Hjäälp orolig

#1 - 17 maj 2006 18:55
Ok har precis börjat med Mäsk i mitt 100l kar
Har en 40st Molly yngel ... inget jag är så jätter rädd om men synd o döda dom

Saken e den ett de bubblar rätt mycket.
Kommer ca 5ml gas i minuten .... enklaste sätt o mäta eftersom ja inte har nån kontroller o kör med vanlig luftslang.

Va ett projekt som ja drog igång på ca ... 3min

Vad är riskerna vad kan hända.
Göder fuldos PMDD skapligt med ljus.

Drog på luften till filtret för o ev lufta ur lite co2 nu.
#2 - 18 maj 2006 01:01
nån ?

nu simmar samtliga mollyyngel i ytan ... jaja dom borde nog överleva natten.

har 3 ancistrus yngel som jag är mer orolig över däri iofs
#3 - 18 maj 2006 05:08
hur många bubblor per sekund kommer det ur slangen ?

vad ligger ph på i normala fall och hur hårt trycks ph ner med koldioxiden igång ?
#4 - 18 maj 2006 07:19

ett projekt som ja drog igång på ca ... 3min

snip

Vad är riskerna vad kan hända.

snip

dom borde nog överleva natten.

Ska vi gissa att alla fiskarna är döda idag?
#5 - 18 maj 2006 12:39
Lite för lite information för att uttala sig kanske, löser sig all co2 i vattnet? Flämtar Molly-ynglen? 5ml gas per minut, är det verkligen mycket? Har du luftdiffusor på pumpen och skapligt med ljus, pmdd och växter ska det inte vara några problem, även förutsatt att vattnet inte är väldigt mjukt.

Flämtar ynglen eller beter sig konstigt kan du börja bli orolig, att simma nära ytan är inte särskilt konstigt i sig för små yngel.
#6 - 18 maj 2006 14:45
dom simmar i ytan.
Inga yngel har dött.

Dom simmade alldrig i ytan förut
#7 - 18 maj 2006 17:00
nu några timmar senare på dagen har jag summan av kademumman

4st Döda Molly yngel
3st väldigt sega Pansarmalar
3st väldigt sega Ancistrus yngel
Ph sänkning från 7 > 5.5

lät bli att köra den via filtret utan flytta över allt till 400l karet där den får bubbla fritt bakom bakgrunden och upp ca 70cm ... gör kanske bättre nytta där samt inte lika stor skada
#8 - 18 maj 2006 17:23
kan tillägga ... de kom Väldigt mycket gas senare ... ca 30-40ml i sec ...
Körde slangen direkt ner i filtermatriaet i slangen så rotorn finfördela gasen med vattnet och sendan blåste ut det.
och man såg hur bubblerna verkligen försvann mot ytan så c 70-80% löstes i vattnet.

Nu kör ja det i stora karet ... har haft problem med högt ph där vilket ja nu får ner med co2 ... samtidigt så får växter och alger lite hjälp
#9 - 18 maj 2006 17:33
trycka ner ph från 7 till 5.5 är på tok för mycket och ger över 100ppm co2.

nästa gång du försöker föreslår jag att du köper ett ph test, förslagsvis jbl's räcker länge och kollar så inte ph sjunker för mycket.
vet du vad du har i kh kan du även räkna ut var co2 halten ligger på.

kan jju nämna att runt ph 6.4 härborta gav rätt bra co2 halt för mig och göteborg har mjukt vatten liksom örebro har.
#10 - 18 maj 2006 19:55
fundering ... ska man inte stänga av co2 under natten.

är det nödvändigt eller gör man det bara för o spara på tuberna.
kan de orsaka nån skada om man kör 24H ?
#11 - 18 maj 2006 19:59
[quote=defdac]snip

snip

Ska vi gissa att alla fiskarna är döda idag?[/quote]
Haha :D
(Inget elakt menat, men det var så träffsäkert)
#12 - 19 maj 2006 06:33
Det är ganska konstigt att man snappar upp hur man drar igång en mäsksats, hur man löser upp gasen och dessutom kan mäta hur mycket gas man får ner - utan att läsa alla varnande ord om hur farligt det är för fiskarna och att man alltid måste hålla bra koll på pH:t speciellt i början när man inte har någon känsla för upplösning/skadlighet.

Låter lite som mig själv när jag tänker efter, hellre snabbt än bra 8)
#13 - 19 maj 2006 08:08
[quote=mayday]fundering ... ska man inte stänga av co2 under natten.[/quote]
kör man med kontroller behövs inte det men annars bör man göra det, speciellt om man kör mäsk som är mycket opålitligt.

är det nödvändigt eller gör man det bara för o spara på tuberna.

kan de orsaka nån skada om man kör 24H ?

tja om man kör dygnet runt så kan ju fiskarna dö, förbrukas ju ingen co2 nattetid vilket gör att man kan få en uppbyggnad som kan va livsfarlig.
och köra co2 nattetid från tub är ju slöseri egentligen speciellt om man inte kör med kontroller.
#14 - 19 maj 2006 18:45
Har liksom dom flesta fundering på co2 tillskott men efter jag läste i några andra trådar att det kan göra mer skada än nytta.. så ska jag invänta riktiga tuber, och satsa på bra belysning först.. =)
#15 - 20 maj 2006 12:28
va mest en kul grej detta.

Ska ja köra serigöst blir det med en tryckbehållare o controller och lite automation.

Dock känner ja inte att det är nödvändigt just nu.. va mest för o testa
#16 - 21 maj 2006 11:14
Får väl säga att jag gick i samma fälla igår. Brjade starta upp mitt C02. och ställde in bubblorna så jag tyckte jag hade marginal mot föra gången jag körde. Dock har jag ju bättre reactor och inte kopplat det till ljus timern. kom hem efter schlagern igår kväll och samtliga fiskar uom 2 låg på botten på sida. Då jag tyckte jag feg startade efter som jag inte fixat iordning allt ännu överraskade detta mig allt. Fikarna repade sig snabbt men nu blir det inget nytt försök föräns jag kan bevaka allt under en hel dag med PH tester.lär bli en controller inom en snar framtid.

Annons