Hjälp!!!!!!!!!!

#1 - 13 februari 2011 17:01
Avlivade precis en koppartetrehona som hade något hemsk i ansiktet.
Måste ha uppkommit idag, tror jag. Inte märkt ddet innan!
Efter avlivning så plockade farsan bort "utväxten" och sa att den var hård.
Pappas teori är att det är en bit krill som på något sätt fastnat i gälen lr nått.
matade med krill för första (och hittills enda) gången i typ förrgår eller nått sånt.
Men i vattnet såg den lite "buskig" ut, men om det vart svamp lr så så borde den väl varit mjuk?!
Vad tror ni att det kan vara?
(har aldrig haft sjukdom i nått av mina kar, så jag suger på ddet här!)
[ATTACH=CONFIG]42251[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42252[/ATTACH]
#2 - 13 februari 2011 17:02
farsan sa även att det såg ut som antingen en halv kräfta eller nån sorts fästing. den satt även fast rätt hårt, alltså inte bara i slemhinnan lr så.
Sen så ser man inte på bilden, men det var rätt blodigt och skit runt den...
#3 - 13 februari 2011 17:35
ingen?
#4 - 13 februari 2011 17:46
kan det vara fisklus?!
#5 - 13 februari 2011 17:48
#6 - 13 februari 2011 17:57
malavi skrev:

Hur får man in karplus i akvarium?
#7 - 13 februari 2011 17:59
022helpek skrev:
Hur får man in karplus i akvarium?

Ingen aning :confused: det kanske inte är en sånn :confused:
#8 - 13 februari 2011 18:20
Hade varit bra att få se en förstoring av krypet på roosterboys fisk... du kan inte photoshopa den eller köra den i paint så att man kan få se en närbild av kräftdjuret...
#9 - 13 februari 2011 18:46
har inte PS, men du/ni tror alltså att det är en parasit, inte svamp eller dylikt?
För pappa var NÄSTAN säker på att det var karplus nu när han fick se bilder på karplöss.
Jag såg den inte så väl men pappa studerade den en stund när han avlägsnat den från fisken.
Har nu stått och studerat karet länge och väl och ingen annan fisk är drabbad, vad man kan se.
Hur kan den ha kommit in och finns det någon medicin som slaktar de eventuella löss som nu går i karet????
Bilagor:
#10 - 13 februari 2011 18:53
Om det är lus så kolla fiskarna noga och plocka bort när någon syns så ska inte behöva köra med medicin. Kolla om någon ev råkar vara simmande kan ju ev ha trillat av någon fisk. Har haft lus några ggr men plockat dom jag sett och sen varit slut på dom. Håvar man upp fisk med lus så kolla noga att den följer med. Inte ovanligt att trillar av fisken när man håvar eller försöker få tag i fisken.
#11 - 13 februari 2011 19:00
det som satt på koppartetran jag tog bort, satt fast HÅRT, och det var även uppkötta toch blodigt runt den.
Det kanske ger er någonsorts info iaf.
NÄR den var i vattnet så såg det ut som svamp, lite trådigt och fjunigt.
Därför jag blev så chockad av hårdheten.
#12 - 13 februari 2011 19:07
[ATTACH=CONFIG]42270[/ATTACH]

Nu kanske det syns lite bättre?
#13 - 13 februari 2011 19:40
Funderar på om ni har egen brun eller om ditt akvarievatten kommer från en sjö. Att det är koppartetran som drabbas beror säkert på att den är blank - står i infon att den gärna sätter sig på mört som är blankare och lättare se än abbore. Fiskodlare verkar rekomenderas att torrlägga sina cisterner för att döda ägg och larver som är frilevande bland växterna. Så det är väl bara att du plockar bort alla parasiter för hand och för över fiskarna till en annan burk och tömmer burken under 2 dygn - för om du har karplus så överlever inte vare sig vuxna eller yngel eller ägg uttorkning. Växterna kan du ju inte torka utan att de dör - så kanske du kan behandla dem med något medel - där kan jag inte råda dig - skulle tro att ett bad i ättika eller Easy carbo i dubbel - trippel dos kanske kan hjälpa ...
Bilagor:
#14 - 13 februari 2011 20:52
bor i lägenhet i jönköping, så extremt renat vättervatten :P
Men jag läste på nätet att det finns medicin som dödar vattenlös/karplöss.
Det borde väl funka?
Jag menar, det är ju iaf smidigare än att tömma karet helt :P
#16 - 13 februari 2011 20:56
men som sagt, det ÄR alltså fisklöss, och inget annat, eller?
#17 - 13 februari 2011 22:14
Svårt att se på bilden, men Gyrodactylus är en möjlighet. Det finns ännu fler parasiter att välja på...
#18 - 14 februari 2011 00:06
Tittar man på bilder av löss så är det nog svårt att inte se om tetrans är eller inte. Bilden syns inte så bra som sagt men löss är ju inte luddiga.
Lite off kanske. Matade elritsor en gång med levande mysis. Intelligent nog kollade inte utan pyttsade i mysis och även mängder med löss såg jag. Var ca 50/50 mängdmässigt. Håvade ur så gott det gick. Men inte en enda av fiskarna fick på sig vare sig då eller ev ungar senare utan medicin. Menar att om man får någon enstaka lus är det ingen panik och slipper man medicinera så är det ju bra.
#19 - 14 februari 2011 21:28
ingen av de andra fiskarna har, eller har haft, någonting på sig.
Så förhoppningsvis var det bara en som kommit ner i karet av nån anledning. Känns lite logiskt, för om det nu var en fullvuxen så borde det ju funnits mer än 1 som satt på någon fisk, om det var ett gäng löss i karet menar jag :P

Annons