Hjällllllllllp

#1 - 7 januari 2007 02:11
något är riktigt riktigt fel med min kamphanne, hans mage har blivit skit stor och stackaren kan inte simma djupt...de e typ som om han svalt för mycket luft,, han flyter till ytan hela tiden,,,han kämpar sig ner men tappar krafterna gång på gång...

vad kan jag göra för honom och VAD FAN HAR HÄNT ???????
#2 - 7 januari 2007 02:13
jag öppnade denna tråd i labyrintfiskar oxå men ingen verkar reagera, så ja la upp samma tråd här med, ber om ursäkt för det men detta e viktigt
#3 - 7 januari 2007 04:40
bukvattensot tyvärr dör nog din fisk
#4 - 7 januari 2007 06:14
jag hade en pansarmal som hade svårt att "dyka" , jag var sååå nära att avliva honom .
som tur var så gjorde jag inte det, han är helt återställd sen länge.
#5 - 7 januari 2007 09:49
Det KAN även vara simblåsan... och då kan det kanske gå tillbaka.
Inte mycket annat att göra än avvakta och se.
Tillstöter flera symptom som t.ex fjällresning, trådbajs o.s.v. - är det nog bukvattensot.
#6 - 7 januari 2007 12:08
det var inte bukvattensot kom det fram

RÅD till er om en av era fiskar får svullen mage och börjar flyta
Lägg fisken i en skitliten skål (och då menar jag riktigt liten, tex syltburk lr liknande fastän det är för litet så gäller det bara 1 dygn) så fisken slutar kämpa med att simma ner gång på gång, gör man inte detta dör fisken antagligen av stress lr utmattning tillslut så ordnar sig allt, OM det då inte är bukvattensot lr liknande :D
#7 - 7 januari 2007 12:10
föresten tack för att ni försökte hjälpa till, vad hade denna sida varit utan alla hjälpsamma goda människor =)
#8 - 9 januari 2007 20:34
Hur menar du att det skulle hjälpa om det nu är simblåsan det är fel på? Har nämligen en neontetra som blivit långsamt tjockare under kanske ett halvår, ser nästan sprickfärdig ut nu, som en ballong. Har tidigare inte besvärat fisken, men nu börjar den få svårt, står gärna på huvudet. har i övrigt varit pigg och ätit bra. Har funderat på om jag måste avliva den.
#9 - 9 januari 2007 21:33
blev fisken frisk?

sonsam: kanske en tumör? jag misstänker att flera av mina sebrafiskar har tumörer, för några fiskars magar är enorm och har varit så länge. så fort jag ser att de verkar mår dåligt kommer jag att avliva dom. låter inte kul att stå på huvudet..
Bilagor:
#10 - 9 januari 2007 22:49
Njae tror inte det jag heller.
#11 - 10 januari 2007 17:47
jag misstanker övermatning med flingfoder... mycket luft i maten så att buken svullnar och när luften gått igenom den naturliga vägen så fungerar fisken normalt igen...
#12 - 10 januari 2007 17:55
Jag matar mest med granulat och annat som sjunker ganska snabbt, så mina neontetror behöver inte upp till ytan för att äta. Tumör, kanske, men tror inte det, den ser liksom rund och spänd ut på ett jämnt sätt. Den simmar faktiskt fortfarande omkring relativt lätt, men när den stannar till lyfter stjärten så huvudet åker ner, därav uttrycket står på huvudet. Den flyter inte upp till ytan.[:o]
#13 - 10 januari 2007 18:07
[INDENT]
sonsam skrev:
Jag matar mest med granulat och annat som sjunker ganska snabbt, så mina neontetror behöver inte upp till ytan för att äta. Tumör, kanske, men tror inte det, den ser liksom rund och spänd ut på ett jämnt sätt. Den simmar faktiskt fortfarande omkring relativt lätt, men när den stannar till lyfter stjärten så huvudet åker ner, därav uttrycket står på huvudet. Den flyter inte upp till ytan.[:o]

Min Guppyhane har haft det beetendet länge nu och i dag har han lagt magen mot gruset...så det är nu nära nu....[:o]
[/INDENT]
#14 - 11 januari 2007 07:53
Ok, så länge den ser "frisk" ut får den vara kvar. När det är dags för avlivning eller om den dör själv så får jag väl kolla hur den ser ut i magen. Lite pilligt bara, att dissikera, med tanke på storleken.

Annons