hjälp!

#1 - 29 mars 2011 17:00
hej, idag när jag kollade bakom pumpen satt där små gula rom. mina ancistrusar hade alltså lekt. Saken är ju då att när ynglena blir frisimmande, kommer dom sugas in i pumpen då?

hjälp, snabbt!

tack på förhand ;)
#2 - 29 mars 2011 17:40
Sitter själva rommen på glaset eller på själva filtret?

Om rommen sitter på glaset skulle det då gå att flytta filtret på något sätt?
Då blir visserligen Ancistrusarna utan "grotta" men det kanske skulle gå att ställa något annat där tillfälligt i stället för filtret, typ en rot eller nått.
Om rommen sitter på filtret så är jag inte säker.... Att flytta rommen skulle kanske inte vara en bra ide? Det får nog någon som kan det bättre svara på.
Och att bara låta rommen vara då? Om det var mina Ancistrusars rom skulle det självklart inte kännas så bra att veta att alla yngel troligen kommer sugas in i filtret.

Lite svårt att komma på en riktigt bra lösning där.... Om det inte går så bra denna gången så kommer det ju fler lekar och då skulle det kanske vara bra att på något sätt blockera hålrummet bakom filtret så att de inte leker där igen.

Nu kom jag på något! Skulle det kunna gå att dra en nylonstrumpa eller nått över insuget på filtret? då skulle inte föräldrarna märka något knappt och ynglen skulle inte kunna sugas in.

Om ynglen ens kommer att sugas in utan att man gör nått har jag ingen aning om.....
#3 - 29 mars 2011 18:04
okej. jo, det där med nylonstrumpa har jag funderat på. Vet inte tiktigt om rommen sitter på glaset eller filtret, någostans mittemellan iallafall.
#4 - 31 mars 2011 17:59
jag skulle prova med nylonstrumpa =)
#5 - 31 mars 2011 19:30
ska nog göra det, är det något speciellt man måste göra med nylonstrumpan innan isåfall? :)
#6 - 1 april 2011 08:25
ska nog göra det, är det något speciellt man måste göra med nylonstrumpan innan isåfall? :)

Nädå. Klipp den i lagom längd och sätt fast den med ett gummiband, bara. :)
#7 - 1 april 2011 13:21
okej, tack ;)
#8 - 1 april 2011 13:25
Men gör det inte nu ifall det är rom, då kommer du troligen att förstöra fläktandet från hannen med resultat att rommen möglar/blir uppäten.
#9 - 1 april 2011 17:34
jag hade samma problem och visste inte vad jag skulle göra men 3 yngel överlevde sedan satte jag på nylonstrumpan.
#10 - 1 april 2011 18:25
och hur gör jag isånafall? jag vill ju rädda ynglena.. :o
#11 - 1 april 2011 21:11
Jag förstår inte riktigt vad det är för pump/filter om Ancistrusyngel skulle kunna förolyckas? Annars kanske du har en extrapump som du kan ha i andra änden av karet, och stänga av den som är igång nu...?
#12 - 2 april 2011 07:20
alltså, det är en fluval 3 om det nu hjälper något. så de kommer inte att sugas in då?
#13 - 2 april 2011 07:22
Det är ytterst tveksamt. Nackdelen kan vara att de kläcks i insugets närhet, men suget bör inte vara större än att dek klarar det:).
Även om det skulle gå åt pepparn med den här kullen så kommer de att leka igen och då förhoppningsvis på ett annat ställe, om du flyttar pumpen lite.
#14 - 2 april 2011 09:23
vart flyttar jag pumpen då?
#15 - 2 april 2011 10:40
Det räcker nog att bara flytta den några cm, funkar inte det så byt till motsatt sida av karet:).
#16 - 2 april 2011 13:26
okej, tack :)

Annons