Hjålp!!25 cm L 109 har problem!! vad är fel?

#1 - 24 november 2008 10:36
I dag på morgonen när lampan tändes upptäckte jag att min största pleco inte simmade in i grottan utan stannade kvar ute i ljuset i en konstig position. Hans ögon är insjunkna och han simmar långsamt och konstigt, som om han vore aspackad typ, men inte upp och ned bara lite vingligt ibland. Inga yttre symptom förutom ögonen då. Alla andra fiskar mår bra. Vad kan det vara? kan det smitta? :confused: Jag vet inte om han äter eftersom jag har tre stycken och de är svåra att skilja på när de dundrar ut ur grottan på kvällarna. Jag har testat vattenvärderna och de är som de ska. Tempraturen är på 24 grader. Kan han bara vara gammal tror ni?
Vad kan det vara??!?:confused:
Jag har ingen chans att isolera honom eftersom jag bara har ett till kar som är alldeles för litet för honom.
Hjälp!:(
#2 - 24 november 2008 10:40
Tveksamt att det smittar vad det nu är h*n drabbats av, men malar kan bli dåliga i magen och tyvärr till slut dö av detta.
Det finns inte så mycket du kan göra utan vänta och se samt hoppas att det blir bättre.
Ser du om malen har insjunken eller uppsvälld mage?
#3 - 24 november 2008 10:48
ja magen är lite svullen...han är ljus i färgen också..eller inte ljus men klarare teckning om jag säger så.
#4 - 24 november 2008 10:51
jag testade att lägga i mat nära honom också men har reagerade inte, de andra två kom dock ut glada och glupska.
#5 - 24 november 2008 10:55
Då finns det en risk att den drabbats av någon bukinfektion eller förstoppning i tarmsystemet. Det enda rådet jag kan ge är att vänta och se vad som händer, men kanske någon annan har några idéer som kan hjälpa, tyvärr är jag själv ganska tveksam.
#6 - 24 november 2008 10:56
Du, fan nu är den död! Han ligger på rygg och jag kan se att analöppningen är inflammerad, röd, svullen och utstående. Vad är detta? Är det smittsamt?? Vad snabbt det gick!! Jag vill verkligen veta vad det är så de andra inte dör. Jag har svart kattmal och fengäddor som jag är rädda om okså, tror du det är någon risk?
#7 - 24 november 2008 10:59
Tråkigt.
Jag tror inte det är något som smittar, men om du kan, så skär upp magen och se om allt bara är en sörja i magen eller om tarmarna ser förstoppade ut. Kanske inte det trevligaste jobbet efter man ätit lunch, men det skulle nog hjälpa för att få reda på vad som hänt.
#8 - 24 november 2008 11:07
Ja, det var ju ett bra förslag men jag var snabb och kremerade honom i vedpannan nu, det var synd. Men vi får hoppas på att det bara var en förstoppning då. Men om jag ser att någon annan av fiskarna börjar bete sig underligt så kanske det kan vara bukvattensoten då, och då finns det ju medicin. Tack din hjälp och snabba svar. Nu får jag bara hoppas att mina andra fiskar fortsätter att vara pigga och glada.;) Tack
#9 - 24 november 2008 11:15
...och välkommen hit förresten, trots din kanske lite tråkiga debut:).

Annons