Hjälp! 1:a tang-karet o redan yngel!

#1 - 26 september 2007 15:49
Hej alla!
Helt ny här på Zoopet, och även ganska ny med Afrikanska ciklider.
Nu till saken. Jag har ett nystartat tanganika kar på 350 liter med:
2+3 Callochromis
5? Leleupi
1+3 leptosoma
1+1 lamprologus stappersi
och 1+3 Neo pulcher

Nu är det så att idag när ja tänkte lägga i lite mer sten i karet så lyfte jag på en sten där mina prinssesor håller sitt revir, och på undersidan satt ett 50-tal röda ägg! Blev så otroligt exalterad. Jag vet att det ska va hyfsat enkelt att få dessa o leka, Men har ja förstört allt nu? Ja la omedelbart tillbaka stenen exakt så som den låg. Hur ska ja nu bära mig åt för att ja ska få så många att överleva som möjligt? när kläcks dom? Hur ska ja gå till väga för att mina första ciklid-ägg ska få ett så lyckligt slut som möjligt?
Jätte tacksam för svar!
#2 - 26 september 2007 15:53
Lite offtopic; men ett tips är att du skaffar en till Leptosomahane, så färgar dom ut bättre...
#3 - 26 september 2007 15:56
Tack för det tipset. Jag är sådär nybörjar-lyrisk över allt som har med just ciklider och i synnerhet Tanganikor att göra. Underbar biotop säger jag bara!
Fler leptosomor är på ingång(; Tänkte skaffa fyra till. Sedan blir det lite för mycket alger i karet. Vilken Mal/malar rekomenderar ni? vanliga ancistrus?
Jättetacksam för alla svar tips o råd om de arter ja har, eftersom jag är såpass ny!
#4 - 26 september 2007 17:15
Spär på lite till: Vill absolut helst ha tips som rör utfodringen och liknande när äggen väl kläcks. Vad äter dom i början o hur stora är dom. Är lite rädd för framförallt leleupina. Kommer inte ynglen bli käk? Min Pulcher hande är lätt akvariets största o starkaste fisk, så visst kan han försvara lite, men va kommer hända? ska ja flytta ynglen? Eller kan ja låta det vara helt och hållet?
#5 - 19 oktober 2007 19:14
Tänkte bar fråga lite så här efter hur det går med ynglena? :D

Annons