Hjälp!

#1 - 10 juni 2004 20:48
Mina silvermollysar som lekt precis håller på att bita på min slöjstjärtshona hela tiden nu, varför? Är det för att hon är en rival eller beror det på annat? Vill inte att hon går åt då hon är min förstköpta fisk.

#2 - 11 juni 2004 00:29
Många fiskar beter sig så mot slöjstjärtar, ibland helt enkelt för att det tydligen är gott med fenor. Slöjtsjärtar simmar för långsamt för att undvika attackerna.

Kanske är det ett beteende som uppkommer i samband med lek, jag vet inte riktigt. Oavsett vilket så lär mollysarna fortsätta att trakassera slöjstjärten tills den dör. Om inte nu, så när de leker igen nästa gång (och det är väl inte direkt sällan). Enda lösningen lär vara att separera fiskarna.
#3 - 11 juni 2004 05:36
Tack Gustav för dit svar!

Jag har haft henne i en glasskål tidigare, kan det vara en god idé att stoppa tillbaks henne i den? Men samtidigt så trivs hon jättebra i akvariet nu då hon och hennes man också har lekt. Och vad jag förstått så är det rätt ovanligt.
Funderar på att flytta över mollysarna istället? Kan det vara en lösning? Skulle de klara sig?
#4 - 11 juni 2004 05:44
Ja guldfisk skall hållar med sina likar även småfisken kan bli som bin och nagga i fenorna,tänk på att guldfisken vill ha lite svalare i vattnet ca:22 grader och vattenbyte är nödvändigt dom smutsar ner rätt mycke.

Annons