Hjälp!

#1 - 9 januari 2011 22:46
Tittade precis in i snäckvasen för att se vad som hänt nu när jag varit ifrån den under en vecka.
Blev skitglad först, då jag hade runt 100 nya snäckor (slängde ner en algtablett i förhoppning att detta skulle hända)
Sen blev jag däremot extremt besviken.
En stor mäng trådsmala äckliga jävla maskar (vita) som klänger på de stackars snäckorna. Dom är ÖVERALLT.
Hur fan kan detta vara?
Allt i snäckvasen är taget från mitt 54a liters där jag INTE har några jävla maskar.
Och dessa maskar har inte existerat i vasen tidigare (den har varit uppe i snart en månad, något sånt)
Vafan ska jag göra? Vill INTE ha dom där, och jag kan ju inte direkt räkna med att snäckorna ska äta dom.
#2 - 10 januari 2011 00:01
Nematoder troligen?
http://theaquariumwiki.com/Nematode

God fiskmat som oftast ökar vid övermatning. ;)
#3 - 10 januari 2011 00:09
detta väckte ju nyfikenhet hos mig i form av denna fråga:
Var kommer dom ifrån?
Kommer dom ifrån maten eller vaddå? O.O
Och vad ska jag göra för att få bort dom? Bara låta dom vara eller släppa ner några neontetror lr corys i vasen någon dag?
Och: Kan dom smita från vasen? Har nämligen ingenting som täcker toppen så dom kan ju lätt kräla ut, och DET skulle få mig att panika sönder.
Bilagor:
#4 - 10 januari 2011 00:14
De kan komma med....allt organiskt. :p
Tror inte de kryper ur och såvitt jag förstått har de flesta några i sitt kar. Corys skulle nog få party! Labyrinter lär var extremt duktiga på att svulla maskar också.
#5 - 10 januari 2011 00:20
ah okej ^^ för det är inte mer än 7-8cm mellan vattnet och kanten.
Vasen är iofs bara typ... 10 liter, men om nån cory får gå där ett par timmar så är det väl inte så plågsamt, den är väl upptagen med att äta ^^
#6 - 10 januari 2011 00:31
"virvlar" de? i sådana fall planaria.. du kan ju suga upp en del och dra ner på matningen så självdör de.. annars kan du ju släppa ner valfri småfisk för att äta upp dem.. tror han kommer upp mätt och glad..
#7 - 10 januari 2011 01:04
nu vet jag inte riktigt vad du menar med "virvlar" :P

Annons