, dessvärre har man ju ingen nytta av "slutexamen"... Men det där med sjukdomar och fiskarnas trivsel bygger mycket på erfarenhet och det är svårt att konkret svara så här på ett internetforum, det blir gärna litet spekulationer.

Däremot tycker jag inte att du skall befolka ditt akvarium med fler ciklider, om ens några andra sorters fiskar!
Blåcilkiden lär ju snart annektera minst halva akvariet till sitt revir, de röda cilkiderna lär väl antagligen göra sammarlunda, och oscarna behöver ju väldigt mycket plats, då har jag inte nämnd dina stora tetror.

Ledsen, men jag tycker inte att din kombination av fiskar i detta akvarium, med den storleken, är något gott val. Fiskarna är ju väldans trevliga arterna var för sig, men tillsammans på knappt en kvarts kubikmeter är för tajt för dessa, då enligt min åsikt.

Även detta, artkombinationen, kan vara mortalt, inte säkert de trivdes ihop, kanske de blev ihjälmobbade, inte ovanligt bland ciklider, även inom samma art.

Så kan du ju då lätt räkna ut vad jag tycker om dina planer på att utöka ditt akvariums artrikedom med fler ciklider...

Nyclehål och kurvciklder däremot kan ju trivas tillsammans med några trevliga (större-) tetror och någon trevlig mal i detta akvarium, eller varför inte några par med dvärgciklider såsom fjärilar eller liknande... det tycker jag däremot låter som ett väldigt bra alternativ.

Nu har är jag ju "klar" med blåcikliden, tröttnat på de röda och osckar har jag alrig fallit för, så jag kanske inte är så där överdrivet objektiv angående dessa arter just nu. Men jag gillar ju däremot de mindre och något större cikliderna.

Du skriver att du gjort alla fel du kan göra... nejdå så illa är det ju inte. Du har ju faktiskt vatten i akvariet, du har matat, du har planterat växter och du har diverse inredningsmaterial i akvariet... :-)

Dykare, skeppsvrak, skattkistor och skelett bör däremot saknas (gärna i flera exemplar) i alla seriösa sällskapsakvarium! :-)
(Möjligen då kan man tänka sig ett "specialakvarum" för seådana effekter, men berätta inte för mig att om du staratat ett sådant) fler smilysar! :-)

Tålamod ger erfarenhet, och just det bygger nog akvaristiken mycket på.

Hoppas att du får fler svar här!

Mvh Björn J.
891mm@gothnet nu
#3 - 27 oktober 2004 10:35
Björn Johansson: Jag tycker nog att det är bra att byta rejält med vatten en gång i veckan, nackdelen med att bara fylla på avdunstat vatten är att eventuella skadliga ämnen anrikas och kan ställa till skada i det långa loppet.. Hur mycket man bör byta hör förstås ihop med vilken typ av fisk man har..

Annars håller jag med om att fiskvalet kanske inte är det mest lyckade, oscar blir ju tex rejält stora..

Stockholmsvattnet har ett pH på runt 8,5 och ett KH på under 3 på de flesta håll.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 oktober 2004 15:21
Så stora delvattenbyten som 30% hoppas jag du inte sysslar med annat än efter medicinering! bättre då att byta bara några liter var dag (själv fyller jag bara på det som dunstat bort...)

Håller helt med Norpan där hon tycker det är bra med vattenbyten. Om man bara ersätter det vatten som avdunstar innebär det att det samlas upp mängder av kväve och fosfor (avfallsprodukter från fiskarna) i akvariet. Eftersom du dessutom har väldigt få växter i akvariet så kan ju inte heller dessa hjälpa till med nedbrytningen av avfallsprodukterna.
I längden kommer det också att bli ohållbart att hålla Oscar i ett så litet akvarium eftersom de dels möblerar om hela akvariet plus gärna mumsar i sig mindre fiskar (som Kongotetror). Tror inte riktigt heller att blå ciklid och röd ciklid passar så bra ihop, men det är som sagt bara vad jag tror.
Tycker du skall satsa på ett rent afrikaakvarium (fast då ligger ju detta inlägg i fel kategori[;)]) med röd ciklid och kongotetra, satsa på en hel del växter, speciellt snabbväxande (se växtartbeskrivningarna). Allmänt sett så är röda växter svåra då de ofta är ljuskrävande och javaormbunkar är visserligen inte ljuskrävande men de växer långsamt och förbrukar därför inte så mycket kväve och fosfor.
#5 - 27 oktober 2004 15:43
Jag sade inte att frågeställaren skulle göra som jag gör, det är säkert inte så bra att bara fylla på...
Men jag sade (skrev) att det är bättre med små delvattenbyten ofta än stora, 30% något mer sällan.
Nu har jag ju en massa växter i mitt stora akvarium, och jag har märt att de tris bäst i litet gammalt vatten, dessutom häller jag ju i järnpreparat och annan växtnäring, det är synt och skam att byta ut, eller späda detta vatten för ofta. Men byt några liter var eller varanna dag, det är bättre än att byta stora mängder ibland.
men att byta "rejält" en gång i veckan håller jag inte med om alls. Om nu rejält i detta sammanhang bara är några procent av den totala vattenvolymen kan jag ju hålla med, men inte annars.

Det tillföra vattnet skall ju helst inte komma direkt ur kranen heller, utan stå och lufta ur sig några minuter eller mer, men inte heller det brukar jag bry mig om, men som sagt gör inte som jag gör utan som jag säger...

Det är väl så antagligen, att även Stockholms VA-verk buffrar vattnet på något sätt så att pH värdet inte skall sjunka för lågt och på sikt fräta på vattenledningarna, och "inte för lågt" i detta fall är att hålla det lätt basiskt, samma elände här i Göteborg.

#6 - 27 oktober 2004 18:37
Hej! Tack för svaren. Känns kanon att det finns folk som vill hjälpa en glad nybörjare. För att förtydliga, har jag ej gjort någon pH-mätning...aj, aj, aj. Har dock som jag sade tre träbitar, varav en rejält stor, vilka jag tror bidrar till att göra vattnet surare. Jag bor ej i Sthlm utan i Viksjö, 2,5 mil utanför, och vi har ganska mjukt vatten här. Min egen teori är att Kongo-tetran, som var den största i stimmet, käkade ihjäl sig...dvs drog i sig hela Spirulina-kulor. Har sedan dess minskat mängden drastiskt och nu beter sig resten piggt. Vidare kan jag meddela att de resterande 3 Oscar har åkt på ännu mer spö...Har därför beslutat mig för att skänka dessa tre till en intressent, även pga av storleken. Nu till det mest roliga/skumma. Blåcikliderna samt Rödcikliderna verkar funka bra ihop. Dvs de blå har lagt beslag på högra sidan av akvariet och de röda på den vänstra. Tetrorna bfinner sig mest i mitten. När jag kom hem idag bettede sig två av de röda skumt... satte mig då för att studera, och vad händer... den ena börjar lägga massa rom på en av träbitarna och den andra tar dem i munnen. Detta pågår i ca. 2 timmar. Ser dock nu att det sitter ett antal ägg/rom kvar. Visar detta för min son som du säger att det sitter ännu mer rom på andra sidan akvariet, dvs hos de blå. Där står dessutom en av de blå och tokvaktar. Nu tillbaka till de svar jag fått. Själklart är jag sugen på att antingen go Africa or South America, men vill ju inte göra mig av med fungerande fiskar, bara för att jag själv hade dålig koll samt råkade ut för en säljglad Zoo-affär. Evigt tacksam för ytterligare kommentarer. Som sagt allt står definitivt inte i böcker... Om sedan caset hör hemma här eller bör flyttas beror på vilken väg jag skall ta...dvs Afrika eller Amerika... ;-)
#7 - 28 oktober 2004 08:17
Så klart ska du satsa på afrika så småningom, men det kan du ju göra i nästa kar (som du kommer att skaffa om detta funkar, det är omöjligt att hålla sig, jag har gått från 1 kar till 6 kar på mindre än två år..) [:D]
#8 - 28 oktober 2004 19:47
Ja grattis då!

Att ciklidlek "smittar" är ju inte så ovanligt. Troligtvis är det väl så att det frigörs hormoner i vattnet som triggar andra fiskar att också leka.
Nu är det då bara att skaffa ett antal yngelakvarium, börja kläcka artemia och sitta uppe hela nätterna... den här galenskapen som vi kallar "akvaristik" brukar innehålla dessa moment... Den egna nativiteten brukar bli lidande av detta och det är ju inte så ovanligt att äkat hälvt eller sambo ställer ultimatum...

Good Luck!

Annons