Min guppy hanne har blivit jätte tjock. I morse så trode jag att han bara hadde ätit mycket, men nu ser det ut som om han ska spricka. han står mest stilla också. Är han sjuk eller vad är det?[:-56]
Information om olika sjukdomar finns här på Zoopet:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
Där kan du läsa lite mer om bukvattensot och vilka andra symptom som finns. Om du tror att han är sjuk vore det bra om du kunde isolera honom från dina andra fiskar så att inte de också blir sjuka.
Är det bukvattensot så är det lika bra att avliva honom tyvärr. Har det sått så långt så magen har svullnat finns det inte mycket att göra. Lyckligtvis så sprider det sig inte.
Den är inte blodig på magen, och jag ska kolla bajset. Har isulerat han nu. Har en fråga till blir han stressad eller nåt om jag har en stark lampa. jag har det nu för att det ska bli varmt. har ingen doppvärmare där den sjuka guppyn är nu. Han bor i en stor syltburk.
Om du har flera tjockisar så kan det kanske vara så att du matar för mycket?
När du har isolerat fisken är det bra med dämpad belysning för att minska stressen. Dessutom är det nog bättre att låta vattnet vara lite kallare än att temperaturen svänger kraftigt under dygnet.
Jooo jag har matat mycket på sistonde. för jag har yngels. Men jag tycker att han har blivit lite väl tjock :/. Aja jag får ha han i islution i nån dag å se om han bättrar sig. Men om han bajsar vanligt betyder det att han är frisk?
Hans mage har blivit normal, men han verkar slö och ligger på botten i bland. dessutom så äter han inget. Kan det ha att göra med att han bor i en sylt burk för till fälet?
helt klart för att han bor i en syltburk. om magen är normal, stoppa tillbaks honom med de andra fiskarna.
mata inte jättemycket för att du har yngel, men smula sönder lite foder till ynglena.